BRATISLAVA 5. augusta (WEBNOVINY) – Bývalý predseda Banskobystrického samosprávneho kraja Vladimír Maňka trvá na tom, že nové vedenie Banskobystrickej regionálnej správy ciest (BBRSC) dostalo do straty najväčší podnik, ktorý patrí pod samosprávny kraj, čo sa v minulých rokoch ani raz nestalo. Maňka pre agentúru SITA povedal, že nominanti súčasného predsedu kraja Mariána Kotlebu si vymysleli dva dôvody tejto straty.
Kotleba vracia Maňkovi úder, stratu cestárov vidí ako úspech
Maňka viní nominantov Kotlebu, že dostali cestárov do straty
„Prvým je, že vykonali o 40 percent menej prác, ako urobil podnik rok predtým. Zdôvodňujú to tým, že im niekto nedal zákazky. Veď na to je tu vedenie podniku a kraja, aby sa o zákazky uchádzali. Dnes tam vládne totálny chaos,“ vyhlásil Maňka.
Vedenie podniku podľa neho neurobilo ani jednu poradu, kde by kontrolovali plnenie úloh. „My sme sa predtým museli riadne obracať, aby sme získali nové zákazky. Robotu pre 500 ľudí treba zháňať tak ako v každom inom podniku. Sama nepríde. Napríklad zimnú údržbu mesta Zvolen sme získali v riadnej súťaži. Prečo sa BBRSC pod novým vedením už neuchádzala o túto zákazku? Prečo sa neprihlásili do súťaže? Nemôžu sa už ani vyhovárať na smerákov, keď primátorkou Zvolena sa stala nezávislá kandidátka,“ uviedol Maňka. Treba sa podľa neho nového vedenia opýtať, do koľkých súťaží sa prihlásili.
Splácane nových strojov finančné náklady nezvýšilo, tvrdí Maňka
Maňka odmieta, že dôvodom straty môže byť splácanie dvoch úverov vo výške 6,2 milióna na nákup techniky, ktoré si BBRSC zobrala v auguste 2013. Tvrdí, že si BBRSC nezobrala dva úvery na novú techniku, ako Kotlebovi nominanti uvádzajú. „Jeden úver bol určený na splnenie zákazky, z ktorej mala BBRSC zisk približne 300 tisíc eur. Tento zisk paradoxne pomohol Kotlebovým nominantom, lebo strata, ktorú oni vytvorili v roku 2014 by bola ešte vyššia,“ upozornil Maňka.
Splácanie nových strojov podľa neho finančne nezvýšilo náklady BBRSC v porovnaní s rokom 2013. „BBRSC pri mojom nástupe do funkcie mala niektoré mechanizmy také staré, že už na ne neexistovali ani náhradné diely. Opravy si robili sami zamestnanci a často museli tie najstaršie stroje rozoberať a použiť z nich súčiastky na opravu iných. V zime 2012-2013, ktorá bola mimoriadne krutá a plná snehových kalamít, boli poruchy techniky v takom rozsahu, že to ohrozilo bezpečnosť na našich cestách. Nahradiť túto techniku novými mechanizmami bolo jediným možným riešením, ktoré odsúhlasili poslanci zo všetkých politických strán,“ pripomenul Maňka s tým, že starú techniku BBRSC dovtedy splácala samosprávnemu kraju, ktorý jej ju ešte pred jeho nástupom už starú predal.
„Systém sme nastavili tak, že namiesto starej techniky BBRSC teraz spláca novú techniku. Tento mechanizmus nevytvára pre BBRSC navyše náklady oproti minulosti, teda nevytvára ani stratu,“ konštatoval.
Maňka je pripravený pred médiami za účasti Mariána Kotlebu, ktorý si podľa neho môže prizvať súčasné vedenie BBRSC, ukázať verejnosti, kto hovorí pravdu a kto robí propagandu a zavádza verejnosť. „Ak niekto tvrdí, že stroje a mechanizmy nepotrebuje, že zamestná dlhodobo nezamestnaných a tí budú v 21. storočí robiť na cestách údržbu pomocou krompáčov a lopát, ktoré si sami aj vyrobia, tak to veľkú dôveru nevzbudzuje. Seriózny zákazník si dobre zváži, či bude riskovať a takúto službu si objedná u niekoho, kto si robí takúto reklamu,“
Firma ušetrila aj na posypovej soli
Kotleba v utorok povedal, že za stratu v minulom roku v BBRSC môže fakt, že sa musela vyrovnať s medziročným výpadkom príjmov a nárastom výdavkov na úrovni 6,2 milióna eur. Išlo o dôsledok zníženia objednávok od Slovenskej správy ciest (SSC) a začiatku splácania úverov, ktoré si BBRSC zobrala ešte za predchádzajúceho vedenia pred dvoma rokmi.
„Keby sme pokračovali v tom hospodárení ako za bývalého vedenia, strata je niekoľkonásobne vyššia,“ uviedol Kotleba. Generálny riaditeľ BBRSC Martin Beluský spresnil, že výkony firmy klesli vlani medziročne o 40 percent. Kým BBSK ako hlavný odberateľ si pri údržbe svojich ciest II. a III. triedy objednal viac výkonov, SSC ako druhý najväčší odberateľ znížila objednávky letnej údržby ciest I. triedy v Banskobystrickom kraji zo 7,8 milióna eur v roku 2013 na 2,8 milióna v roku 2014.
„Keď klesnú výkony o taký obrovský objem, tak logicky s takou spoločnosťou, ktorá má prispôsobený objem zamestnancov, techniky, nastavené fixné náklady, nemôžete behom jedného roka dosiahnuť taký istý výsledok hospodárenia ako roky predtým,“ uviedol Beluský. Ďalším dôvodom straty je splácanie dvoch úverov spolu 6,2 milióna eur na nákup techniky, ktoré si BBRSC zobrala v auguste 2013.
Splácať ich však začala až v roku 2014, pričom splátky sú 1,2 milióna eur ročne. Beluský pripomenul, že BBRSC sa podarilo len na nákupe posypovej soli ušetriť vlani 700-tisíc eur. Kým sa totiž za predchádzajúceho vedenia nakupovala tona za 106 eur, vlani ju firma kúpila cez komoditnú burzu za 71 eur za tonu a v tomto roku za 68 eur. Za jednu zimu BBRSC spotrebuje zhruba 20-tisíc ton posypovej soli. Podotkol, že štátna Národná diaľničná spoločnosť posypovú soľ kúpila za dvojnásobnú cenu než BBRSC.