BRATISLAVA 4. marca (WEBNOVINY) – Jeden z najuznávanejších svetových tenoristov José Cura, ktorý v sobotu vystúpi v rámci prvého ročníka Krištáľového plesu v Slovenskom národnom divadle (SND), sa možno predstaví bratislavským divákom aj v opere Otello. Jej premiéra na doskách SND je naplánovaná na november. Samotný umelec to naznačil dnes na tlačovej konferencii. Dodal, že o jeho účinkovaní sa stále rokuje. „Prizvali ma, aby som hosťoval priamo na premiére, ale v tom termíne už niečo mám,“ povedal operný spevák. Iný termín pre uvedenie opery Giuseppeho Verdiho generálny riaditeľ SND Ondrej Šoth nepripúšťa ani v prípade, že by to slávnemu umelcovi vyhovovalo. „S termínmi bohužiaľ nemožno hýbať, nedá sa to posunúť o desať dní,“ reagoval Šoth. „Bol by som šťastný, keby sa to nakoniec podarilo,“ dodal Cura, ktorý by chcel v každom prípade do Bratislavy opäť pricestovať.
Na Slovensku sa rodák z Argentíny zdrží do nedele, ráno spoločne s manželkou odlietajú. Okrem vystúpenia na bále sa plánuje stretnúť aj so slovenskou premiérkou Ivetou Radičovou. Chcel by jej venovať malú pozornosť. „Rád by som vašej premiérke odniesol svoju knihu fotografií,“ prezradil všestranne zameraný umelec, ktorý sa venuje aj dirigovaniu. „Nedirigujem však toľko, koľko by som chcel. Skôr či neskôr však hlas odíde, a potom budem mať na to dosť času, až do smrti,“ povedal so smiechom. V ostatných rokoch má blízko aj k réžii. V roku 2007 režíroval svetovú premiéru opernej šou La Commedia e finita. Ohlasy publika aj kritiky si získal za réžiu Sain-Saënsovej opery Samson a Dalila.
Štyridsaťosemročný Cura už na opernej scéne pôsobí takmer tridsať rokov, nepáči sa mu však, akým smerom sa opera a vôbec celá kultúra uberajú. „Neviem, čo sa s kultúrou v ostatnom čase deje. Ľudí spája práve láska ku kráse a teda umenie. Vyzerá to tak, že nám už ostane len sprostý Facebook. Všetci si myslia, že z kultúry sa nenajeme, ale podľa mňa bez nej neprežijeme, všetci sa tu nakoniec pozabíjame,“ rozhorčil sa. Podľa neho je tiež vo svete nedostatočná snaha o prilákanie mladého diváka ku kvalitnému umeniu. „Na získanie mladého publika je potrebné nielen to, aby tam ten spevák stál na pódiu ako taký zemiak. Treba tých ľudí schytiť a hlavne vyjsť im v ústrety,“ povedal. „Nemám rád, keď za mnou prídu mladí ľudia a povedia mi, že som to dobre zaspieval. Mám radšej, keď vravia, že si to užili, lebo tomu celému uverili,“