BRATISLAVA 23. júna (WEBNOVINY) – Minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) sa zastáva pripravovaného projektu výstavby širokorozchodnej železnice z Košíc do Bratislavy. Štúdia realizovateľnosti projektu má byť podľa neho pripravená do októbra tohto roka. „Ak štúdia preukáže, že takéto dielo je financovateľné, tak by bolo vhodné ho realizovať. Samozrejme, rozhodovacie právomoci budú inde,“ povedal Vážny po stredajšom rokovaní vlády.
Doterajšia opozícia zámer širokorozchodnej trate pred voľbami kritizovala ako nezmyselný a vyhlasovala, že ho zruší. Slovensko by podľa nej malo prísť o stovky pracovných miest na súčasných nákladných prekladiskách pri hranici s Ukrajinou. „Prišli by sme o projekt širokorozchodnej železnice, ale inak nič,“ odvetil Vážny na otázku, či by sa niečo stalo, keby nebol projekt realizovaný.
Pokiaľ ide o možnú opätovnú privatizáciu Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. či bratislavského letiska, minister dopravy povedal, že to sa treba spýtať novej vládnej koalície. „Podľa mňa sú to nezmysly,“ dodal Vážny s tým, že je proti privatizácii. Ako povedal, predávať letisko po výstavbe nového terminálu by bol nezmysel. Privatizáciu oboch spoločností plánovala, ale nedokončila druhá vláda Mikuláša Dzurindu pred štyrmi rokmi. Súčasná vláda Roberta Fica následne tento proces zastavila.
„Letisko a Cargo sú dnes už v inej situácii ako boli pred štyrmi rokmi. A musím konštatovať, že v oveľa horšej situácii. Preto hľadáme riešenia ako vyriešiť situáciu na letisku či v Cargu. S pôžičkou, ktoré železnice majú, privatizácia nie je riešením. To by sme išli pomaly do mínusu,“ povedala podpredsedníčka a volebná líderka SDKÚ-DS Iveta Radičová v noci na stredu po rokovaniach s lídrami SaS, KDH a Mostu-Híd o programových tézach formujúcej sa budúcej stredopravej koalície.
Pokiaľ ide o požadovanú efektivitu výberu mýta na úrovni 98,91 % Vážny si myslí, že bude dosiahnutá. Inak sa prevádzkovateľ mýtneho systému nevyhne sankciám. Nevedel povedať, na akej úrovni sa zatiaľ pohybuje efektivita výberu mýta od jeho sprevádzkovania začiatkom tohto roka. „Raz za pol roka sa to bude vyhodnocovať,“ dodal Vážny.
Minister dopravy je spokojný so svojím štvorročným účinkovaním na tomto poste. „Nechválim sa, ale mám za sebou obrovský kus práce. Za samostatnej éry Slovenska nebol žiadny z ministrov (dopravy) celé funkčné obdobie, tak ako ja. Žiadny z ministrov tohto rezortu nespustil také projekty, myslím megaprojekty PPP, elektronické mýto. Je za nami úspešné čerpanie eurofondov, takže po tejto stránke si myslím, že sa nemám za čo hanbiť,“ uviedol Vážny.
Ministra dopravy by mrzelo, keby sa nepodarilo realizovať prvý balík PPP na diaľnici D1, ktorý súčasná opozícia tiež kritizovala kvôli predraženiu. „Investícia za 2,4 mld. eur nemôže padnúť na tom, že hocikto si vymyslí niečo iné,“ povedal Vážny o výhradách ochranárov k stavbe úseku diaľnice Turany – Hubová cez chránené územie. „Buď sú nejaké pravidlá hry a musíme ich dodržiavať všetci, alebo nie sú a nepostavíme nič. Európska komisia by naozaj mala rozhodnúť,“ poznamenal minister dopravy.
Akékoľvek odsunutie prvého balíka PPP bude podľa Vážneho znamenať, že jeho financovanie bude ešte drahšie. „Komerčné banky aj európske banky mi už avizujú, že ak to neuzatvoríte do júna, polovičky júla a rozbalíte to potom v septembri, októbri, cena peňazí bude ešte vyššia. Likvidita bánk postupne klesá a cena peňazí bude vyššia aj pre okolnosti, ktoré sú v Grécku, aj pre apetít komerčných bánk spolupracovať so štátmi,“ dodal Vážny.
Ako budúci opozičný poslanec sa chce Vážny zamerať predovšetkým na témy súvisiace s dopravou. Za poslanca bol v parlamentných voľbách zvolený na kandidátke Smeru-SD na 12. mieste. Vážny (52) je ministrom dopravy od vzniku súčasnej vládnej koalície v júli 2006. Pred vymenovaním za ministra dopravy pôsobil štyri roky ako poslanec Smeru v opozícii, v parlamente zastával funkciu podpredsedu výboru pre hospodárstvo, privatizáciu a podnikanie.
SITA