BRATISLAVA 3. augusta (WEBNOVINY) – Slovenský učiteľ strávi približne pätinu vyučovacej hodiny administratívou a udržiavaním poriadku v triede. Zvyšných 80 percent hodiny potom venuje samotnému vyučovaniu.
Pedagóg na Slovensku na druhom stupni základnej školy týždenne pracuje 37,5 hodiny. To všetko vyplynulo z medzinárodnej štúdie TALIS (Teaching and Learning International Study), do ktorej sa zapojilo 34 krajín sveta, z toho 24 krajín OECD. Výsledky slovenských učiteľov sú porovnateľné s priemerom ostaných krajín.
Najviac administratívnej práce majú v Brazílii
„Slovenskí učitelia uvádzali, že skutočná administratíva im zaberie z vyučovacej hodiny iba 7,1 %, rozumie sa pod tým napríklad záznam o prítomnosti žiakov, rozdávanie formulárov alebo poskytovanie informácií o škole a 12,1 % času z vyučovacej hodiny im zaberie udržiavanie disciplíny v triede,” vysvetľuje riaditeľka Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania Romana Kanovská.
Dohromady im tieto činnosti z vyučovacej hodiny teda zaberú približne 7,5 minúty. Slovenskí učitelia sú na tom podľa štúdie ešte o niečo lepšie ako je priemer sledovaných krajín.
„Keď to porovnáme s učiteľmi v priemere krajín TALIS, tak rozdelenie času je porovnateľné – priemerne administratívna práca zaberá učiteľom v krajinách TALIS 8 % a udržiavanie poriadku v triede 12,7 % času vyučovacej hodiny,” dodáva Kanovská. Najviac vyslovene administratívnej práce počas vyučovacej hodiny majú brazílski učitelia (12,2 %), najmenej sú ňou zaťažení učitelia v Bulharsku (4,6 %).
Najdlhšie pracujú v Japonsku
Učiteľov sa v dotazníkoch pýtali i na to, koľko hodín im počas posledného týždňa zabralo vyučovanie, plánovanie vyučovacích hodín, známkovanie, spolupráca s ostatnými učiteľmi, zúčastňovanie sa na poradách a ďalšie úlohy vyplývajúce zo zamestnania v škole. Zahrnúť tam mali tiež úlohy, ktoré učiteľ musel robiť počas víkendov, večerov alebo počas ďalších mimoškolských hodín.
Z odpovedí vyšlo, že celkový týždenný pracovný čas učiteľa na Slovensku je 37,5 hodiny a naša krajina sa ocitla približne v polovici rebríčka všetkých krajín. Priemer krajín TALIS je pritom 38,3 hodiny. Najdlhší týždenný pracovný čas uvádzajú učitelia v Japonsku, a to až 53,9 hodiny alebo v Singapure – 47,6 hodiny. Naopak, najkratšie pracujú počas celého týždňa učitelia v Chile (29,2 hodiny) a Taliansku (29,4 hodiny).
Viceprezident Slovenskej komory učiteľov Miroslav Sopko hovorí, že slovenskí učitelia vykonávajú často zbytočnú administratívnu prácu, ktorá je duplicitná. Tú musia riešiť väčšinou v poobedných hodinách.
Učitelia sa na hodiny pripravujú vo voľnom čase
„Niektorá administratíva je duplicitná, napríklad pri elektronických žiackych knižkách prepisovanie známok aj do papierovej knihy. Elektronizácia áno, ale nie, aby sme všetko pre istotu ešte prepisovali na papier,” upozorňuje Sopko.
Viceprezident komory učiteľov dodáva, že učitelia na Slovensku sa tiež na hodiny pripravujú často vo svojom voľnom čase. „Niektorí to ani nevidia, ale najviac administratívnej práce sa nedeje na hodine, ale až po nej,“ uzavrel.
Štúdia OECD TALIS je najväčšou medzinárodnou štúdiou zameriavajúcou sa na učiteľov. Na Slovensku názory učiteľov zisťovali od 18. do 31. marca 2013 v 195 školách s 3 548 učiteľmi vyučujúcimi na druhom stupni základných škôl a nižšom stupni osemročných gymnázií.