BRATISLAVA 17. januára (WebNoviny.sk) – Slovenský motocyklista Štefan Svitko je po Rely Dakar 2017 sklamaný zo svojho výsledku. „Chcel som byť lepší. To je proste tak: keď chcete jazdiť vpredu, všetky etapy vám musia vyjsť,“ vyhlásil tridsaťštyriročný Žaškovčan v utorok na tlačovej konferencii, ktorú zorganizovali krátko po jeho prílete z Južnej Ameriky.
Člen Slovnaft teamu skončil celkovo na 25. pozícii, čo je jeho najhorší výsledok spomedzi všetkých dokončených dakarov. „Jedna chyba na začiatku nás stála možno aj celé umiestenie. Dakar je skrátka Dakar. Kľudne by mohol byť aj ťažší. Ja to nikdy nevnímam tak, že tento rok bol ťažký a iný bol ľahký. Musí to byť ťažké. Vedel som, prečo tam idem,“ pokračoval slovenský pretekár.
Zlomová bola najmä piata etapa
Svitko nechápe, ako sa mu mohlo za krátky čas prihodiť toľko nepríjemností. „Môže sa vyskytnúť jeden, možno dva problémy, ale nie toľko vecí naraz. Minulý rok sme boli úplne bez problémov. Tentokrát to bolo iné.“
Penalizácie aj vybielený karavan, Svitko mal na Dakare smolu
Zlomová bola najmä piata etapa, v ktorej mal jazdec problémy so zadnou brzdou a navyše dostal hodinovú penalizáciu za tankovanie v neutralizačnej zóne. „Vôbec som netušil, že sa to nesmie, tankovali tam aj iní jazdci,“ tvrdí. Aj viaceré ďalšie situácie hodnotí Svitko ako sporné. „Existujú pravidlá, treba ich rešpektovať. Ja ich rešpektujem a nenadávam na to, ale niekedy tie pravidlá nemajú hlavu ani pätu,“ skonštatoval.
Náladu si Slovák vylepšil v desiatej etape, v ktorej skončil druhý a za víťazom, Španielom Joanom Barredom Bortom, zaostal o 24 sekúnd. Svitko verí, že by si mohol pokojne vybojovať etapový triumf, problém bol podľa neho v pneumatikách. Tie si vraj väčšina jazdcov vymenila v neutralizácii, kým on takú možnosť nemal. „Do cieľa som prišiel na úplne holých pneumatikách s veľmi nízkou stratou na prvého, takže pre mňa bola tá etapa v podstate víťazná.“
Kolaps na začiatku záverečného spojovacieho úseku 10. etapy
Na začiatku záverečného spojovacieho úseku desiatej etapy museli Slováka ratovať lekári, pretože skolaboval. Pre vyčerpanosť a dehydratáciu nebol schopný absolvovať cestu do bivaku a potreboval infúzie. Lekári ho však postavili na nohy.
Podľa Svitka boli dôvodom jeho nevoľnosti žalúdočné problémy. „Malo ich dosť ľudí, u mňa trvali asi tri dni. Vydržať v takom stave 6 hodín na motorke, to bolo naozaj ťažké. Tak som aspoň pil menej vody a potom sa to ukázalo.“ Za problémy v desiatej etape mu organizátori uložili penalizáciu 3:22:00 h, čo znamenalo definitívny koniec nádejí na dobré konečné umiestnenie.
Svitkov mechanik Zlatko Novosád vidí pozitíva tohtoročného Dakaru najmä v motorke. Slovenský reprezentant jazdil prvýkrát s továrenskou podporou výrobcu KTM. „Tá podpora bola skvelá, nemali sme vôbec žiaden problém. Mechanici sa dokonca chodili vypytovať, či nám niečo nechýba. Na motorku sa naozaj tento rok nemôžeme vyhovárať, tá fungovala výborne,“ uviedol Novosád.
Svetlé stránky vie nájsť aj samotný jazdec: „Najdôležitejšie je pre mňa to, že viem, že som mal na viac. Môžem jazdiť vpredu, aj keď sa to tento rok nepodarilo. Bol to môj ôsmy dakar, šesťkrát som ho dokončil, štatistika je dobrá. V budúcnosti hádam ešte niečo môžem dokázať,“ avizuje Svitko. „Prišiel som zdravý do cieľa a za to som rád, pretože toho bolo naozaj veľa. Na tento ročník chcem čo najskôr zabudnúť a myslieť na ďalší,“ uzavrel.