- Postupne na tratiach východného Slovenska pribudne 17 kusov nových osobných vozňov (Bdmpz), štyri z nich už jazdia, ďalšie sú na ceste
- Nové klimatizované vozne druhej triedy s možnosťou prepravy bicyklov pre regionálnu dopravu sú stavané na rýchlosti do 160 km/h
Pred viac ako 20 rokmi bolo vyrobených alebo prešlo zásadnou rekonštrukciou približne 40 percent osobných vozidiel z vozového parku Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK). Toto číslo odvtedy ešte narástlo a dnes môžeme hovoriť až o 50 percentách vozidiel. Aktuálne máme v ZSSK veľkú radosť, že sme nasadili do prevádzky 4 z plánovaných 17 kusov nových osobných vozňov druhej triedy (Bdmpz). Vozne budú premávať prioritne v Košickom a Prešovskom, ale aj Žilinskom a Banskobystrickom kraji, a to na tratiach Košice – Liptovský Mikuláš, Košice – Čierna nad Tisou, Košice – Čaňa, Kysak – Lipany – Plaveč.
Na tlačovej konferencii v stredu 26. októbra o 13:00 v Rušňovom depe ZSSK verejnosti naživo predstavili jeden zo štyroch nových osobných vozňov Roman Koreň, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK, ako aj ostatní členovia predstavenstva spoločnosti, Ján Lukáč a Karol Martinček. Roman Koreň s úsmevom povedal: „V ZSSK plníme sľub východniarom, že po investíciách na severnom a strednom Slovensku, opäť prichádza ich chvíľa.“
Vďaka investičnej akcii financovanej Európskou úniou prostredníctvom Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020 v hodnote 32,98 milióna eur do vozového parku do konca roku 2023 pribudne 17 nových klimatizovaných vozňov druhej triedy s možnosťou prepravy bicyklov pre regionálnu dopravu.
Nové moderné vozne na východe Slovenska tiež doplní 35 zmodernizovaných, z ktorých bolo dodnes dodaných už 12 kusov. Týchto 52 vozňov tak postupne nahradí tie najstaršie neklimatizované osobné vozne, ktoré sú na hranici životnosti a nespĺňajú štandardy cestovania v 21. storočí. Ich obstaraním sa zníži priemerný vek vozidlového parku v regióne Košíc a Prešova a zvýši sa kvalita poskytovaných služieb. Podľa našich predpokladov by sa oba projekty mali byť ukončiť do septembra 2023.
Nové (17 ks) a modernizované (35 ks) vozne budú:
- jazdiť rýchlosťou 160 km/h
- klimatizované,
- disponovať vákuovými toaletami,
- vybavené vizuálnym a akustickým informačným systémom,
- vybavené kamerovým systémom,
- obsahovať systém sčítavania cestujúcich,
- vybavené wi-fi pripojením na internet,
- obsahovať miesta pre pripojenie 230V s USB portom,
- v rámci interiéru realizované v modernom dizajne v zmysle „regio“ dizajnu ZSSK,
- vybavené držiakmi bicyklov.
V porovnaní so súčasnými vozidlami budú nové vozne omnoho komfortnejšie. Samozrejmosťou je konštrukcia vozidiel v súlade s platnými vyhláškami a technickými normami.
Prehľad rozpracovaných východoslovenských projektov:
17 ks nových osobných vozňov à projekt EÚ (klimatizované vozne druhej triedy s možnosťou prepravy bicyklov pre regionálnu dopravu)
- celkový objem: 32,98 milióna eur
- predpokladaná oblasť nasadenia: Košický, Prešovský, Žilinský a Banskobystrický kraj (Košice – Liptovský Mikuláš, Košice – Čierna nad Tisou, Košice – Čaňa, Kysak – Lipany – Plaveč)
- podpis zmluvy: 15. 1. 2021, dodatok č. 1 zverejnený 26. 2. 2021
- doteraz dodaných: 4 ks
- predpokladané ukončenie realizácie projektu: 9/2023
35 ks modernizovaných osobných vozňov radu Bdt (Bdteer) à projekt EÚ
- celkový objem: 31,8 milióna eur
- predpokladaná oblasť nasadenia: Košický, Prešovský, Žilinský a Banskobystrický kraj (Košice – Liptovský Mikuláš, Košice – Čierna nad Tisou, Košice – Čaňa, Kysak – Lipany – Plaveč)
- podpis zmluvy: 15. 1. 2021
- doteraz dodaných: 12 ks
- predpokladané ukončenie realizácie projektu: 9/2023
15 ks modernizovaných elektrických jednotiek 425 à projekt EÚ
Celkový objem: 31,495 milióna eur
- oblasť nasadenia: Vysoké Tatry
- podpis ZoD: 4. 10. 2021, účinná od 5. 10. 2021
- predpokladané ukončenie realizácie projektu: 11/2023
9 ks elektrických jednotiek à projekt EÚ
- hodnota zákazky: 76 284 000 eur
- oblasť nasadenia: Košický a Prešovský kraj (Košice – Lipany – Plaveč, Košice – Trebišov, resp. po elektrifikácii až po Humenné, Košice – Michaľany – Čierna nad Tisou, Košice – Moldava n/ Bodvou)
- podpis zmluvy: 9. 9. 2021
- predpokladané ukončenie realizácie projektu: 11/2023
Košicky a Prešovský samosprávny kraj ročne obslúžia v regionálnej doprave cca 10 mil. cestujúcich (údaj za rok 2019), jeho najvyťaženejšími traťami sú traťové úseky Poprad – Košice, Lipany – Prešov – Košice a Košice – Humenné, ktoré ZSSK obsluhuje v systémovom taktovom režime. Dôležitou informáciou je rovnako fakt, že v Prešovskom a Košickom samosprávnom kraji sa aktuálne pripravuje spustenie integrovaného dopravného systému (IDS).
Zrealizované a plánované (už podpísané) investície do vozidlového parku od roku 2016:
25 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak) à projekt EÚ
- celkový objem: 160 miliónov eur
- dodané: 2020 – 2021
- nasadzovanie: regionálna doprava (Žilinský, Trenčiansky kraj, Košický a Prešovský kraj: Košice – Spišská Nová Ves, Košice – Čierna nad Tisou, Košice – Poprad – Lipany)
21 ks dieselmotorových jednotiek (ucelený vlak) à projekt EÚ
- celkový objem: 77 miliónov eur
- dodané: 2019 – 2021
- nasadenie: regionálna doprava (Banskobystrický, Žilinský a Trenčiansky kraj, Prešovský kraj)
5 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak) a 1 multifunkčný rušeň à projekt EÚ + vlastné zdroje
- celkový objem: 38,8 milióna eur
- dodanie a nasadenie: 2021 – 2022
- nasadzovanie: regionálna doprava (tatranské elektrické železnice a ozubnicová železnica)
35 ks nových osobných vozňov série Ampz (7 ks) a série Bmpz (28 ks) à vlastné zdroje
- celkový objem: 66,8 milióna eur
- dodané: 2018 – 2021
- nasadenie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)
51 ks modernizovaných osobných vozňov série Bmz à vlastné zdroje
- celkový objem: 37,8 milióna eur
- dodané: 2018 – 2021
- nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)
37 ks renovovaných diaľkových vozňov série Apeer (11 ks) a série Bpeer (26 ks) à vlastné zdroje
- celkový objem: 3,9 milióna eur
- dodané: 2016 – 2020
- nasadené: diaľková doprava (Budapešť – Košice; Ostrava – Žilina – Banská Bystrica; Praha – Žilina; Bratislava – Zvolen – Košice; Bratislava – Žilina – Košice)
35 ks modernizovaných osobných vozňov radu Bdt (Bdteer) à projekt EÚ
- celkový objem: 31,8 milióna eur
- predpokladaná oblasť nasadenia: Košický, Prešovský, Žilinský a Banskobystrický kraj (Košice – Liptovský Mikuláš, Košice – Čierna nad Tisou, Košice – Čaňa, Kysak – Lipany – Plaveč)
- podpis zmluvy: 15. 1. 2021
- doteraz dodaných: 12 ks
- predpokladané ukončenie realizácie projektu: 9/2023
17 ks nových osobných vozňov à projekt EÚ (klimatizované vozne druhej triedy s možnosťou prepravy bicyklov pre regionálnu dopravu)
- celkový objem: 32,98 milióna eur
- predpokladaná oblasť nasadenia: Košický, Prešovský, Žilinský a Banskobystrický kraj (Košice – Liptovský Mikuláš, Košice – Čierna nad Tisou, Košice – Čaňa, Kysak – Lipany – Plaveč)
- podpis zmluvy: 15. 1. 2021, dodatok č. 1 zverejnený 26. 2. 2021
- Doteraz dodaných: 4 kspredpokladané ukončenie realizácie projektu: 9/2023
- 15 ks modernizovaných elektrických jednotiek 425 à projekt EÚ
Celkový objem: 31,495 milióna eur
- oblasť nasadenia: Vysoké Tatry
- podpis ZoD: 4. 10. 2021, účinná od 5. 10. 2021
- predpokladané ukončenie realizácie projektu: 11/2023
9 ks elektrických jednotiek à projekt EÚ
- hodnota zákazky: 76 284 000 eur
- oblasť nasadenia: Košický a Prešovský kraj (Košice – Lipany – Plaveč, Košice – Trebišov, resp. po elektrifikácii až po Humenné, Košice – Michaľany – Čierna nad Tisou, Košice – Moldava n/ Bodvou)
- podpis zmluvy: 9. 9. 2021
- predpokladané ukončenie realizácie projektu: 11/2023
4 ks elektrických jednotiek pre regionálnu dopravu (Modernizácia vozového parku ŽKV v rámci OPII – 7. časť) à projekt EÚ
- hodnota zákazky: 76 950 000 eur
- oblasť nasadenia: Nové Zámky, Bratislava, Žilina (Bratislava – Žilina, Bratislava – Nové Zámky, Bratislava – Kúty, Kúty – Břeclav, Trnava – Galanta, dočasne Palárikovo – Zvolen – Banská Bystrica)
- podpis zmluvy: 16. 12. 2021
- predpokladané ukončenie realizácie projektu: 11/2023
Informačný servis