BRATISLAVA 19. mája (WEBNOIVNY) – Spravodajstvo a aj zákonom určené diskusie a politickú reklamu prinesie verejnoprávna televízia svojim divákom pred voľbami do Národnej rady SR, ktoré nás čakajú 12. júna. Hlavnými mantinelmi pre predvolebné vysielanie je dodržanie volebného zákona a zachovanie rovnosti šancí, povedal pre agentúru SITA programový riaditeľ Slovenskej televízie (STV) Roman Lipták. V informovaní o význame volieb, volebnom práve či o všetkých 18 kandidujúcich politických subjektoch si „splníme základnú informačnú rovinu v našich spravodajských a publicistických reláciách,“ uviedol.
STV začala predvolebné vysielanie v apríli, keď zmenila nedeľnú politickú diskusiu O 5 minút 12. Počas šiestich týždňov od 11. apríla do 16. mája v nej dávala priestor predstaviteľom súčasných parlamentných strán. Tento postup kritizovali niektoré mimoparlamentné strany, ktoré sa uchádzajú o hlasy voličov vo voľbách do NR SR. „V rámci našej dramaturgie a redakčnej nezávislosti sme si zvolili tento prístup. Myslím si, že je veľmi dôležité, aby sme našim divákom priniesli odpočet činnosti parlamentných strán. – Teda jednotliví predsedovia mali priestor na to, aby odprezentovali, čo za dané volebné obdobie považujú z ich pohľadu za dôležité,“ konštatoval Roman Lipták.
Priestor všetkým 18 kandidujúcim stranám dá STV počas predvolebnej kampane v rámci okrúhlych stolov. Diskusie budú na Dvojke od utorka 1. júna do piatka 11. júna od 17:00 do 18:10. STV spolu odvysiela deväť okrúhlych stolov s tromi tematickými okruhmi – Ekonomika a sociálne veci, Zahraničná politika a Európska únia, Bezpečnosť a právne aspekty. „Každá téma bude zahŕňať 15 otázok, ktoré budú zaslané politickým stranám, aby sa na ne mohli v predstihu pripraviť,“ informoval hovorca STV. Strany budú rozdelené do troch skupín. V jednej relácii tak budú účinkovať predstavitelia šiestich strán a moderátor, tak aby každá skupina politických strán absolvovala všetky tri okruhy tém. Relácie sa budú nahrávať bez prerušenia, s využitím časomiery pre účastníkov diskusie.
STV podľa zákona vyhradí najviac po pol hodine politickej reklamy pre každú kandidujúcu politickú stranu alebo koalíciu. Spolu však vyčlení na vysielanie politickej reklamy podľa zákona najviac desať hodín. „Zodpovednosť za obsah politickej reklamy majú kandidujúce politické strany,“ informoval SITA hovorca STV Peter Susko. Podľa Romana Liptáka predbežne prejavilo záujem o politickú reklamu vo verejnoprávnej televízii päť strán.
Kampaň k parlamentným voľbám sa začne 21 dní pred voľbami, teda túto sobotu 22. mája. Podľa zákona o voľbách do Národnej rady SR budú politickú reklamu a diskusie vysielať verejnoprávne médiá – Slovenská televízia a Slovenský rozhlas a môžu aj súkromné médiá. Všetky slovenské televízie sa voľbám venujú v spravodajstve, diskusie počas predvolebnej kampane sa objavia na obrazovkách verejnoprávnej Slovenskej televízie a aj súkromnej televízie Markíza, ktorej to podľa zákona schválila licenčná rada. Spomedzi rádií vyhradí najviac priestoru na prezentáciu všetkých 18 kandidujúcich politických strán verejnoprávny Slovenský rozhlas. Náklady na politickú reklamu vo vysielaní Slovenského rozhlasu, Slovenskej televízie a vysielateľa s licenciou uhrádzajú kandidujúce politické strany alebo koalície. Médiá musia podľa zákona poskytnúť rovnaký priestor všetkým stranám. Miesta na volebné plagáty vyhradia obce. V deň volieb, až do skončenia hlasovania, je zakázané zverejňovať výsledky volebných prieskumov. Informačné moratórium pre tieto voľby neplatí.
Voľby do Národnej rady SR budú jeden deň, v sobotu 12. júna. V siedmych parlamentných voľbách od roku 1989 sa o priazeň vyše štyroch miliónov voličov uchádza 18 politických subjektov.
SITA