Štrajk želežničiarov spôsobil hodinové meškania

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Vlaky

BRATISLAVA 27. mája (WEBNOVINY) – Na avizovanom štrajku Federácie strojvodcov sa zúčastnilo 92 vlakov osobnej dopravy v rámci celej Slovenskej republiky, čo predstavuje asi 40 až 50 percent. Do štrajku sa zapojilo aj 30 nákladných vlakov, pričom žiadny nezostal stáť v takej polohe, aby bránil prevádzke osobnej dopravy. Agentúru SITA o tom informovala hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.

Štrajk sa podľa nej dotkol ako predpokladali štyroch vlakov diaľkovej osobnej dopravy. Najhoršia situácia bola podľa hovorkyne na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno, kde sa do štrajku zapojili všetky vlaky. Štrajk sa najmenej dotkol železničnej stanice v Košiciach, kde pre štrajk nemeškal ani jeden vlak. Ako ďalej uviedla Pavliková, počas štrajku nedošlo k žiadnym ďalším nepredvídaným udalostiam.

Na Hlavnej stanici v Bratislave spôsobil štrajk strojvodcov meškanie niekoľkých vlakov, najmä osobnej regionálnej železničnej dopravy. Osobné vlaky mali meškanie pri príchode aj odchode od 25 až do 60 minút. Rýchlik do Žiliny aj do Komárna pre štrajk mešká 30 minút.

Cestujúci, ktorí čakali na zmeškané spoje, boli nespokojní. Cestujúcej do Šale spôsobil štrajk „hodinový sklz“. Ako uviedla, štrajkujúci strojvodcovia jej nabúrali program. Niektorí cestujúci o štrajku ani nevedeli. „Vôbec som to nevedela. Som nahnevaná. Mám so sebou malé dieťa a zmeškáme aj ďalší prípoj,“ uviedla jedna z cestujúcich.

Koľko vlakov štrajk celkovo ovplyvní bude podľa hovorcu štrajkového výboru Federácie strojvodcov Petra Dubovského známe až v sobotu.

„Vlaky budú meškať, a teda ovplyvňovať dopravu až do konca dňa,“ uviedol. Zároveň dodal, že ich mrzí, že cestujúcim spôsobil štrajk nepríjemnosti. „Mrzí nás to, že sme ľuďom znepríjemnili cestovanie, ale žiaľ, pri našej profesii sa každý štrajk dotkne aj cestujúcich,“ dodal Dubovský. Hovorkyňa ŽSR uviedla, že ŽSR aj naďalej monitorujú situáciu so snahou v čo najkratšom čase zabezpečiť dopravu vlakov opätovne podľa platného cestovného poriadku.

ŽILINA: Počas štrajku strojvodcov nabrali vlaky aj hodinové meškanie

Počas celoslovenského štrajku strojvodcov nabrali vlaky na stanici v Žiline päť- až 60-minútové meškanie. Takmer všetky vlaky, ktoré mali odchod medzi 14:50 a 15:50, zostali stáť, väčšina z nich boli osobáky, pražský expres prešiel bez meškania. Štrajkujúci strojvodcovia sa svorne dohodli, že nič nepovedia, prednosta stanice na stanici už nebol, meškania ohlasoval len hlásateľ a tabuľa. Väčšina cestujúcich prečkala štrajk vo vlakoch.

Hodinový výstražný štrajk Federácie strojvodcov SR mal vyjadriť nespokojnosť so spôsobom a postupom riešenia revitalizácie železničných spoločností. Program revitalizácie, ktorý vláda Ivety Radičovej schválila v polovici marca, počíta v priebehu troch rokov s prepustením približne päťtisíc z celkových vyše 31-tisíc pracovníkov.

Vlaky

Ozdravný plán troch štátnych železničných firiem má zabezpečiť vyrovnanie pohľadávok medzi železničnými spoločnosťami a štátom. Ministerstvo dopravy chce pre Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia zároveň vybrať strategického partnera, ktorý by v spoločnosti získal minimálne 66 percent akcií

Na strojvodcov, ktorí sa chcú zapojiť do piatkového hodinového výstražného štrajku, je vyvíjaný nátlak, aby sa ho nezúčastnili. Konštatuje to prezident Federácie strojvodcov SR Milan Hošták, podľa ktorého Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) robí voči zamestnancom nedemokratické opatrenia a zastrašuje ich.

Podľa Hoštáka postup ZSSK znepríjemnil prípravy na plánovaný štrajk a určite ovplyvní aj účasť železničiarov na štrajku. „V súčasnosti nevieme povedať, ktorý vlak pôjde, a ktorý nepôjde,“ doplnil pre agentúru SITA Milan Hošták s tým, že konkrétna účasť na štrajku je otázna aj vzhľadom na postup ZSSK.

Federácia strojvodcov SR ohlásila na piatok 27. mája výstražný štrajk, ktorý má trvať jednu hodinu, a to pre nespokojnosť so spôsobom a postupom riešenia revitalizácie železničných spoločností. Podľa pokynov štrajkového výboru by sa mal štrajk týkať iba územia Slovenska. Každý vlak vypravený pred 14:50 by mal po rozkaze na odchod odísť a následne po príjazde do najbližšej stanice po 14:50 zastaviť a odísť z nej až po 15:50.

Dôvody štrajku rušňovodičov sú podľa šéfa ZSSK irelevantné

Dôvody, na základe ktorých železniční strojvodcovia štrajkujú, sú podľa generálneho riaditeľa Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Pavla Kravca irelevantné. Povedal to v piatok počas konania štrajku na tlačovej konferencii. „Dôvody, ktoré oni uvádzali, nie sú vôbec relevantné a tie dôvody, ktoré predložili ministrovi dopravy, sa všetky ich požiadavky plnia,“ tvrdí Kravec. Ako dodal, 40 minút po ohlásenom začatí štrajku stálo 40 regionálnych a 2 diaľkové vlaky z 226 spojov.

Pripustil však, že niektoré súpravy môžu riadiť aj rušňovodiči inštruktori, ktorí si však podľa Kravca takto len plnia svoje povinnosti. Vyvíjanie nátlaku na strojvodcov, aby sa štrajku nezúčastňovali, zo strany spoločnosti vylúčil. Tvrdí však, že tak mohli robiť práve strojvodcovia. „Máme informácie z terénu, že Federácia strojvodcov robila nátlak na rušňovodičov, aby sa k štrajku pripojili,“ konštatoval šéf ZSSK.

Železničná spoločnosť vyčísli aj škody spôsobené piatkovým výstražným štrajkom. Podľa jej riaditeľa patrí totiž vyčíslenie škôd medzi základné povinnosti manažmentu, rovnako ako aj ich zníženie. ZSSK sa však pre dôvody konania štrajku obrátila aj na súd.

„Podali sme žiadosť o predbežné opatrenie na súd, ale nie v súvislosti s nejakou nezákonnosťou štrajku, ale v súvislosti s tým, že prijatý program revitalizácie podľa nášho názoru nie je dôvodom na zákonný štrajk a môže spôsobiť následné škody. Uvidíme ako sa súd v tejto veci vyjadrí,“ uviedol Kravec. Dodal pritom, že ak to bude potrebné, spoločnosť bude škody spôsobené štrajkom vymáhať.

Fígeľovi je to ľúto

Ministrovi dopravy Jánovi Figeľovi je ľúto, že štrajkujúci strojvodcovia za rukojemníkov svojho postoja berú vlastných zákazníkov. „Nepovažujem to za férové, ani za správne,“ povedal. Ako pokračoval, jeho rokovania so štrajkovým výborom federácie skončili bez nového výsledku.

„Neodzneli žiadne nové argumenty. Dozvedel som sa, že ich úmysel pripraviť štrajk bol dlhodobý a zároveň, že nemajú mandát na zastavenie rozhodnutia, ktoré už predtým prijali,“ dodal Figeľ.

Program revitalizácie železničných spoločností, ktorý vláda Ivety Radičovej schválila v polovici marca, počíta v priebehu troch rokov s uvoľnením okolo 5 tis. z celkových vyše 31 tis. pracovníkov a dosiahnutím ich vyrovnaného hospodárenia. Ozdravný plán troch štátnych železničných firiem má zároveň zabezpečiť vyrovnanie pohľadávok medzi železničnými spoločnosťami a štátom a optimalizovať nastavenie sektora železničnej dopravy.

Ministerstvo dopravy chce vybrať strategického partnera pre Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. v medzinárodnom tendri do júna budúceho roka s tým, že by v spoločnosti získal minimálne 66 % akcií. Rezort financií navrhoval naraz predaj celého podielu štátu v nákladnom železničnom prepravcovi.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať