BRATISLAVA 13. septembra (WBN/PR) – Na to, že nás banky „rozmaznávajú“ rôznymi technickými vymoženosťami, sme si už pomerne dávno zvykli. Svoju ponuku sa neustále snažia zdokonaľovať a rozširovať. Pozrite sa na to, čo je dnes už bežné a naopak, aké špecialitky banky v aplikáciach ponúkajú.
Aplikácia banky je dnes súčasťou väčšiny smartfónov. Appky sú rýchle, pohodlné, dostupné odvšadiaľ, kde je náš telefón pripojený na internet a aj prihlásenie trvá kratšie, ako cez PC do internet bankingu. Najčastejšie si cez ne kontrolujeme stav a pohyby na účte, tí sofistikovanejší ich využívajú na bankové prevody či žiadosti o úvery. Aplikácie dnes ponúkajú stále viac a viac z toho, na čo sme zvyknutí z klasického internet bankingu, no umožňujú tiež niečo navyše, čo internet banking ponúknuť nevie.
Čo v internet-bankingu nenájdete
Ako príklad funkcionalít, ktoré v internet bankingu nenájdete, uvádza Zuzana Povodová, hovorkyňa Tatra banky, nasledovné: „Ide o napríklad navigáciu k pobočkám a bankomatom, NFC Prehľad pre Android, Asistenciu pri pobyte v zahraničí alebo populárny Výber z bankomatu mobilom. Vrcholom „mobilného vývoja“ je napr. integrácia s inteligentnými hodinkami, ktorá plne využíva potenciál sveta nositeľných zariadení.“
Pre uľahčenie
Jednoduché prihlásenie sa do aplikácie cez odtlačok prsta dnes ponúka už niekoľko bánk a napríklad Fio banka umožňuje týmto spôsobom tiež autorizáciu platieb. Banky sa nám taktiež snažia simplifikovať zadávanie platieb cez skenery QR kódov a ako uvádza Anna Jamborová, hovorkyňa ČSOB banky, „mimoriadne obľúbená je aj služba IBAN skener, ktorá klientovi šetrí čas s prepisovaním čísla účtu.“
Zjednodušenie pri komunikácii s bankou priniesla nedávno tiež ZUNO banka vo svojej aplikácii Dokumenty. Vďaka appke nemusíte strácať čas na pobočke napríklad v prípade, že banke potrebujete doručiť dokumenty na overenie vašej totožnosti – vyfotíte ich svojím telefónom a pošlete banke.
Platba mobilom
Pre majiteľov smartfónov s NFC technológiou ponúkajú VÚB banka a Tatra banka možnosť využívať na platenie namiesto platobnej karty mobilný telefón. Systém Tatra banky umožňuje platbu mobilom zákazníkom O2 a Orange, pre klientov VÚB banky je táto aplikácia využiteľná bez ohľadu na mobilného operátora.
Platba na telefónne číslo
Platba na mobil umožňuje posielať peniaze na telefónne číslo bez toho, aby ste poznali číslo účtu príjemcu. Priekopníkom v tejto oblasti je na Slovensku VIAMO – služba, ktorá nedávno oslávila 3. narodeniny. Jej aplikácia sa môže pochváliť novou funcionalitou Pripomienka platby, ktorú je možno poslať dokocna aj známemu, ktorý VIAMO appku nemá. V taktomto prípade vám aplikácia pripraví personalizovanú SMS správu s predvyplneným číslom účtu, sumou a správou, ktorú známemu zašlete. „Je to jednoduchý a rýchly spôsob, ako komukoľvek poslať váš IBAN za pár sekúnd,“ približuje novú funkcionalitu Miroslav Zomborský, CMO spoločnosti VIAMO. Aplikáciu služby VIAMO ponúkajú na Slovensku 3 banky.
Službu platby na telefónne číslo zahŕňa tiež mobilná aplikácia Slovenskej sporiteľne. „Stačí, ak klient vyplní v mobilnej aplikácií želanú sumu a vyberie kontakt zo svojho zoznamu v telefóne. Sumu do 20 eur nie je potrebné podpisovať bezpečnostným predmetom.“ vysvetľuje hovorkyňa banky, Marta Cesnaková.
Cestovné poistenie, splátka hypotéky, či prehľad investícií vo fondoch
Možnosť uzatvoriť cestovné poistenie alebo zaplatiť splátku hypotéky ponúka vo svojom SmartBankingu ČSOB banka. Uviedla tiež novú funkcionalitu Fondy, vďaka ktorej získa klient prehľad zloženia svojho portfólia po jednotlivých fondoch v rôznych menách, jeho celkovú hodnotu prepočítanú na EUR, ale aj informácie o histórii pohybov.
Možnosť uzatvoriť poistku cez aplikáciu spustila v týchto dňoch aj mBank. Služba sa týka poistení, ktoré banka ponúka ku svojim platobným kartám a okrem cestovného poistenia k nim patrí napríklad poistenie zneužitia karty, schopnosti splácať, či poistenie online identity. Ján Kamenský, produktový manažér pre poistenie v mBank hovorí: „Samoobslužný model podporuje dostupnosť všetkých bankových produktov a túto stratégiu plánujeme rozvíjať aj naďalej.“
Správa financií aj pre neklientov
Viaceré appky ponúkajú okrem prehľadu o účtoch, úveroch, sporeniach či kartách tiež systém na správu financií. Ten vie pomerne úspešne identifikovať typ platby a zaradiť ju do príslušnej kategórie. Máte tak neustále „po ruke“ prehľad o tom, koľko peňazí míňate na bežné spotrebné výdavky domácnosti, koľko na telefón, auto, oblečenie či voľný čas. Ak sa s tým trochu pohráte, môže vám funkcionalita napríklad pomôcť identifikovať, kde a koľko môžete ušetriť. Správu financií ponúka v aplikácii napríklad Tatra banka alebo Prima banka. V tej je appka dokonca dostupná aj pre neklientov banky. „Užívatelia majú k dispozícii možnosť sledovať si prehľad svojich príjmov a výdavkov po jednotlivých kategóriách, a mať tak pod kontrolou svoj mesačný rozpočet, ale aj zadávať pripomienky plánovaných výdavkov a úhrad,“ hovorí Ľuboslava Šillerová, PR špecialistka Prima banky.
Iba pre privátnych klientov
Špeciálnu aplikáciu s informáciami zo sveta luxusu, umenia, nehnuteľností, automobilového priemyslu, právnych služieb a ďalších oblastí ponúka klientom Tatra banka. Táto aplikácia je však určená len privátnym klientom banky – prístupový kód vám vie poskytnúť iba váš privátny bankár.
Foto: redakcia