- aktualizované 3. decembra, 12:08
Administratíva amerického prezidenta Donalda Trumpa navrhuje uvalenie ciel na dovoz francúzskych tovarov v hodnote do 2,4 mld. USD, vrátane syra Roquefort, kabeliek, rúžov a šumivého vína, ako odvetu za francúzsku daň voči americkým technologickým gigantom Google, Amazon a Facebook.
Diskriminácia amerických firiem
Podľa Úradu splnomocnenca USA pre obchod totiž francúzska daň na digitálne služby diskriminuje americké firmy. Úrad bude prijímať verejné vyjadrenia k navrhovaným clám do 6. januára a 7. januára uskutoční vypočúvanie. Clá na francúzske tovary by mohli byť až na úrovni 100 percent.
Facebook by zverejnil Hitlerovi reklamy na „riešenie židovského problému“, tvrdí komik Cohen
Cieľom francúzskej dane je brániť tomu, aby sa technologické firmy vyhýbali daniam zriaďovaním sídiel v krajinách EÚ s nízkymi daňami. Francúzsko schválilo 3-percentnú daň z príjmov digitálnych firiem, ktorých ročné globálne tržby sú nad úrovňou 750 mil. eur a tržby vo Francúzsku nad hranicou 25 mil. eur.
USA francúzsku daň kritizujú aj preto, že sa zameriava na príjmy firiem a nie na ich zisky a že sa uplatňuje retroaktívne. Splnomocnenec USA pre obchod Robert Lighthizer upozornil, že USA uvažujú aj o prešetrovaní digitálnych daní, ktoré zaviedli Rakúsko, Taliansko a Turecko.
Hrozba ciel je neakceptovateľná
Francúzsky minister financií Bruno Le Maire pohrozil „silnou európskou odvetou“, ak administratíva amerického prezidenta Donalda Trumpa zrealizuje svoj plán uvaliť clá do výšky 100 percent na francúzske víno, syry, kabelky a ďalšie produkty.
Šéf francúzskeho rezortu financií v utorok pre rozhlasovú stanicu Radio Classique povedal, že hrozba USA v oblasti ciel je „jednoducho neakceptovateľná“.
Konštatoval, že Francúzsko diskutovalo s Európskou komisiou o celoeurópskych odvetných opatreniach. Dodal, že francúzska digitálna daň nediskriminuje USA, pretože sa týka aj európskych a čínskych firiem.
(1 EUR = 1,1023 USD)