BRATISLAVA 3. januára (WEBNOVINY) – V roku 2013 pravdepodobne nebude produkcia slovenských automobiliek rásť tak výrazne ako doteraz. Pre slabnúci dopyt v Európe a Číne sa očakáva skôr stagnácia ich výroby.
„Priestor pre rast produkcie automobilov je minimálny vzhľadom na kapacitné možnosti produkčných liniek,“ uviedol pre agentúru SITA analytik Tatra banky Boris Fojtík.
„Zároveň v tomto roku vnímame viacero negatívnych rizík, pre ktoré by výroba automobilov mohla byť skôr nižšia ako v minulom rekordnom roku,“ dodal.
Nižší dopyt pritom naše automobilky pocítili už vlani. Bratislavský Volkswagen začal v októbri vyrábať v šesťdňovom režime, čím ukončil doteraz nepretržitú prevádzku. Trnavský PSA Peugeot Citröen Slovakia zase v poslednom kvartáli minulého roka zastavil výrobu na 19 dní.
Výroba áut je pritom hlavným ťahúňom nášho národného hospodárstva. „V prípade, že by sa produkcia automobilov vrátila na úroveň roka 2011, ekonomika by to pocítila poklesom jej výkonu o niečo viac ako 1 %,“ uviedol Fojtík. V roku 2011 vyrobili automobilky na Slovensku približne 640 tis. vozidiel, vlaňajšie plány hovorili o zhruba 900 tis. kusoch.
Predaje nových automobilov vo Francúzsku, Španielsku a Taliansku v roku 2012 klesli na najnižšiu úroveň za posledné roky.
Údaje o nových registráciách v decembri pritom poukazujú na problémy, ktorým európska ekonomika čelí.
Výrobcovia sa musia vyrovnať s neustálym poklesom odbytu na európskom trhu v dôsledku dlhovej krízy a vládnych úsporných opatrení, ktoré znižujú spotrebiteľský záujem.
Predaj áut v Taliansku v decembri klesol o 22,5 % a celoročne padol na 1,4 mil. vozidiel, čo je najmenej od roku 1979.
„Automobilový trh trpí predávkovaním daňami, ktorých cieľom je trestanie, ak nie priam kriminalizácia kúpy, vlastníctva a používania automobilov,“ vyhlásil v reakcii prezident talianskej obchodnej komory predajcov automobilov Filippo Pavan Bernacchi.
Registrácie nových vozidiel vo Francúzsku klesli minulý mesiac o 15 % a celoročne sa predalo 1,9 mil. vozidiel, čo je najmenej od roku 1997.
V Španielsku sa predalo v decembri o 23 % menej áut, pričom celoročný počet 699 589 vozidiel je najnižší od začiatku sledovania predajov v krajine v roku 1989.
Predaj áut v Nemecku oslabil v minulom roku o 2,9 % na 3,08 mil. kusov, čo predstavuje najnižšiu úroveň za posledné dva roky. Nemecku sa vďaka odolnému trhu práce a vyššej spotrebiteľskej dôvere darilo odolávať dlhovej kríze v eurozóne,
Stagnujúci európsky trh pritom negatívne ovplyvní aj ďalších ekonomických hráčov, ako sú napríklad výrobcovia ocele, dodal analytik spoločnosti Nomura Matthew Kates. A keďže rýchlo rastúce trhy ako Čína a Rusko si stále viac ocele dokážu vyrobiť sami, európski výrobcovia sú odkázaní na milosť domáceho priemyslu.