BRATISLAVA 18. júna (WEBNOVINY) – Najnovší termín finančného uzatvorenia 1. balíka PPP na výstavbu piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom v dĺžke 75 kilometrov je opäť ohrozený. Ministerstvo dopravy pripúšťa, že pre výhrady ochranárov nebudú peniaze na projekt ani do 30. júna. „Úrady životného prostredia a investičné združenie Slovenské diaľnice pod časovým tlakom najmenej trikrát porušili ochranársku legislatívu. Napríklad počas prípravných prác pri Martine stavební robotníci ničili chránené územia, do ktorých podľa zákona nemali ani vkročiť,“ informujú v piatok Hospodárske noviny. Slovenská inšpekcia životného prostredia, ktorá to odhalila, vyčíslila doterajšiu škodu na 65 tis. eur.
Inšpekcia životného prostredia má podľa HN v správnom konaní zistiť, či chybu spravili úrady životného prostredia alebo stavebné firmy. Okrem zanedbaného posudzovania vplyvov na životné prostredie úrady podľa žilinského inšpektora životného prostredia Dušana Macharu neposkytli investorovi dostatok informácií. Napríklad pri územnom a stavebnom konaní ho dostatočne neupozornili na riziká porušenia zákona. „Firmám, ktoré porušili zákon, môže inšpekcia v správnom konaní uložiť sankcie,“ uviedol v novinách Machara.
Podľa neho však chybu spravil aj štát, keď úrady a stavbárov tlačil do krkolomných termínov. Ako dodal, spoločnosť Dopravoprojekt pre extrémne krátky čas nesprávne vytýčila hranicu prírodnej rezervácie. Spoločnosť Doprastav zas mala bez povolenia oplotiť pozemok v chránenom území. Ďalšie dve firmy Betamont a Hard Forest, ktoré si Doprastav objednal na výkopové práce a na výrub stromov, podľa novín kopali zem a pílili stromy bez povolenia úradov. „Toto všetko sa dialo už v čase, keď rezort dopravy presviedčal Európsku komisiu, že výstavba pri Martine pravidlá ochrany neporuší,“ uviedli HN.
Ochranári chcú do pondelka pripraviť podklady, ktoré podľa Európskej komisie chýbali pri vyhodnocovaní environmentálnych vplyvov stavby. vedecký pracovník Botanickej záhrady Univerzity Komenského v Blatnici Ján Topercer uviedol, že súčasťou stavby diaľnice je viacero objektov, s ktorými sa pri hodnotení vplyvov na životné prostredie nerátalo. Štát podľa neho zanedbal enviro štúdie aj v lesoch pri Kraľovanoch. „Následkom môže byť, že celú stavbu bude treba prekresliť. Povrchový variant by sa vymenil za tunelový. V takom prípade by však bolo treba zrušiť zmluvu s konzorciom Slovenské diaľnice zhruba za 4 mld. eur. A zákazku by nová vláda prideľovala nanovo,“ dodali HN.
SITA