TRENČÍN 8. apríla (WEBNOVINY) – Okolo 50 účastníkov a niekoľkohodinovú diskusiu prinieslo dnešné verejné prerokovanie k zámeru výstavby Auparku v centre Trenčína. Zámer sa od začiatku stretáva s nevôľou viacerých mestských poslancov aj obyvateľov. Dokonca o ňom bolo referendum, ktoré však bolo neplatné pre nízku účasť. Kritici Auparku argumentujú hlavne tým, že podobný objekt nepatrí do centra, zvýši už aj tak preťaženú dopravu v strede mesta a znehodnotí výhľad na stred mesta s historickými budovami pod hradom. Mesto je projektu naklonené.
Obchodné centrum má stáť pri zjazde z cestného mosta vedľa historického jadra. Má mať tri podlažia na ploche 10-tisíc metrov štvorcových. Podlieha povinnému hodnoteniu vplyvov na životné prostredie. Jeho súčasťou bolo aj dnešné prerokovanie. Pamiatkari opätovne so zámerom nesúhlasili. Požadujú, aby mal Aupark nanajvýš 17 metrov na výšku, čo je o štyri viac, ako je podľa nich v projekte. “Podľa nás zámer nie je v súlade s územným plánom,” povedal pracovník úradu Jozef Múdry s tým, že sa tak zhorší panoráma na stred mesta s historickými pamiatkami pod hradom. V tomto sa pamiatkari sporia s investorom aj samotným mestom, pretože územný plán na mieste nediktuje exaktne metre, ale najviac postavených podlaží. Múdry však argumentuje, že podľa platného plánu nesmie stavba rušiť výhľad na mesto. Navyše projektantov obvinil, že zámerne znížili pohľady prezentované verejnosti, aby Aupark nevyzeral tak hrozivo, ako naozaj bude.
Občan Jozef Tatík namietal, že podľa správy ochranárov sa ešte viac znehodnotí už aj tak nízky systém ekologickej stability centra. Argumentoval minimom zelene v strede mesta. Kritici Auparku argumentujú aj ďalším zhustením neúmerne preťaženej dopravy v centra Trenčína.
Mesto Trenčín, naopak, s výstavbou Auparku súhlasí. Tvrdí, že je v súlade s územným plánom. Investorovi už dalo aj súhlas na výrub necelej stovky stromov. Vyrúbať ich však bude môcť až po vydaní právoplatného stavebného povolenia. Za stromy musí investor zaplatiť náhradu 89 500 eur. Na druhej strane Trenčín povolenie stavby podmienil vyriešením okolitej dopravy, čo si vyžiada aj vybudovanie kruhového objazdu pod cestným mostom.
Nad týmto bodom sa pozastavil Richard Medal z Centra environmentálnych aktivít. Riešenie dopravy podľa jeho slov už ráta so stále nevybudovanými cestami, ktoré majú vzniknúť v súvislosti s prekládkou železničnej trate v meste. Ide hlavne o cestu s pracovným názvom Nová nábrežná. “Ak nebude do dostavby Auparku dokončená, v meste nastane totálny dopravný kolaps,” povedal. Ministerstvo životného prostredia k zámeru vydá záverečné stanovisko, kde bude stanovený súbor opatrení pre ďalší schvaľovací proces.
Na Slovensku je zatiaľ otvorený jediný Aupark, a to v Bratislave. Predseda predstavenstva HB Reavis Pavel Klč uviedol, že čoskoro otvoria Aupark v Piešťanoch, následne v Žiline. Aupark začala spoločnosť stavať aj v Košiciach a plánuje ho postaviť tiež v Ružomberku. Pri trenčianskom Auparku si investor musel dať vypracovať nový projekt, pretože ten pôvodný mesto odmietlo. Projektanti sa v ňom snažili veľkú budovu opticky rozčleniť, aby nevyzerala ako jedna masa.
SITA