Taliansko chce do výdavkov na NATO započítať aj most na Sicíliu, projekt má stáť 13,5 miliardy eur

Rím argumentuje strategickým významom mosta pre obranu a mobilitu NATO, opozícia hovorí o výsmechu a politickom manévri.
Strait between Sicily and Italy
Most spájajúci taliansku pevninu s ostrovom Sicília by mal vyrásť v Messinskom prielive. Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Talianska vláda navrhuje, aby sa dlho plánovaný most cez Messinský prieliv na Sicíliu v hodnote 13,5 miliardy eur započítal do vojenských výdavkov v rámci nového cieľa Organizácie Severoatlantickej zmluvy (NATO). Referuje o tom web Politico.

Taliansko patrí medzi krajiny s najnižšími výdavkami na obranu v aliancii (1,49 % HDP v roku 2023), pričom nový cieľ 5 % do roku 2035 je pre Rím ťažko dosiahnuteľný. Premiérka Giorgia Meloniová a jej vicepremiéri Antonio Tajani a Matteo Salvini argumentujú, že most má strategický význam pre NATO a obranu, nielen ekonomický prínos.

Uľahčí vraj pohyb spojeneckých síl

Vláda v apríli prijala dokument, podľa ktorého by most mal „imperatívny význam pre verejný záujem“ a uľahčil by pohyb talianskych a spojeneckých síl. Taliansko žiada, aby bol projekt zaradený aj do európskeho plánu na financovanie vojenskej mobility.

Podľa talianskeho ministerstva financií by zaradenie mosta medzi obranné projekty pomohlo prekonať byrokratické a technické prekážky, ktoré stavbu brzdili celé desaťročia. Nové označenie by tiež uľahčilo získavanie financií. Most s dĺžkou 3,3 kilometra by bol najdlhším visutým mostom na svete, no projekt dlhodobo naráža na odpor miestnych samospráv, environmentálne riziká a otázky efektivity.

Najchudobnejšie oblasti Talianska

Opozícia návrh kritizuje ako výsmech občanom aj záväzkom voči NATO. „Je to výsmech a pochybujem, že tento bluf vlády bude akceptovaný,“ uviedol europoslanec Giuseppe Antoci. Kritici tiež upozorňujú, že most by spájal dve z najchudobnejších oblastí Talianska, kde chýba efektívna infraštruktúra, a investície by mali smerovať skôr do miestnych ciest a železníc.

Messinský prieliv oficiálne neleží na hlavnom koridore vojenskej mobility NATO, no vláda verí, že projekt presadí aj vďaka argumentu o strategickej infraštruktúre. Zatiaľ nie je jasné, či NATO a USA tento zámer podporia.

Viac k osobe: Giorgia Meloniová
Firmy a inštitúcie: NATO Organizácia Severoatlantickej zmluvy