Prípadná nedohoda medzi Európskou úniou (EÚ) a Spojeným kráľovstvom nebude mať žiaden dopad na spojenia medzi Veľkou Britániou a Slovenskom v oblasti leteckej a nákladnej dopravy.
Po skončení zasadnutia Strategickej komisie pre európskej záležitosti na úrovni štátnych tajomníkov (KEÚ) to na tlačovom brífingu uviedla štátna tajomníčka Ministerstva dopravy a výstavby SR Katarína Bruncková.
V prípade uzavretia aj neuzavretia dohody SR očakáva, že Európska komisia (EK) vydá takzvané núdzové opatrenia, ktoré by upravovali pravidlá pre všetky módy dopravy. Aj v situácii, ak by EK núdzové opatrenia nevydala, SR je pripravená fungovať aj bez nich. Bruncková zároveň spresnila, že pokiaľ ide o koordináciu COVID-19 a zimných lyžiarskych stredísk, prioritou je, aby sa koordinovali najmä okolité krajiny.
Tretí štát
Podľa štátnej tajomníčky je dôležité, aby boli opatrenia rovnocenné. Jedným z možných scenárov by mohlo byť aj ponechanie otvorenia lyžiarskych stredísk na princípe takzvaných testovacích protokolov. To by umožnilo relatívne veľkú skupinu ľudí otestovať masívne, ako podmienku lyžovania v slovenských lyžiarskych strediskách.
Dohoda medzi Veľkou Britániou a EÚ je v slepej uličke, východisko hľadajú Johnson a Leyenová
Štátny tajomník Ministerstva financií SR (MF SR) Ľuboš Jančík v súvislosti s brexitom uviedol, že po skončení prechodného obdobia na konci tohto roka sa bude Veľká Británia posudzovať ako tretí štát so všetkým, čo k tomu patrí.
Pohyb tovaru bude vnímaný ako dovoz a vývoz z tretích krajín, čo znamená, že bude podliehať colnému konaniu. Čo sa týka bežných ľudí a cestovateľov, už v súčasnosti je tovar vo výške do 300 eur pre bežných cestujúcich a 420 eur pre tých, ktorí používajú lietadlo, oslobodený od cla. V tomto prípade by podľa Jančíka nemali nastať ďalšie výrazné vplyvy.
Slovensko sa pripravuje na oba scenáre
Iný vplyv to však bude mať na podnikateľov. Veľa bude závisieť od toho, či bude brexit s dohodou alebo bez dohody. V prípade, že dôjde k dohode, bude vplyv na podnikateľov len v rovine administratívnych opatrení. Budú teda musieť vypĺňať tlačivá týkajúce sa pohybu tovaru a preclenia tovaru, budú tak musieť uvádzať napríklad cenu, objem či množstvo tovaru. Podľa štátneho tajomníka to bude mierna administratívna záťaž.
V prípade nedohody sa k tejto administratívnej záťaži pridá aj finančný dopad, pretože sa budú platiť clá. Tie sa vo vzťahu k tretím krajinám pohybujú od nula percent pri rôznych chemických výrobkoch až po 74,9 percenta pri tabakových výrobkoch.
Štátny tajomník Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí SR (MZVEZ SR) uviedol, že SR sa intenzívne pripravuje na oba scenáre. „Radi by sme v blízkej dobe vyhlásili, že máme dohodnuté a sme za vodou, aspoň pokiaľ ide o ten kritický scenár po 1. januári,“ dodal Klus.