BRATISLAVA 3. augusta (WEBNOVINY) – Chyba sa stala, o nefunkčnosti systému však nemôže byť ani reči. Uviedol to minister financií Peter Kažimír v reakcii na situáciu na finančnej správe, ktorá exportovala pre zdravotné poisťovne a Sociálnu poisťovňu chybné dáta, na základe ktorých vyhotovovali ročné zúčtovanie zdravotného poistenia, resp. výpočty výšky sociálnych odvodov pre samostatne zárobkovo činné osoby.
Nedostatky by mali byť odstránené
Ako uviedol Kažimír vo vyhlásení, celú situáciu od začiatku pozorne sleduje a ešte minulý týždeň požiadal prezidenta finančnej správy o komplexnú informáciu o riešení vzniknutej situácie. Správa by mala byť následne odprezentovaná poslancom parlamentu na prvom riadnom rokovaní finančného výboru.
Minister pritom zopakoval piatkové slová šéfa finančnej správy Františka Imreczeho, podľa ktorého je informačný systém finančnej správy plne funkčný. Nedostatky, ktoré avizovala Sociálna poisťovňa, boli podľa Kažimíra už odstránené a rovnako by mali byť odstránené už aj nezrovnalosti v údajoch pre zdravotné poisťovne.
Kažimíra mrzí diskomfort živnostníkov
„Nikto – a ja už vôbec nie – nemá záujem nič zatajovať, ani skrývať. Preto som vedeniu finančnej správy nariadil pripraviť detailnú správu o tejto situácii, ktorá bude k dispozícii nielen poslancom národnej rady, ale aj verejnosti,“ konštatoval Kažimír s tým, že ho „úprimne mrzí“, ak nastal pre živnostníkov akýkoľvek diskomfort.
„Treba si vedieť priznať chybu a tá sa naozaj stala, ale v žiadnom prípade nemôžeme hovoriť o nefunkčnosti systému, alebo systémovom zlyhaní, ako tomu bolo na začiatku roku 2012 v prípade neslávne známeho KONS-u,“ vyhlásil minister financií Peter Kažimír.
Za chybnými údajmi finančnej správy je ľudský faktor
Za zlými údajmi nie je systémová chyba ale ľudský faktor. V týchto chvíľach by už mali mať poisťovne správne údaje k dispozícii. Uviedol to po rokovaní so zainteresovanými subjektmi na pondelkovom brífingu prezident finančnej správy František Imrecze.
Ten stojí za svojím zamestnancom, ktorý chybu urobil. Zodpovednosť vyvodzovať zatiaľ nebude, ako uviedol, ešte prešetrujú, či nešlo o sabotáž, aj keď takúto možnosť nepredpokladá. „Prešetríme, či tam náhodou nenastala úmyselná chyba, pokiaľ áno, tak dôsledky vyvodím, pokiaľ nie, tak je to skôr o tom, aké dodatočné opatrenia sme urobili, aby sa táto ľudská chyba v budúcnosti nemohla stať,“ povedal Imrecze.
Konštatoval, že zamestnanci odviedli „kus práce“ na integrovanom systéme a majú odpracovaných veľa nadčasov. Podotýka, že systém je plne funkčný a doposiaľ spracoval 1,5 milióna daňových priznaní. Pracovník pochybil pri aktualizácii systému, šéf finančnej správy predpokladá, že sa tak stalo z preťaženia. „Konkrétny zamestnanec finančnej správy vybral predposledne platnú aktualizáciu a spustil na nej reporty, ktoré spôsobili, že v malej časti databázy sa zmenili tri stĺpce,“ vysvetlil Imrecze.
Ďalšie informácie budú správne, tvrdí Imrecze
Imrecze uistil živnostníkov, že akékoľvek ďalšie informácie, ktoré dostanú od zdravotných poisťovní a Sociálnej poisťovne, už budú správne. „Ani v jednom prípade nebude mať subjekt dodatočnú povinnosť priniesť opätovné priznanie, či už do Sociálnej poisťovne alebo do zdravotnej poisťovne, všetky reklamácie vyriešia automaticky tieto inštitúcie,“ uviedol šéf finančnej správy.
Zdravotným poisťovniam sprostredkováva údaje od finančnej správy Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, potrebujú ich pre vykonanie ročného zúčtovania zdravotného poistenia (RZZP). ÚDZS dostal chybné údaje o 886 živnostníkoch z celkového počtu 910 tisíc.
Predsedníčka úradu Monika Pažinková hovorí, že do údajov nemôžu zasahovať, len ich v rovnakej štruktúre rozposlali do jednotlivých zdravotných poisťovní. Keď sa dozvedeli o probléme intenzívne komunikovali s finančnou správou. „Tá v pondelok doobeda zaslala opravnú dávku u 886 živnostníkov. Doobeda bola táto dávka úradom spracovaná a o pol jednej expedovaná do zdravotných poisťovní,“ uviedla Pažinková.
Riaditeľ zdravotnej poisťovne termín dodrží
Generálny riaditeľ zdravotnej poisťovne Dôvera Martin Kultan hovorí, že termín 30. september do ktorého majú vykonať RZZP, dodržia, predpokladá, že opravené zúčtovania sa im podarí dodať poistencom aj v skoršom termíne.
„Tí, ktorým bolo vygenerované a zaslané chybné ročné zúčtovanie a identifikovala to finančná správa, tak budeme automaticky zasielať opravené, nemusia o to žiadať,“ povedal Kultan. V prípade Dôvery sa to týka približne 300 živnostníkov.
Aj podľa riaditeľa Sociálnej poisťovne Dušana Muňka už majú správne údaje k dispozícii. V prípade Sociálnej poisťovne Imrecze nevie presné číslo, koľkých živnostníkov sa problém týka, nakoľko sú tu zložitejšie procesy pri vzniku a zániku sociálneho poistenia.