Vo svete počítačov a smartfónov sa písací stroj pomaly stáva len nostalgickou spomienkou na minulosť. Londýnčanka Keira Rathbone sa však terapeutickému klepaniu do starých klávesov rozhodla vdýchnuť iný rozmer. Pomocou písmen, čísiel a znakov „kreslí“ unikátne čierno-biele obrazy, ktoré komunikujú aj bez slov.
Mladú Angličanku k zvláštnemu umeniu priviedla náhoda. V roku 2003 si z antikvariátu nadšene odniesla oranžový písací stroj Silver Reed 100, na ktorom chcela tvoriť poviedky a básne, inšpirácia však neprichádzala. „Mala som pred sebou písací stroj a strašnú chuť niečo napísať, ale akosi som nemala čo povedať. Začala som len tak stláčať rovnaké klávesy a sledovala som znaky, ktoré po sebe zanechávali,“ spomína Keira, ktorá namiesto tvorenia slov začala tvoriť obrysy predmetov. „Keďže som nevedela, čo napísať, ale aj tak som chcela využívať písací stroj, začala som kresliť,“ dodala 30-ročná Londýnčanka.
V jej portfóliu nechýbajú krajinomaľby, portréty známych osobností vrátane Marilyn Monroe, Baracka Obamu či Toma Hanksa, ale aj rýchle náčrty rôznych predmetov. Kým „kreslenie“ malých skíc jej zaberie len niekoľko sekúnd, veľké krajinomaľby väčšinou tvorí celé týždne. Keira si namiesto notebookov do tašky na plece často balí písací stroj, aby mohla pracovať priamo v prírode. „Pri moste Hammersmith Bridge som denne tvorila asi 2-3 hodiny počas dvanástich sedení,“ spomína Keira.
Umelkyňa má doma asi 35 písacích strojov z rôznych období a z rôznych kútov sveta vrátane Ruska, Indie či Chorvátska. Keď maľuje cudziu krajinu, rada používa „domáci typ“ písacích strojov. „Je to pre mňa ako nová sada náradia, ako nová paleta. Cyrilika má úplne iný súbor znakov, ktoré sa postarajú o iný efekt – je to veľmi vzrušujúce,“ uviedla Keira.
Angličanka rada tvorí spontánne vo svojej obľúbenej kaviarni či v parku, kde „kreslí“ okoloidúcich. Keďže najviac ju inšpiruje živá hudba, tvorila už aj priamo na koncertných pódiách ukrytá za oponou či na výstavách v galériách. „Je to pre mňa veľká inšpirácia vďaka reakciám ľudí. Najprv len prejdú okolo a pomyslia si: ´Čo tu robí s písacím strojom?´ Keď si neskôr všimnú kúsok vznikajúceho obrázku a vidia, že netvorím slová, začnú sa vypytovať,“ hovorí Keira, ktorej sa starší ľudia zdôverujú so spomienkami spájajúcimi sa s písacími strojmi, mladší sa zasa zaujímajú, ako kresby vznikajú. „Najviac zvedavé sú najmladšie deti, ktoré písací stroj ešte nikdy nevideli,“ smeje sa umelkyňa.
Okoloidúci majú o oživené umenie, ktoré prvýkrát uzrelo svetlo sveta ešte v 40. rokoch minulého storočia v USA, veľký záujem. Keirine diela sa objavujú na obálkach kníh i časopisov, londýnsky dizajnérsky obchod ich začal tlačiť aj na tričká a nechýbajú ani v britských galériách. Jedna z najlepších vecí na jej umení je prozaická. „V podstate nemôžete urobiť chybu – možno s výnimkou portrétov. Zbožňujem všetky zatúlané znaky,“ dodala Keira.
www.keirarathbone.com, Deutsche Welle, BBC