Tretí balík PPP na D1 pri Žiline by mal byť lacnejší

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Diaľnica
Foto: SITA/Tomáš Benedikovič

BRATISLAVA 25. novembra (WEBNOVINY) – Výstavba a prevádzka úsekov diaľnice D1 medzi Žilinou a Martinom v dĺžke okolo 30 kilometrov v rámci tretieho balíka PPP vyjde štát lacnejšie ako sa predpokladalo. Výška ročnej platby koncesionárskej spoločnosti Žilinská diaľnica, s.r.o. počas 30 rokov by sa mala totiž znížiť z doterajších 277,3 mil. eur na 218,7 mil. eur. Informoval o tom predseda KDH a minister dopravy Ján Figeľ po štvrtkovom rokovaní Koaličnej rady. Ako dodal, na najbližšie zasadnutie vlády 1. októbra predloží návrh druhého dodatku ku koncesnej zmluve pre tretí balík PPP už so zníženou sumou ročnej platby štátu koncesionárovi za dostupnosť diaľnice. Za 30 rokov by mal tak štát zaplatiť koncesionárovi 6,561 mld. eur namiesto doposiaľ predpokladaných 8,5 mld. eur, čo je úspora 1,939 mld. eur.

„Doteraz platný stav, tak ako sme ho zdedili, je vyšší o 27 %,“ povedal Figeľ o výške ročnej platby štátu. Dosiahnuté zníženie ročnej platby z pôvodných 277 mil. eur na necelých 219 mil. eur je však nižší zhruba o 21 %. Pri zachovaní všetkých kvalitatívnych a bezpečnostných parametrov, pri krátkej úprave časového horizontu trvania stavby to minister dopravy považuje za dobrý návrh. Výstavba jednoduchších úsekov by sa mala predĺžiť z 39 na 41 mesiacov a náročnejších z 55 na 57 mesiacov, čiže zhruba na tri a pol až päť rokov. „Som presvedčený, že diverzifikácia, ktorá počíta s veľkou kombináciou európskych zdrojov, ale aj štátneho rozpočtu a verejno-súkromnými partnerstvami otvorí výstavbu v dynamike, kvalite a rozsahu, ktorý krajina potrebuje,“ uviedol Figeľ.

Minister dopravy chcel predložiť návrh druhého dodatku na rokovanie vlády už tento týždeň, SaS to však zablokovala a požiadala, aby o tejto téme rokovali najprv koaličné strany. Termín finančného uzatvorenia tretieho balíka PPP Figeľ predĺžil z konca októbra na koniec novembra s tým, že koncesionár navrhol zníženie ceny projektu o 30 %. Do konca novembra sa chcel dohodnúť s koncesionárom o finančných podmienkach projektu. Podľa nepotvrdených informácií agentúry SITA by mal byť termín, dokedy sa má koncesionár dohodnúť s bankami o poskytnutí úverov, opäť predĺžený, a to pravdepodobne až o päť mesiacov do konca apríla budúceho roka. Samotné stavebné práce by sa mali začať v máji budúceho roku.

Figeľ odmieta politizovanie výstavby diaľnic. Za neopodstatnené a zámerné označil vyjadrenia o tom, že pri postoji SaS k 3. balíku PPP ide o pomstu Doprastavu za zastavenie prvého balíka PPP. „Slovensko potrebuje a bude stavať diaľničnú sieť, ale lacnejšie, so všetkými kvalitatívnymi a bezpečnostnými, ale aj časovými parametrami. Takéto pohľady som odmietol aj odmietam. Táto téma skôr vyvoláva otázku, prečo naši predchodcovia nám zanechali na stole podpísané dohody s výrazne vyššími číslami a platbami,“ doplnil Figeľ. SaS sa podľa neho zaujímala v prípade spomínaného PPP projektu o možnosť nového alebo zmeneného postupu. „Či by sa dali nejaké procesy inak nastavovať – čo vo forme PPP, národného alebo európskeho spolufinancovania. Stav, ktorý sme zdedili, je reálny zmluvný stav. To boli platné zmluvy, na základe ktorých mohli partneri začať prácu. To, že sme do toho vstúpili s odhodlaním ich vylepšiť, je naša zodpovednosť,“ poznamenal Figeľ.

Výrazné zníženie ročnej platby za tretí balík PPP podľa ministra dopravy umožňujú nižšie ceny stavebných prác a materiálov, ako aj časová úľava pre koncesionára v podobe predĺženia termínov výstavby úsekov diaľnice. „Čísla z prvého balíka, ktoré sa opierajú o štátnu záruku, sa sotva dajú porovnávať s číslami z tretieho balíka, ktoré štátnu záruku nevyžadujú,“ vyjadril sa Figeľ v prospech tretieho balíka PPP. Samotná cena peňazí pri finančnej uzávierke tohto projektu môže byť podľa neho ešte nižšia ako teraz. Výstavba diaľnic môže byť podľa ministra dopravy financovaná aj z druhého dôchodkového piliera. Minister práce Jozef Mihál (SaS) na rokovaní Koaličnej rady predložil východiskový materiál na diskusiu o možnostiach využitia zdrojov z druhého penzijného piliera na financovanie výstavby diaľnic.

Vysúťažená cena na realizáciu tretieho projektu PPP predstavovala 4,204 mld. eur bez dane z pridanej hodnoty. Ide o cenu za projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu štyroch úsekov diaľnice, vrátane diaľničného privádzača v dĺžke 30,7 kilometra: Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka (11,3 km), Lietavská Lúčka – Višňové (5,4 km), Lietavská Lúčka – Žilina (5,9 km) a Višňové – Dubná Skala (8,1 km). Štát by mal podľa doterajších podmienok splatiť koncesionárovi za 30 rokov okolo 8,5 mld. eur, pričom stavebné náklady dosahujú 1,99 mld. eur bez dane. Prvé dva úseky diaľnice mal koncesionár podľa harmonogramu odovzdať do predčasného užívania pôvodne na jar 2013. Odovzdanie zvyšných dvoch úsekov, vrátane asi osemkilometrového tunela Višňové – Dubná Skala, plánoval na jeseň 2014.

Exminister dopravy Ľubomír Vážny podpísal so spoločnosťou Žilinská diaľnica koncesnú zmluvu na výstavbu a prevádzku D1 v rámci tretieho balíka PPP 22. januára 2010. Prípravné práce na stavbe úsekov diaľnice za okolo 43 mil. eur začali 5. februára tohto roku. Spoločnosť Žilinská diaľnica založili členovia úspešného konzorcia vedeného nemeckou firmou Hochtief PPP Solutions GmbH. V konzorciu sú aj rakúske firmy Alpine Bau GmbH a Western Carpathians Motorway Investors Company GmbH. a španielska spoločnosť FCC Construcción S.A.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján FigeľJozef MihálĽubomír Vážny