BRATISLAVA 23. apríla (WEBNOVINY) – Spoločnosť Slovak Telekom (ST) už pravdepodobne nebude musieť prevádzkovať verejné telefónne automaty ani vydávať telefónny zoznam a poskytovať informačnú službu o telefónnych číslach.
Vyplýva to z návrhu verejnej konzultácie Telekomunikačného úrad (TÚ) SR o univerzálnej službe. Podľa neho Slovak Telekom už nebude musieť zabezpečiť ani pripojenie k pevnej sieti, ak o to zákazník požiada a spĺňa stanovené podmienky, ako mu to doteraz prikazoval zákon.
Dôvodom je podľa úradu zmena na telekomunikačnom trhu, keď Slováci čoraz menej využívajú pevné linky a svoj záujem presúvajú na mobilné telefónne služby.
Počet výtlačkov telefónnych zoznamov klesol
Zatiaľ čo pevnú linku má podľa úradu menej než 40 % domácností, mobilný telefón vlastní minimálne jeden člen domácnosti. Navyše mobilnými sieťami je na Slovensku pokrytých až 99,6 % obyvateľstva.
„Mobilné služby predstavujú v podmienkach Slovenskej republiky náhradu pre poskytovanie pripojenia k verejnej sieti na pevnom mieste,“ konštatuje TÚ.
Návrh úradu privítala aj spoločnosť Slovak Telekom. „Používatelia majú prístup k verejným telefónnym službám na celom území Slovenska, a preto nehrozí sociálne vylúčenie z dôvodu nedostupnosti pripojenia na pevnom mieste,“ uviedol hovorca pre korporátne záležitosti ST Martin Vidan.
V prípade telefónneho zoznamu Vidan pripomína, že sa z neho stalo predovšetkým reklamné médium. „Takýto produkt je dostatočne životaschopný aj bez uloženia povinnosti, a tak už nemá opodstatnenie ako súčasť univerzálnej služby,“ doplnil Vidan. Telekomunikačný úrad navyše pripomína, že počet výtlačkov, ako aj záujem ľudí o tlačenú verziu neustále klesá.
V rokoch 2008 až 2010 sa počet výtlačkov znížil o 216 tisíc. Tieto služby tak podľa úradu možno poskytovať v elektronickej forme, kde už navyše existuje aj konkurenčná súťaž, keďže telefónny zoznam v elektronickej forme poskytujú aj iné spoločnosti ako Slovak Telekom.
Na Slovensku je iba viac ako 3-tisíc automatov
V prípade verejných telefónnych automatov, ktorých zabezpečenie dostupnosti spadá do povinností v rámci univerzálnej služby, Telekomunikačný úrad skonštatoval, že ich v súčasnosti plne nahradili mobilné telefóny. Zatiaľ čo v roku 2003 bolo na Slovensku 16 405 automatov, v minulom roku to bolo len 3 262 kusov.
Výnosy z ich prevádzky sú navyše nízke a zvýšili sa náklady poskytovania a udržiavania. „Väčšina automatov bola využívaná minimálne alebo vôbec,“ potvrdil slová úradu Vidan. Vlani si pritom na seba zarobilo len necelých 5 % automatov a TÚ preto navrhuje zrušiť túto povinnosť pre ST.
Podnik poskytujúci univerzálnu službu má podľa platnej legislatívy povinnosť napríklad prevádzkovať telefónne automaty, poskytovať občanom SR verejnú telefónnu službu na pevnom mieste pripojenia k sieti, vrátane faksimilného prenosu informácií a prenosu dát s prenosovými rýchlosťami umožňujúcimi funkčný prístup k internetu.
Podnik musí pravidelne poskytovať aspoň jeden úplný telefónny zoznam účastníkov v elektronickej alebo v tlačenej forme prípadne v oboch formách. K ďalším povinnostiam patrí aj to, že podnik určený TÚ zabezpečuje primeranú dostupnosť verejných telefónnych automatov, poskytuje bezplatný a nepretržitý prístup k číslam tiesňových volaní, vrátane jednotného európskeho čísla tiesňového volania 112.