BRATISLAVA 3. februára (WEBNOVINY) – Na prípadné zopakovanie pripravovaného štrajku chce Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) počkať do 15. februára, dokedy ešte potrvá jej mesačná štrajková pohotovosť. Podľa jej predsedu Jaroslava Polačka vyhlásenie štrajku alebo ukončenie štrajkovej pohotovosti bude závisieť od toho, aké opatrenia podnikne premiérka Iveta Radičová (SDKÚ-DS) na zlepšenie situácie cestných dopravcov a riešenie problémov mýtneho systému. Predsedníčka vlády na stretnutí s dopravcami vo štvrtok, na ktorom sa zúčastnili aj predstavitelia Združenia cestných dopravcov Česmad Slovakia, im dala záruku, že pripravovaný audit fungovania mýtneho systému bude pod jej dohľadom a navrhla uskutočniť viaceré opatrenia.
Tie sa okrem fungovania mýta týkajú napríklad problému vysokých a nejednotných sadzieb dane z motorových vozidiel v jednotlivých krajoch. Dopravcovia požadujú zníženie a zjednotenie tejto dane formou zliav na ekologické vozidlá, pričom vybraté peniaze by mali ísť výhradne na opravy a údržbu regionálnych ciest. Postup predsedníčky vlády podľa jej hovorcu Rada Baťa výrazne oddialil hrozbu štrajku dopravcov.
„Vláda pripravila niekoľko krokov smerujúcich k zlepšeniu situácie cestných dopravcov. Prerokovali sme tematiku dane z motorových vozidiel a jej možného prebratia štátom z vyšších územných celkov. Prerokovali sme problematiku ekologických vozidiel a ich preferenciu a takisto audit elektronického výberu mýta,“ povedal po stretnutí prezident Česmadu Pavol Jančovič. Dopravcovia sa podľa neho stotožňujú s navrhovaným spôsobom vykonania nezávislého auditu fungovania mýtneho systému, ktorý v stredu avizovalo ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja. „Detaily auditu sme nerozoberali, pre nás je dostatočná záruka, keď to bude pod dohľadom Úradu vlády,“ uviedol Polaček. Keby sa audit uskutočnil podľa predstáv dopravcov, nemusel by byť podľa Jančoviča medzinárodný, bude veľmi rýchly a účelný. „Bude jednoznačne preukázané, kde sú nedostatky a kde nie sú,“
Jančovič navrhol, aby sa na príprave auditu mýta popri ministerstve dopravy a Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), a.s. zúčastnila aj Žilinská univerzita. Podľa neho nie je v audite potrebná účasť zahraničnej firmy. „Nebola reč o tom, aby do tohto procesu vstúpila univerzita,“ ohradil sa Polaček s tým, že Žilinská univerzita má v otázke mýta prepojenie na prevádzkovateľa mýtneho systému, spoločnosť SkyToll, keďže tá má podporovať niektoré jej aktivity. Predseda UNAS sa nevyjadril k otázke, či im pri riešení problémov mýta neprekáža účasť Česmadu, ktorý má tiež so SkyToll-om zmluvu o prevádzkovaní distribučných a informačných stredísk.
Premiérka vyzvala autodopravcov na predkladanie podnetov súvisiacich s prevádzkou mýta, aby mohli byť zohľadnené v rámci auditu. „Čo sa týka požiadavky na daň z motorových vozidiel, momentálne je to kompetencia vyšších územných celkov. Hoci štát môže analyzovať rôzne možnosti zmeny tejto dane, v prvom rade musí byť dosiahnutá dohoda so zástupcami vyšších územných celkov,“ informoval hovorca premiérky Rado Baťo. Rokovania so zástupcami krajov o tejto otázke by sa mali uskutočniť v blízkom období. Pozastavenie výberu mýta do prešetrenia mýtneho tendra a jeho zabezpečenie náhradným spôsobom, čo tiež požadoval UNAS, nie je podľa vlády aktuálne ani možné. „Vláda, ministerstvo dopravy a predsedníčka vlády sa budú snažiť, aby sa celý proces prehodnocovania, auditu čo najviac urýchlil, aby sme mohli poznať odpovede čím skôr,“ dodal Baťo. Podľa neho je dôležité, aby sa v nasledujúcich týždňoch dosiahol významný posun v riešení problémov dopravcov.