Úvery na bývanie, banky a sprostredkovatelia úverov od 2016

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Nehnutenost
Foto: Thinkstock

BRATISLAVA 18. novembra 2015 (WBN/PR) – Zmeny od 21.3.2016, ktoré prináša nový zákon o úveroch na bývanie môžu mať následky aj pre klientov, ktorí nevyužijú ich pozitíva.

Dnes sa bavíme na túto tému s Robertom Posoldom zo spoločnosti Smart Brokers.

Maximálne 1% poplatok za predčasne splatenie úveru

Výhodné splatenie úverov na bývanie so sankciou v maximálnej výške len 1% prináša klientom veľkú finančnú úľavu. Z tohto kroku však vyplývajú aj negatíva. „Na jednej strane to môže spôsobiť väčšiu migráciu klientov a na druhej zvýšenie alebo znovuzavedenie niektorých poplatkov.” Napríklad poplatok za spracovanie alebo poskytnutie úveru, ktorý je v mnohých bankách aktuálne vo výške 0%.

Dôsledkom môže byť aj zvýšenie poplatkov a mierny nárast úrokových sadzieb už v roku 2016.

Zverejňovanie provízii za sprostredkovanie úveru

Klienti uvidia HRUBÝ príjem sprostredkovateľov úverov, pričom každý z nich má iné náklady na výkon tejto činnosti.

Sprostredkovatelia úverov musia z provízií za vyčerpané úvery platiť mzdy, odvody, dane. Okrem toho musia z provízie pokryť aj iné prevádzkové náklady, napr. telekomunikačné a dátové služby, IT, náklady na svoju mobility, kanceláriu, reklamu a mnohé iné.

Už 5 rokov sa môžu klienti pýtať na výšku provízií. Napriek tomu túto možnosť takmer nevyužívajú. Sprostredkovateľ ich o tejto možnosti informuje písomne prostredníctvom protokolu o poskytnutí finančnej služby.

Odstúpenie od úverovej zmluvy bez udania dôvodu do 14 dní po jej podpise

Táto možnosť môže byť pozitívna pre klientov, ktorí z nepredvídateľných dôvodov nemôžu podpísané úvery vyčerpať. Vo väčšine bánk má klient už teraz možnosť od úverovej zmluvy odstúpiť bez udania dôvodu a bez uplatnenia sankcie zo strany banky.

Oznamovacia povinnosť banky o dôvode zamietnutia úveru

Táto zmena je pozitívna pre klientov aj sprostredkovateľov. Niektoré dôvody zamietnutia úverových prípadov klientov sú ľahko vysvetliteľné alebo napraviteľné. Po objasnení dôvodu vie sprostredkovateľ klienta nasmerovať k vyriešeniu situácie (napríklad zamestnávateľ má nedoplatok na odvodoch, čo bežný zamestnanec nevie). Nápravou môže klient požadované financovanie získať.

Neodôvodnené zamietnutie v jednej banke (bez poznania dôvodu klientom) mohlo spôsobiť zamietnutie aj v druhej (nakoľko bol v úverovom registri záznam o zamietnutom úvere a druha banka teda zareagovala rovnako). Klient sa takýmto spôsobom, bez svojho zavinenia nedostal k požadovanému úveru. Táto zmena prináša objasnenie v otázke možností klienta získať úver.

Jednotný formulár ESIS

Vyžadovanie väčšieho množstva administratívy je prínosom pre prácu sprostredkovateľov úverov. Sprostredkovateľ je školený a vzdelávaný v danej problematike. Klient neznalý v obore sa v množstve papierov môže cítiť neisto a nekomfortne. Pri úverovej ponuke zo všetkých bánk, bude musieť klient skontrolovať aj viac ako 100/A4 dokumentov. Z uvedeného dôvodu bude mať klient väčšiu snahu vyhľadať odbornú pomoc.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať