BRATISLAVA 15. marca (WEBNOVINY) – Z Úradu pre ochranu ústavných činiteľov sa mohli za desiatky rokov do súkromných vreciek odliať milióny eur. Tvrdí to Jozef Žaťko, ktorý tam pracuje od roku 1991.
Denníku SME podrobne opísal, ako fungujú podvody s pohonnými látkami, z ktorých už roky profituje väčšina zamestnancov aj funkcionárov úradu. Pred desiatimi dňami Žaťko vypovedal na sekcii kontroly a inšpekčnej služby ministerstva vnútra. Minulý týždeň v stredu poslal trestné oznámenie aj na generálnu prokuratúru.
Žaťko bol najskôr zaradený na ochrane budov, neskôr prešiel na osobnú ochranu. Od roku 2000 je zamestnancom odboru dopravy, kde zabezpečuje prepravu ústavných činiteľov. Denníku opísal, ako to funguje. Na začiatku mesiaca dostali od nadriadených 10-tisíc korún, ktoré na konci mesiaca vyúčtovali. Nikoho však nezaujímalo, či tankovali do služobného alebo súkromného auta. Neskôr dostali služobné karty, aby nemali voľný prístup k peniazom. Keď začal Žaťko v roku 2007 jazdiť s bavorákom, dozvedel sa, že na spotrebe benzínu sa dá vo veľkom podvádzať aj bez peňazí a tankovania.
Zamestnanci úradu, ktorí jazdia s autami vyššej triedy typu BMW, Audi či Mercedes, majú na 100 kilometrov povolenú spotrebu okolo 19 litrov. To znamená, že ak jazdia úsporne, na takto dlhej trase môžu ušetriť minimálne šesť litrov benzínu. Ak vezú ústavného činiteľa na východ Slovenska a späť, na 1 000 kilometroch to môže byť až 60 litrov. Následne idú na pumpu a spýtajú sa pumpára, za koľko od nich kúpi usporený benzín. Pumpár im najskôr zo služobnej karty stiahne peniaze za 60 litrov benzínu. Ak stál v roku 2007 liter 36 korún, vydal im blok na 2 160 korún. „Následne vyplatil zo svojho zamestnancovi úradu v hotovosti napríklad 1 800 korún,“ hovorí Žaťko. Keďže vodič v skutočnosti vôbec netankoval, pumpár následne benzín predal taxikárom. Samozrejme bez papierov a o niečo lacnejšie, ako je oficiálna cena, ale tak, aby na tom stále zarobil. Od zavedenia eura je to zložitejšie, keďže pumpy sprísnili pravidlá. To znamená, že benzín sa musí aj fyzicky natankovať. „Tankuje sa teda do bandasiek a následne ho vodiči predajú pumpárom alebo použijú pre vlastnú spotrebu,“ tvrdí Žaťko.
Zamestnanci úradu by mali tankovať na služobnej pumpe v Devínskej Novej Vsi, keďže ministerstvo vnútra dostáva benzín lacnejšie. „My vlastne tento štát okrádame dvakrát. Napriek tomu, že máme tankovať na služobnej pumpe, chodíme inde. Okrem toho, prečo nejde nikto z vedenia skontrolovať záznamy z kamier na komerčných pumpách, aby zistil, či bolo tankované do služobných, alebo do súkromných áut?“ pýta sa Žaťko.
Riaditeľ sekcie kontroly a inšpekčnej služby ministerstva vnútra Štefan Kočan tvrdí, že od utorka prebieha v úrade kontrola. Jej výsledok by mal byť známy v priebehu mesiaca. Šéf Úradu na ochranu ústavných činiteľov Milan Marko označil Žaťkove tvrdenia za nepravdivé. „Čakáme na výsledky kontroly, ktorá preskúma opodstatnenosť spomínaného podania. Ide však o podanie urazeného policajta, ktorý bol na žiadosť izraelskej strany stiahnutý z pozície vodiča ambasády pre nezvládnutie svojich povinností.“ Žaťko to odmieta, z ambasády bol vraj stiahnutý bez udania dôvodu. „Ak by to bolo pre neplnenie povinností, tak by som musel mať zápis vo svojom spise, kde sa uvádzajú aj ústne pokarhania. Nič také však neexistuje.“ Marko na otázku, či môže predložiť dôkaz, že Žaťko bol disciplinárne potrestaný, neodpovedal. Izraelská ambasáda napísala, že ho žiadala stiahnuť z „profesionálnych dôvodov“, ktoré bližšie nekonkretizovala. Podľa informácií SME bol príčinou konflikt s veľvyslancom, ktorý nedodržiaval pravidlá ochrany.
SITA