BRATISLAVA 3. januára (WEBNOVINY) – Nespokojných učiteľov, ktorí v decembri pokračovali v štafetovom štrajku, zaujíma výška odmien ministra školstva Dušana Čaploviča, ako aj nakladanie s financiami v rezorte.
Ministrovi poslali na úvod nového roku otvorený list s piatimi otázkami, kde reagujú na jeho posledné vyjadrenia, ktoré sa ich hlboko dotkli. „Svojimi vyjadreniami zavádzate, preto Vás žiadame o pravdivé informovanie verejnosti a nás, učiteľov,“ píšu v liste, o ktorom agentúru SITA informoval Vladimír Crmoman zo Spojenej školy Novohradská v Bratislave.
Minister sa vyjadril, že učitelia mali v predchádzajúcom roku odmeny vo výške 700 eur. „Keďže väčšina radových učiteľov sa k takejto odmene ani zďaleka nepriblížila (pričom sú aj školy, ktoré nedostali odmeny vôbec), žiadame Vás, aby ste sa z titulu Vašej právomoci pozreli, kde sa tieto peniaze stratili, respektíve kto ich reálne dostal ako odmenu,“ píšu učitelia ministrovi. Zároveň si myslia, že by bolo od ministra ústretové, keby zverejnil aj výšku svojich odmien.
Minister šíri postkomunistický mýtus, hnevajú sa učitelia
Považujú za smutné, až zarážajúce, že sa aj minister podieľa na šírení „lacného postkomunistického mýtu o učiteľských prázdninách„. Pripomínajú mu, že učitelia nemajú prázdniny, ale dovolenku, respektíve náhradné voľno. „Pritom sú diskriminovaní tým, že si musia brať dovolenky v čase, keď sú najdrahšie zájazdy, prípadne keď to osobne nepotrebujú,“ píšu učitelia v liste.
Počas letných prázdnin si musia učitelia čerpať dovolenku, ktorá je v priemere šesť týždňov, pričom žiaci majú prázdniny deväť týždňov. Pripomínajú, že mnohí musia „zadarmo“ suplovať za chýbajúcich kolegov, aby si našetrili dostatok náhradného voľna na leto. „Vysvetlite nám, pán minister, o akých benefitoch, ktoré učitelia získali a získavajú na rozdiel od iných zamestnancov, ste hovorili?“ dodávajú.
Pripomínajú slová ministra aj vlády, že slovenskí učitelia musia pochopiť, že sme v ekonomickej kríze a nie sú prostriedky na dofinancovanie školstva. Preto žiadajú vysvetlenie, prečo ministerstvu nestačí, aby v dobe internetu vychádzali Učiteľské noviny len on-line vo formáte PDF, prečo rezort minul na reprezentačné účely 109-tisíc eur, či prečo sa zo štátnych peňazí zaplatila za ministrovo ubytovanie na OH v Londýne za jednu noc suma, ktorá sa zhruba rovná mesačnému platu bežného učiteľa.
Učitelia sa cítia zhadzovaní a dehonestovaní
„Keď k tomu pridáme tunelovanie eurofondov, je zjavné, že peniaze na ministerstve školstva netečú správnym smerom tam, kde ich najviac treba,“ píšu učitelia. Podľa nich by nezávislý audit ministerstva určite preukázal, že peniaze sa dajú ušetriť aj inak ako rušením centier voľného času či krúžkov v školských kluboch.
Zároveň sa pýtajú, prečo rezort skôr ako zakúpil licenciu na Planétu vedomostí za takmer šesť miliónov, nevyriešil hlavný a skutočný problém „zaspatej digitalizácie školstva“, ktorým je zabezpečenie štandardného množstva počítačov štandardnej kvality na všetkých školách, a hlavne multilicencie aktuálneho operačného systému pre všetky školy na Slovensku. „Planéta vedomostí môže ohúriť naozaj len niekoho, kto žije na planéte nevedomosti,“ myslia si učitelia.
Nepáči sa im ani zmena financovania osemročných gymnázií, ktoré majú prísť od januára o časť peňazí, keďže dostanú na žiaka prvého až štvrtého ročníka rovnaký normatív ako základné školy. „Ako minister školstva ste povinný učiteľov a nepedagogických zamestnancov zastupovať a obhajovať, nie nás v očiach verejnosti zhadzovať a dehonestovať,“ píše sa v liste, ktorý podpísala štyridsiatka učiteľov.