BANSKÁ ŠTIAVNICA 27. mája (WBN/PR) – Slovenský vodohospodársky podnik, š.p. prehodnotí všetky vydané povolenia, ktoré oprávňujú držiteľov jazdiť po hrádzach.
SVP, š.p. ako správca vodných tokov na území Slovenskej republiky má vo svojej kompetencii aj starostlivosť o ochranné protipovodňové hrádze. Mnohé úseky hrádzí sa stali obľúbeným miestom pre šport a rekreáciu. Stavebné riešenie koruny hrádze asfaltovým pásom zabezpečujúcim jej zvýšenú ochranu pri pohybe vozidiel po nej vytvorilo lepšie podmienky pre jej správcu hlavne pri ochrane pred povodňami, avšak prinieslo aj viaceré negatívne javy. Najvýraznejším problémom je jazdenie po hrádzi vozidlami, ktoré na to nemajú potrebné povolenie a vysoká koncentrácia osôb (chodcov, cyklistov a korčuliarov) na hrádzi, ktorí ju využívajú na šport a relax.
SVP, š.p. vydáva povolenia (súhlas) s jazdou po hrádzi. V povoleniach s jazdou po hrádzi je uvedených viacero podmienok súhlasu, ktoré vychádzajú z vykonávanej činnosti. Okrem účelu a úseku hrádze, na ktorý sa súhlas vydáva je aj povinnosť brať ohľad na chodcov, korčuliarov a cyklistov, obdobie, na ktoré je súhlas vydaný, možnosť jeho zrušenia pri porušení podmienok a pod.
V poslednom čase sa množia prípady, kedy sa po korune hrádze pohybujú aj vozidlá, ktoré na to nemajú potrebné oprávnenie. „SVP, š.p. bude úzko spolupracovať s príslušníkmi Policajného zboru na riešení tohto problému“, vyhlásil generálny riaditeľ SVP, š.p. Ing. Daniel Kvocera
Vzhľadom na to, že sa v médiách objavili informácie, ktoré naznačujú, že niektoré osoby zneužívajú povolenie na jazdu po hrádzi, SVP, š.p. pristupuje k plošnému prevereniu všetkých vydaných povolení. „Slovenský vodohospodársky podnik, š.p. (SVP, š.p.) prehodnotí všetky vydané povolenia s jazdou po hrádzi. V prípade zistenia, že sa vydané povolenie využíva v rozpore s jeho účelom, povolenie odnímeme “ povedal generálny riaditeľ SVP, š.p. Ing. Daniel Kvocera. SVP, š.p. zároveň požiadal splnomocnenca vlády SR p. Gabriela Jenčíka o stanovisko, či naďalej pretrvávajú dôvody, na základe ktorých p. Jenčík požiadal SVP, š.p. o udelenie súhlasu s jazdou po hrádzi pre p. Trnku. SVP, š.p. vydal tento súhlas pre p. Trnku 9.5.2011 s platnosťou do konca roku 2011.
Ochranné hrádze sú vodné stavby, ktorých ochrana je špecifikovaná v zákone o vodách č. 364/2004 Z.z., podľa ktorého je zakázané akýmkoľvek spôsobom poškodzovať vodné stavby a ich funkcie, najmä ťažiť zeminu z ochranných hrádzí, vysádzať na nich dreviny, pásť na nich alebo preháňať cez ne hospodárske zvieratá a jazdiť po nich motorovými vozidlami s výnimkou miest na to určených. S ohľadom na charakter ochranných hrádzí – najmä ich dĺžku sa činnosti v rámci ich správy vykonávajú aj použitím motorových vozidiel. Takáto činnosť sa vykonávala aj v minulosti a bude sa vykonávať aj v budúcnosti. Ochranné hrádze nie sú súčasne aj cyklistickými trasami a nie sú ani cyklistickými cestičkami v zmysle zákona 8/2009 Z.z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Ochranná hrádza je vodnou stavbou nie cestnou stavbou, preto je pod režimom zákona o vodách č. 364/2004 Z.z a zákona o ochrane pred povodňami č. 7/2010 Z.z.
SVP š.p. OZ Bratislava ako správca vodohospodárskych objektov má uzavretú zmluvu s Hlavným mestom SR Bratislava o spolupráci a podmienkach využívania vodohospodárskeho majetku správcom a prevádzkovateľom cyklistických trás na území Hlavného mesta SR Bratislavy. V rámci nej nie sú obmedzené činnosti správcu vodohospodárskeho majetku. V úseku od hranice mesta Bratislava v smere na Šamorín a Gabčíkovo hrádza nie je cyklistický chodník.
Doplňujúca informácia pre médiá:
Slovenský vodohospodársky podnik, š.p. bol založený v roku 1997. Organizačne je tvorený podnikovým riaditeľstvom so sídlom v Banskej Štiavnici a štyrmi odštepnými závodmi (Bratislava, Piešťany, Banská Bystrica a Košice). Spravuje vodné toky v dĺžke 32 738 km, 287 vodných nádrží, 2 811 km ochranných hrádzí a kanálovú sieť v dĺžke 1 812 km, takisto je prevádzkovateľom Vodného diela Gabčíkovo. Celková plocha povodí je 49 015 km².