Top značkám sa darí nezávisle od stavu ekonomiky

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
MB
Foto: Millward Brown

BRATISLAVA 22. mája (WBN/PR) – Najsilnejšie značky sveta naďalej pokračujú v raste a nezabráni im v tom ani pokračujúca neistá ekonomická situácia. S týmto zistením prichádza zatiaľ posledný z rady výskumov BrandZTM Top 100 najhodnotnejších značiek sveta, ktorý každoročne organizuje výskumná agentúra zo skupiny WPP Millward Brown. Už druhý rok kraľuje rebríčku značka Apple, ktorá vzrástla o 19% hodnoty a jej súčasná hodnota tak dosahuje 182.9 miliárd dolárov. Značka IBM vzrástla o 15% na 115.9 miliárd dolárov a predbehla tak tento rok Google, ktorý sa prepadol na tretie miesto a jeho hodnota dosahuje 107.8 miliárd. Osem rokov stará značka Facebook rastie pred svojím vstupom na burzu o 74% svojej hodnoty a stáva sa tak vôbec najrýchlejšie rastúcou značkou rebríčka. Jej hodnota je 33.2 miliárd a z 35. miesta sa posunula na miesto 19.

Výskum BrandZ Top 100 najhodnotnejších svetových značiek, ktorý zadáva skupina WPP a spracováva agentúra Millward Brown Optimor, identifikuje a zostavuje poradie prvých 100 značiek podľa ich dolárovej hodnoty, ktorú zisťuje kombináciou analýz finančných údajov a sily značky z hľadiska vzťahov so zákazníkmi. Tohtoročný ročník je už siedmym v poradí.

V roku 2012 tento rebríček najhodnotnejších značiek demonštruje neuveriteľnú silu značky v ťažkých časoch jednak z hľadiska získavania nových zákaziek a zároveň i ako opory, keď sa nedarí ekonomike. Medzi rokmi 2006 a 2012 vzrástla súhrnná hodnota BrandZ Top 100 značiek o 66% a teraz dosahuje 2.4 bilióna dolárov.

Značky sú pre svojich vlastníkov akousi poistkou,” hovorí Eileen Campbell, globálna riaditeľka výskumnej agentúry Millward Brown. “I napriek pokračujúcemu obdobiu ekonomickej nestability, politickej neistoty a množiacim sa prírodným katastrofám, ktoré zasiahli značky v rôznych odvetviach, celková hodnota najsilnejších svetových značiek v mnohých kategóriách stále narastá, a tak sú schopné zaistiť svojim firmám stabilitu.

Najhodnotnejšie globálne značky pre rok 2012

Poradie 2011 Zmena poradia Poradie 2012 Kategória Značka Hodnota značky 2012 (v mil. $)
1 0 1 Technológia Apple 182,951
3 1 2 Technológia IBM 115,985
2 -1 3 Technológia Google 107,857
4 0 4 Fast Food McDonald’s 95,188
5 0 5 Technológia Microsoft 76,651
6 0 6 Nealko nápoj Coca-Cola 74,286
8 1 7 Tabakové výrobky Marlboro 73,612
7 -1 8 Komunikácia AT&T 68,870
13 4 9 Komunikácia Verizon 49,151
9 -1 10 Komunikácia China Mobile 47,041

David Roth pre WPP uviedol “Značky zaisťujú svojim vlastníkom konkurenčnú výhodu, ospravedlňujú vyššiu cenu a tiež predstavujú akýsi ochranný val pre prípad krízy alebo ekonomických turbulencií. V tomto roku sa darilo spoločnostiam, ktoré intenzívne využívajú technológie, zameriavajú sa na posilnenie zážitkov zákazníka alebo svojim značkám venujú zvýšenú pozornosť. Apple pokračuje v inováciách a zachováva si svoj status ‘luxusnej’ značky, čelí však budúcej veľkej konkurencii v podobe Samsungu. Ten, čiastočne vďaka veľkému úspechu svojho prístroja Galaxy, dosahuje v súčasnosti hodnotu 14.1 miliárd dolárov a na mnohých trhoch úspešne útočí na úspech značky Apple, keď sa profiluje ako ‘cool‘ alternatíva k všadeprítomnému iPhonu a pritom sa dá zohnať za rozumnú cenu.

Súbor hlavných zistení z tohtoročnej správy z výskumu:

Technológie víťazia: Technológie sa stali všadeprítomnou súčasťou našich životov. Sedem z desatich top značiek sú buď z oblasti technológií alebo telekomunikácií. Napriek tomu je však v týchto dvoch oblastiach viditeľná prevaha technológií chytrých, ale pritom uživateľsky jednoduchých. I v ostatných kategóriách – napr. autá, finančné služby, luxusné tovar alebo obchod – je zjavná výhoda, ktorou sú značky schopné získať vďaka využitiu pokročilých technológií a cez ne posilnenie emociálneho zážitku zákazníka. Tu je príklad Burberry – nárast hodnoty o 21% na $4 miliardy – ktorá vytvorila virtuálny svet, v ktorom môžu mladí obdivovatelia značky sledovať módne prehliadky a iné zaujímavosti.

Vzostup Afriky: Tohtoročný rebríček zaznamenáva vzostup ekonomiky Afriky predstavovaný prvou značkou, ktorá sa umiestnila v Top 100. Je ňou juhoafrický mobilný operátor MTN – na 88. mieste s hodnotou 9.2 miliard. Nejde však len o africké značky samotné, ktorým sa na juh od Sahary darí. Pivovar Guinness reportuje okolo 40% svojich predajov v Afrike, značka Airtel zaznamenala v treťom štvrťroku nárast obratu na tomto kontinente o 16%. Tiež spoločnosť Orange hlási v roku 2011 výrazný rast v afrických krajinách a Walmart sa tu rozhodol pre investíciu v podobe akvizície Massmartu.

Budúcnosť je mobilná: Budúcnosť internetu nie je v počítačovom využití, ale v mobilnom prístupe. Mobilnému trhu sa do istej miery vyhla ekonomická kríza, pretože zákazníci nie sú ochotni ani v čase ťažkej ekonomickej situácie obmedzovať sa alebo sa mobilného prístupu dokonca vzdať úplne. Najhodnotnejšou značkou telekomunikacií je AT&T s hodnotou 68.8 miliárd dolárov. Najväčší americký mobilný operátor Verizon zvýšil svoju hodnotu o 15% a stojí teraz 49.1 miliárd dolarov.

Obchod: všetkými smermi k zákazníkovi: Emociálny zážitok zákazníka je novým ohniskom zájmu mnohých obchodníkov. Chápu totiž, že je kľúčom k udržaniu loajality rovnako ako prítomnosť značky v každej fáze predchádzajúcej samotnému nákupu. Walmart zosadzuje z vrcholej pozície Amazon a dosahuje aktuálej hodnoty 34.4 miliardy dolárov, zatiaľ čo nasledujúci Amazon je ocenený na 34 miliárd dolárov.

Značky vedené ženami žiaria: So zvyšujúcim sa počtom žien vo vedení odhaľuje tento rok rebríček BrandZ Top100 ich blahodárny vplyv na značky. 77% značiek figurujúcich v BrandZTM Top 100 najhodnotnejších značiek sveta má vo svojom vrcholovom managemente ženy. Priemerná hodnota značky, kde je medzi najvyšším vedením žena dosahuje 27 miliárd dolárov, co je dvojnásobok priemernej hodnoty spoločnosti, kde ženské zastúpenie v managemente chýba. A nielen to, tieto značky tiež vykazujú priemerný päťročný nárast o 66% zatiaľ čo značky bez žien-šéfok rastú v rovnakom období v priemere iba o 6%.

Silné značky potešia akcionárov: Analýza uskutočnená v rámci výskumu BrandZ Top 100 najhodnotnejších značiek sveta ukazuje, že tieto značky, ako ‘akciové portfólio’ dosahujú v sledovaných siedmych rokoch veľmi dobré výsledky v porovnaní s aktuálnym burzovým indexom S&P500. Zatiaľ čo celková návratnosť investícií všetkých spoločností indexu S&P500 bola len 2.3%, návratnosť BrandZ portfólia dosiahla 36.3%, z čoho vyplýva, že silná značka dokáže svojmu akcionárovi zaistiť lepšie výsledky. Grafické spracovanie k vzhliadnutiu tu.

BrandZ Top 100 najhodnotnejších značiek sveta je jedinou štúdiou, ktorá uvažuje okrem rigoróznych finančných analýz, trhových dát a analytických správ tiež o tom, ako ľudia o značkách, ktoré nakupujú, zmýšľajú. Výskumná správa, ktorá je k stiahnutiu online, zahrňuje poradie i analýzy Top 10 najhodnotnejších značiek v kľúčových regiónoch sveta a 13 odvetviach trhu. Stiahnite si kompletný rebríček BrandZ tu, vrátane rozloženia podľa regiónov a kategórií. Rebríčky a množstvo ďalších informácií je tiež zadarmo k stahnutiu ako interaktívna aplikácia pre Apple a Android a tiež ako iPad magazine.

O rebríčku BrandZ Top 100 najhodnotnejších značiek sveta

Rebríček BrandZ Top 100 celosvetovo najhodnotnejších značiek je spoločnosťou Millward Brown Optimor spracovávaný pre spoločnosti spriaznené pod hlavičkou WPP už po siedmy krát. Unikátnosť tohoto projektu spočíva v tom, že do hodnotenia vstupuje niekoľko rôznych kritérií. Sú hodnotené značky, ktoré prichádzajú do priameho styku so spotrebiteľom, ale i značky, ktoré sa pohybujú v tzv. oblasti business-to-business. Konečné poradie je určené kombináciou dvoch faktorov. Jedná sa po prvé o hodnotenie značek vyplývajúce z rozhovorov s viac než dvoma miliónmi respondentov po celom svete a po druhé o dôslednú analýzou finančných a obchodných dopadov, ktoré má sama značka na rozvoj obchodu a rast podielu na trhu danej spoločnosti (za pomoci dát spoločností Bloomberg a Kantar Worldpanel). Hodnotenie tiež berie do úvahy regionálne odchýlky nakoľko i v prípadoch jednoznačne globálnych značiek môže meranie prínosu značky v jednotlivých krajinách vykázať výrazné odchýľky.

O Millward Brown

Millward Brown je jednou z popredných výskumných agentúr a odborníkom na efektívnu marketingovú komunikáciu, médiá a brand equity. S využitím integrovaných marketingových riešení – kvalitatívnych i kvantitatívnych – pomáha Millward Brown svojim klientom budovať silné značky a ponúkať konkurencieschopné služby. Millward Brown má vo svete viac ako 82 pobočiek v 52 krajinách. Na Slovensku pôsobí spoločnosť 13 rokov. Medzi ďalšie špecializácie Millward Brown patrí Global Media Practice (zaoberá sa efektivitou médií), The Neuroscience Practice (využívajúci neurovedu pre doplnenie tradičných výskumných techník), Millward Brown Optimor (zameraný na pomoc klientovi maximalizovať návratnosť investícií do značky a marketingu), Dynamic Logic (svetový odborník na efektivitu digitálneho marketingu) a Firefly Millward Brown (globálna kvalitatívna vetva Millward Brown). Millward Brown je súčasťou spoločnosti Kantar, výskumnej, konzultačnej a informačnej skupiny WPP.

O WPP

WPP je najväčšie svetové zoskupenie pre komunikačné služby. Prostredníctvom svojich spoločností poskytuje táto skupina rozsiahle spektrum reklamných a marketingových služieb vrátane reklamy, riadenia médií, spotrebiteľských výskumov, public relations a public affairs, značky a identity, komunikácie v oblasti zdravotníctva, priamej a digitálnej propagácie, marketingu v oblasti vzťahov a špecializovanej komunikácie. Spoločnosť zamestnáva viac než 158,000 ľudí (vrátane spolupracovníkov) v 2,500 pobočkách v 107 krajinách.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Millward Brown
Firmy a inštitúcie Apple