BRATISLAVA 14. marca (WebNoviny.sk) – Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) vyhlásila štrajkovú pohotovosť a znovu hrozí blokovaním ciest, ak nebude jej desať požiadaviek splnených do 1. júna. Predseda organizácie Róbert Huran na jej portáli informoval, že ak požiadavky dopravcov nebudú splnené do uvedeného termínu, spravia všetko preto, aby minimálne Bratislava, Dunajská Streda a Žilina boli „totálne zablokované“ s tým, že budú požadovať predčasné voľby. „Bude to počas predsedníctva Slovenska (v Rade Európskej únie) a nebudeme ustupovať akejkoľvek vláde ani o milimeter. Európa potrebuje jasný odkaz, čo nepotrebujeme na Slovensku a čo potrebuje celá EÚ,“ vyhlásil Huran.
UNAS žiada zníženie a fixáciu spotrebnej dane z nafty a benzínu na minimálnu úroveň požadovanú EÚ, ako aj zníženie sadzieb a zliav dane z motorových vozidiel podľa Českej republiky aj limitov pre uplatnenie zliav z mýta na polovicu. Medzi jej ďalšími požiadavkami je zníženie hornej hranice sadzieb pokút a správnych deliktov (napríklad objektívna zodpovednosť) o 75 %, zníženie dane z príjmu na 16 % alebo menej, zrušenie daňovej licencie a povinných minimálnych odvodov u živnostníkov.
Autodopravcovia z menšej profesijnej organizácie tiež chcú zrýchlenie času odpisovania majetku vo všetkých odpisových skupinách na polovicu a zníženie odvodov tak, aby čistý príjem zamestnanca bol aspoň dve tretiny z jeho ceny práce. Zároveň žiadajú, aby samosudca, ktorý nie je schopný rozhodnúť obchodný alebo pracovný spor do šiestich mesiacov, mal pozastavený plat až do rozhodnutia. „Očakávame podstatné zvýšenie záujmu o zlepšenie podmienok podnikania a najmä okamžité zmeny,“ uviedol Huran pre agentúru SITA. Pripomenul, že pred voľbami pripravili pre kandidujúce strany veľký predvolebný prieskum s desiatimi otázkami a opatreniami, ktoré je podľa neho nutné okamžite riešiť. „Bez vykonania týchto zmien sú ohrozené tisíce pracovných miest a prosperita Slovenska,“ upozornil Huran.
UNAS má výhrady najmä k narastajúcej byrokracii, bujnejúcej pokutovej perzekúcii, k neštandardnému daňovému zaťaženiu a k nezáujmu vlády rozvíjať a stimulovať nielen autodopravu. „S tým súvisia podmienky podnikania ako takého, a to najmä pri upriamení pozornosti na vymožiteľnosť práva, platobnú nedisciplinovanosť, ale aj problém reštrukturalizácie, ktoré poškodzujú našich slušných podnikateľov,“ uviedol predseda únie autodopravcov.
Doposiaľ prijaté zmeny podľa neho boli zanedbateľné a nedostatočné. „Pri zákone o dani z motorových vozidiel sa nenaplnili naše očakávania, nakoľko sadzby a zľavy sú stále menej výhodné ako napríklad v Českej republike. Dokonca sa zhoršilo postavenie dopravcov, a to najmä so staršími vozidlami a autobusmi,“ priblížil Huran. „Proti konkurencii z okolitých krajín nemáme šancu konkurovať, čo je dlhodobo neudržateľný stav. Musíme skonštatovať, že mnohé naše vecné návrhy boli nevypočuté a ignorované,“ dodal.