BRATISLAVA 4. decembra (WebNoviny.sk) – Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) a zhotoviteľ úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové, taliansko-slovenské združenie spoločností Salini Impregilo a Dúha, a. s., sa dohodli na ustanovení medzinárodnej komisie na riešenie sporov.
Ako agentúru SITA informovala v utorok hovorkyňa NDS Michaela Michalová, po dokončení všetkých zmluvných záležitostí sa predpokladá začiatok činnosti tejto komisie v priebehu decembra.
NDS postupuje v zmysle zmluvy
„NDS nedisponuje informáciou o plánovanom odchode talianskeho partnera zo stavby. Zhotoviteľ napriek slabým výkonom na stavbe neustále deklaruje ochotu dokončiť dielo a včas,“ uviedla Michalová s tým, že NDS postupovala a bude postupovať v zmysle zmluvy o dielo. Salini Impregilo je vedúcim partnerom združenia s podielom 75 %, Dúha má zvyšných 25 %.
Výstavba úseku diaľnice D1 s tunelom Višňové sa môže predražiť o milióny eur, varuje hnutie OĽaNO
„Na stavbe v dennej smene pracuje sto ľudí v tuneli a 120 ľudí na externých stavebných objektoch. V nočnej smene v tuneli pracuje asi 60 ľudí. Podľa našich informácií dostalo výpoveď 118 ľudí s ukončením pracovných pomerov k 30. novembru 2018,“ priblížila Michalová. Zhotoviteľ to zdôvodnil reorganizáciou z dôvodu ukončenia prác na primárnom ostení tunela.
Úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala v dĺžke 13,5 kilometer, z toho tunel Višňové bude dlhý 7,5 km, je vo výstavbe od leta 2014. Zhotoviteľ sa ho zaviazal vybudovať za zmluvnú cenu 409, 8 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (491,8 mil. eur vrátane DPH) pôvodne do konca roka 2019. Tento termín pre výrazné meškanie prác už nie je reálny, do úvahy pripadá termín najskôr koncom roka 2020, v závislosti od postupu výstavby nemožno vylúčiť ďalšie predĺženie lehoty výstavby.
Spory bude riešiť komisia
„NDS si voči zhotoviteľovi vedie nároky vo výške 6 mil. eur. Zhotoviteľ si podal 103 nárokov, ich celkovú hodnotu nie je možné presne konkretizovať, keďže väčšina týchto nárokov nebola predložená s kompletnou dokumentáciou podľa Zmluvy o dielo,“ uviedla Michalová. Napriek tomu, že NDS na tejto stavbe poskytuje zhotoviteľovi nadštandardnú súčinnosť, aby všetky nároky boli čo najskôr vybavené, zhotoviteľ ich podľa diaľničiarov nie je schopný predkladať podľa zmluvných požiadaviek.
Výstavba D1 a tunela Višňové odhalila neriešené problémy, Pauer žiada zmenu verejného obstarávania
Zhotoviteľovi bol doteraz uznaný jeden nárok vo výške zhruba 4-tisíc eur. Stavebný dozor vydal rozhodnutie o ďalších siedmich nárokoch v celkovej výške 2,1 mil. eur. „Od doby tohto rozhodnutia uplynul už približne jeden mesiac a zhotoviteľ napriek opakovaným prísľubom nepredložil tieto nároky podľa zmluvných požiadaviek. NDS ich teda nemohla preplatiť. Ide o stav, s ktorým sa NDS doteraz nestretla na žiadnej zo svojich stavieb,“ upozornila Michalová.
Spomínaná komisia na riešenie sporov medzi NDS a zhotoviteľom je trojčlenná, s jedným zástupcom za zhotoviteľa, s jedným za objednávateľa, teda NDS, a títo sa dohodli na predsedovi komisie. Ak NDS bude mať súhlas zhotoviteľa, zverejní mená členov komisie a ich krátky profesný životopis. „Všetci traja členovia komisie sú dlhodobo rešpektovaní odborníci s medzinárodným pôsobením, vrátane desaťročných skúseností z oblasti rozhodovania sporov. Táto komisia bude riešiť všetky spory medzi objednávateľom a NDS vzniknuté pri plnení Zmluvy o dielo,“ priblížila Michalová. „Veríme, že komisia rozhodne riadne, objektívne a spravodlivo,“ dodala hovorkyňa.