BRATISLAVA 26. augusta (WEBNOVINY) – Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) predpokladá, že 7-kilometrový úsek rýchlostnej cesty R7 Bratislava – Dunajská Lužná by mohol byť dokončený najneskôr začiatkom roka 2014. Konečný termín bude podľa neho závisieť od postupu výstavby cesty, uviedol vo štvrtok na tlačovej besede. Figeľ rozhodol o zmene trasy výstavby spomínaného úseku cesty preto, lebo variant A vedúci južnejšie od Rovinky a Dunajskej Lužnej je podľa neho výhodnejší z viacerých hľadísk. Je v súlade s územnými plánmi Bratislavského samosprávneho kraja a Bratislavy. Jeho efektívnosť sa má zvýšiť po predpokladanom napojení komunikácie nielen na budúcu diaľnicu D4, ale aj na súčasnú D1 vedúcu v hlavnom meste cez Prístavný most.
„Hlavný dôvod, prečo som toto rozhodnutie urobil, je vecný a časový, aby sa čím skôr pripravila dokumentácia, ktorú sme zadali vypracovať tento týždeň, a ďalšie nadväzné kroky, ktoré súvisia aj s verejným obstarávaním,“ povedal Figeľ o zmene trasy cesty. Rýchlostná cesta má odľahčiť značne preťaženú cestu prvej triedy z Bratislavy na Šamorín a Dunajskú Stredu. Nová trasa, podľa ktorej sa má cesta stavať, je podľa ministra stabilizovaná, prešla posúdením vplyvu na životné prostredie.
Doterajší variant C, vedúci severovýchodne od Rovinky a Dunajskej Lužnej, by podľa ministra dopravu neodľahčil ani v prípade, keby bol dokončený nultý obchvat Bratislavy na D4. „Variant, ktorý donedávna platil, pretože bol na konci minulého roku vybratý mojim predchodcom ministrom Vážnym, by celkovú situáciu s dopravou v okolí Bratislavy, na juhu mesta dlhodobo neriešil. V skutočnosti by ju skomplikoval, pretože vytváral lievik pri Podunajských Biskupiciach,“ povedal Figeľ, prečo odstúpil od variantu C. Ten by si navyše vyžiadal ďalšie vyvolané investície do odvodňovacieho systému na ploche 33 hektárov. Museli by byť postavené aj protihlukové steny v dĺžke 5,5 kilometra a 11 mostov namiesto 8 pri južnom variante.
Zmenu trasy stavby cesty podporil aj štátny tajomník rezortu dopravy Ivan Švejna (Most-Híd), ktorý ju označil za najlepší možný
variant. Výstavba R7 z Bratislavy južným Slovenskom do Lučenca je jednou z hlavných priorít Mostu-Híd. Podľa prepočtov Národnej diaľničnej spoločnosti stavba úseku R7 podľa variantu A by stála 72 mil. eur a podľa variantu C 76 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. So zmenou trasy vyslovili nesúhlas starostovia obcí pri Bratislave a ministrovi napísali list.
Bývalý minister dopravy a v súčasnosti poslanec Ľubomír Vážny (Smer-SD) v uplynulých dňoch informoval, že začatie výstavby úseku R7 Bratislava – Dunajská Lužná sa v dôsledku zmeny trasy oddiali za terajšie volebné obdobie. Ministerstvo životného prostredia skončilo posudzovanie vplyvov oboch variantov stavby na ekológiu vlani v máji. „Vo svojom záverečnom stanovisku neurčilo jednoznačne výsledný variant, toto rozhodnutie prenechalo na ministerstvo dopravy,“ uviedol Vážny.
Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) kvôli zmene trasy cesty zrušila tender na dokumentácie stavebného zámeru a pre územné rozhodnutie stavby. NDS zatiaľ predpokladala, že stavba spomínaného úseku R7 by sa mohla začať koncom roku 2012 a dokončená by mala byť v októbri 2015.
SITA