BRATISLAVA 22. marca (WEBNOVINY) – Slovenská správa ciest (SSC) podľa jej generálneho riaditeľa Pavla Pavláska chce v tomto a budúcom roku dať opraviť okolo 670 kilometrov ciest prvej triedy a 40 mostov za takmer 190 mil. eur. Prvé súťaže na rekonštrukciu 33 úsekov hlavných ciest v dĺžke vyše 100 kilometrov za predpokladanú cenu 16,6 mil. eur plánujú cestári pripraviť do konca marca. Ako informoval Pavlásek na utorňajšej tlačovej besede, tieto práce by mali trvať od júna do konca októbra. Neskôr má byť opravených ďalších 573 kilometrov ciest prvej triedy a mosty spolu za vyše 170 mil. eur, z toho opravy mostov by mali stáť takmer 30 mil. eur.
Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ (KDH) uviedol, že v nevyhovujúcom stave je vyše tisíc kilometrov ciest prvej triedy a viac ako 130 mostov. „Nebudeme sa prizerať, ako sa cesty prvej triedy degradujú na prekážkové dráhy,“ zdôvodnil minister nevyhnutnosť rekonštrukcie najviac poškodených úsekov hlavných ciest. Hoci cestná automobilová doprava je podľa neho najintenzívnejšia práve na týchto cestách, peniaze určené doteraz na ich opravu nestačili.
„Dôsledkom toho je spomalená doprava, častejšie dopravné nehody a poškodzované a ničené vozidlá. Neskorá údržba znamená zvýšené náklady na ďalšiu údržbu. Prichádzame so zmenou doterajšieho stavu a prístupu. Som presvedčený, že potrebujeme investovať nielen do rýchlostných ciest a diaľnic, ale aj ciest prvej triedy,“ povedal ďalej Figeľ. Pripravované opravy ciest prvej triedy majú byť financované z európskych prostriedkov a štátneho rozpočtu.
Opravy hlavných ciest sú v tomto roku zväčša naplánované v Prešovskom a Košickom samosprávnom kraji. V ďalšom období budú rekonštruované predovšetkým zdevastované cestné úseky v Prešovskom a Banskobystrickom samosprávnom kraji. Minister dopravy pripomenul, že ďalšie stavby na cestách prvej triedy budú realizované samostatne mimo tohto plánu. „Máme, samozrejme, aj záujem zvýšiť a zintenzívniť čerpanie európskych prostriedkov na rozvoj infraštruktúry. Súčasné, ale často prekážkové dráhy sa po rokoch, ba desaťročiach môžu opäť stať skutočne cestami prvej triedy,“ predpokladá Figeľ.
Slovenská správa ciest udržiava okolo 3 500 kilometrov ciest prvej triedy. „Cesty prvej triedy sú v katastrofálnom stave a finančné prostriedky na bežnú údržbu, ktorú pre nás robia samosprávne kraje a Národná diaľničná spoločnosť, sú nízke. Vítam aj podporu ministerstva, respektíve spoločný zámer, aby sme v priebehu najbližších dvoch rokov urobili výraznú zmenu na cestách prvej triedy,“ povedal Pavlásek. Šéf cestárov pripomenul, že opravy 570 kilometrov ciest prvej triedy a 40 mostov začnú v lete tohto roka a budú rozdelené na viaceré súťaže podľa jednotlivých krajov. Aby sa na nich mohli zúčastniť aj menšie firmy a práce mohli trvať súčasne na viacerých miestach.
Riaditeľ SSC sa neobáva, že pripravované opravy ciest prvej triedy sa môžu oneskoriť pre prípadné námietkové konania nespokojných uchádzačov na Úrade pre verejné obstarávanie. „Chceme pripraviť takú stratégiu, aby bolo čo najmenej námietok. Podmienky pripravujeme tak, aby tí, ktorí sú schopní a majú kapacity, mohli súťaž vyhrať. Predpokladáme, že budeme samostatne súťažiť mosty,“ uviedol ďalej Pavlásek s tým, aby bola príprava prác urýchlená. Ak nebudú podmienky diskriminačné, tak ani námietky by podľa neho nemali byť závažnejšie. „Pripomienky vždy môžu byť, ale také, ktoré by uznal úrad, by sme nemali mať,“ dodal.
Cestári podľa Pavláska už pripravili nový tender na druhú etapu výstavby obchvatu Galanty. Opakovanú súťaž na stavbu nového mosta v Trenčíne by mali vyhlásiť o pol druha mesiaca, približne začiatkom mája. „Nebude to v apríli ani v tomto mesiaci, predpokladám, že do mesiaca a pol, možno začiatkom mája. Je to samostatný projekt vo výške zhruba 85 mil. eur,“ upresnil riaditeľ Slovenskej správy ciest. Oba spomínané tendre cestári zrušili pre problémy s dodržaním pravidiel verejného obstarávania.