SNINA 10. júna (WEBNOVINY) – Lepšie vedomosti zo slovenského jazyka a literatúry, ako z matematiky prejavili v tomto školskom roku deviataci v celonárodnom testovaní (Testovanie 9).
V tomto smere sú výsledky porovnateľné s predchádzajúcim rokom. Výrazne sa v tomto roku zlepšila oblasť čitateľskej gramotnosti na rozdiel od gramatiky a literatúry. Ministerstvo školstva má záujem, aby sa v testovaní pokračovalo, pretože je to výrazne motivujúci prvok pre školy – učitelia sa viac snažia dobre pripraviť žiakov.
Vieme výsledky monitoru, východniari zažiarili v matematike
Najlepšie dopadli cirkevné školy
Pre žiakov je to cesta, ako sa bez prijímacích skúšok dostať ďalej na vybrané stredné školy. Uviedol to v pondelok pri zverejnení výsledkov testovania deviatakov minister školstva, vedy, výskumu a športu Dušan Čaplovič. Ako uviedol, výsledky ukázali veľké rozdiely medzi niektorými regiónmi.
Na výsledkoch sa odrážajú aj sociálne pomery, v ktorých deti vyrastajú. V matematike boli najúspešnejší žiaci z okresu Kysucké Nové Mesto, najmenej sa darilo deviatakom z okresu Veľký Krtíš. V slovenčine najlepšie dopadli žiaci z okresu Bratislava I, najmenej úspešní boli študenti z Gelnice.
Celkove výsledky dopadli najlepšie na cirkevných školách, nasledujú súkromné a štátne školy. Boli však na úrovni národného priemeru. Lepšie výsledky dosiahli deviataci na plnoorganizovaných školách, s počtom žiakov v 9. ročníku nad 82 a vo väčších mestách nad 15-tisíc obyvateľov. Novou informáciou je, že v regiónoch, kde je najväčšia nezamestnanosť je najmenej motivujúce prostredie a v priemere tu vychádzali zlé výsledky monitoringu. Ale všade sa našli výnimky, akou je napr. Snina či Medzilaborce.
V matematike boli lepší chlapci, v slovenčine dievčatá
Test z matematiky mal priemernú úspešnosť 54,67 percenta, lepší v ňom boli chlapci. Najúspešnejší boli žiaci z okresu Kysucké Nové Mesto (66,9 percenta), najhoršie dopadli študenti z okresu Veľký Krtíš (40,9 percenta). Výsledky výrazne lepšie ako je národný priemer dosiahli okresy: Kysucké Nové Mesto, Medzilaborce, Snina, Bratislava I, Sobrance, Humenné. Najhoršie dopadli okresy: Veľký Krtíš, Gelnica, Rimavská Sobota, Rožňava, Trebišov, Levoča, Lučenec, Revúca, Krupina.
Test zo slovenského jazyka a literatúry mal priemernú úspešnosť 62 percent, v ňom boli lepšie dievčatá. Čítanie s porozumením zvládli žiaci lepšie ako v jazykovej zložke a v literatúre. Najlepšie dopadli žiaci z okresu Bratislava I, (71,5 percenta), najmenej úspešní boli z Gelnice (51 percent). Výsledky významne lepšie ako národný priemer dosiahli okresy Bratislava I, Bratislava IV a Humenné, najhoršie dopadli deviataci v okresoch Gelnica, Trebišov, Rožňava, Revúca, Veľký Krtíš, Rimavská Sobota, Poltár, Levoča Svidník.
V Prešovskom kraji boli najlepší deviataci zo Základnej školy na Študentskej ulici v Snine, kde sa konala dnešná tlačová beseda. Nálepku s označením Naj školy v školskom roku 2013/2014 im v pondelok prilepil na školskú bránu minister školstva Čaplovič.
Školy s najlepšími výsledkami ocenia
Podobné ocenenie dostanú aj školy, ktorých deviataci najlepšie obstáli pri tomto monitore vedomostí zo slovenského jazyka a matematiky v jednotlivých krajoch. Riaditeľ ZŠ na Študentskej ulici v Snine Peter Koršňák uviedol, že v tomto roku mali v troch deviatych ročníkoch žiakov, ktorí boli vyrovnaní, úspech považuje za dobrú a systematickú prípravu zo strany učiteľov aj žiakov.
Celoslovenské testovanie deviatakov u nás od roku 2003 robí Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM). Úlohy na čitateľskú gramotnosť sú inšpirované medzinárodným testovaním PISA, ktoré porovnáva výsledky žiakov rôznych krajín sveta.
Riaditeľka Ústav Romana Kanovská informovala, že testovanie sa u nás uskutočnilo 12. marca na 1448 základných školách a testy písalo vyše 42-tisíc žiakov. Žiaci na národnostných školách boli testovaní z materinského – maďarského a ukrajinského jazyka. V budúcom roku sa termín monitoru deviatakov presunie na apríl.
Celkovo testovanie dopadlo porovnateľne ako vlani. Lepšie dopadol test zo slovenského jazyka a literatúry, resp. materinského jazyka. Test vykonávali žiaci písomnou formou. U hendikepovaných deťoch však upravili test na základe zdravotným požiadaviek. Týka sa to hlavne detí so zrakovým postihnutím.
Deviatakov budú na budúci rok celonárodne testovať o mesiac neskôr. Termín overovania vedomostí žiakov zo slovenčiny či matematiky v poslednom ročníku základnej školy sa tak posunie z marca na apríl, informovala v pondelok o tom riaditeľka Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania Romana Kanovská. „Vyšli sme tak v ústrety učiteľom, ktorí hovoria, že žiaci po testovaní prestávajú pracovať, sú demotivovaní a neučia sa,“ hovorí Kanovská.
Posunúť termín testovania deviatakov žiadali viaceré organizácie združujúce učiteľov. „Testovanie 9 je nevyhnutné realizovať v neskoršom termíne (máj),“ napísala Slovenská komora učiteľov v liste adresovanom ministrovi školstva Dušanovi Čaplovičovi ešte vo februári tohto roka. Kanovská hovorí, že termín monitoru v budúcom školskom roku posunú na apríl, o dva či tri roky by deviatakov mohli otestovať až v máji.
Učitelia tiež žiadali, aby sa testovanie konalo na pôde stredných škôl pod dozorom stredoškolských učiteľov, aby sa zabezpečila väčšia objektivita. O takejto zmene sa zatiaľ neuvažuje. „Zatiaľ sa rozdiskutovala téma termínov,“ dodala Kanovská.
Tento rok sa celonárodné testovanie deviatakov konalo 12. marca, pričom testy z matematiky a vyučovacieho jazyka písalo približne 42-tisíc žiakov.