BRATISLAVA 11. mája (WebNoviny.sk) – V premýšľaní slovenských podnikateľov a start-upistov sa prejavuje zmena. Začínajú viac riskovať a chcú sa čoraz viac uplatniť aj na zahraničnom trhu. Vyplýva to zo slov riaditeľky Slovensko-americkej nadácie (Slovak-American Foundation, SAF) Mary MacPherson.
Rast malých a stredných podnikov
„Často premýšľate nad veľkými spoločnosťami, ktoré zamestnávajú tisíce ľudí, ale skutočný rast americkej ekonomiky nepochádza z obrovských firiem, ale malých a stredných podnikov,“ povedala MacPherson s tým, že práve toto je ten tip podnikov, ktoré chcú podporovať.
MacPherson strávila v apríli tri týždne na Slovensku. Hovorila so zástupcami slovenských start-upov, ale aj univerzít v Košiciach a Bratislave. Podľa jej skúseností je slovenský start-upový systém veľmi živý.
Loď bez posádky preplávala Severné more so škatuľou ustríc, naspäť priviezla belgické pivo
Slovensko-americká nadácia má vo svojom portfóliu 15 slovenských spoločností, pričom niektorým sa už podarilo v Amerike uplatniť. „Mnoho dobrých projektov sa týka IT sektoru, internetu či smart cities,“ povedala.
Úspešné firmy
Ako príklad start-upu, ktorému sa podarilo uplatniť na americkom trhu, spomenula bratislavskú spoločnosť Sensoneo. Kombinujú ultrazvukové senzory, ktoré monitorujú odpad, s inteligentným softvérom na zobrazovanie a vyhodnocovanie dát – napríklad pokiaľ ide o naplnenosť kontajnerov.
Ďalšou spoločnosťou v ich portfóliu je Cviker. Táto firma sa zaoberá rozšírenou realitou. To znamená, že vďaka tomu si ľudia vedia pozrieť napríklad budovu ešte pred tým, ako je reálne postavená. V USA sú zapojení napríklad do výstavby Amazonu HQ2. Softvér na parkovanie od spoločnosti Fleximodo využívajú s Seattli.
Energetické podniky vrátia odberateľom viac ako pol milióna eur, nedodržali štandardy kvality
Na európskom trhu, v Amsterdame, ich systém využívajú na ochranu parkovacích miest pre zdravotne postihnutých. Podľa jej slov je úspešný aj košický start-up Saftra Photonics. Táto spoločnosť sa zaoberá výskumom a vývojom v oblasti fotoniky a biomedicíny. Vznikli na Univerzite Pavla Jozefa Šafárika a vedie ho vedúci Katedry biofyziky Pavol Miškovský.
Môžu získať desaťtisíce dolárov
„Vďaka nášmu programu US Connections môžu firmy, ktoré chcú prísť do USA, získať trochu peňazí. Pomáhame im uplatniť sa na americkom trhu, s tým, aby ich produkty získali potrebné certifikáty, stretávať sa s investovať,“ vysvetlila MacPherson. Na otázku, koľko je trochu peňazí, odpovedala, že 35-tisíc dolárov.
„Ale my im tie peniaze len tak nedáme, pracujeme s nimi na tom, aby tie peniaze využili najlepšie, ako môžu. Všímame si, že sa naozaj k tým peniazom správajú, akoby boli ich vlastné. Mnoho zo start-upov, ktoré sme takto podporili, už bolo úspešných, našlo si svojich zákazníkov. Takže ten program veľmi dobre funguje,“ zhodnotila.
Zamestnanci na Slovensku odpracujú veľa nadčasov, Fico avizuje zmenu a odborári súhlasia
Program US Connections podporuje rozvoj podnikateľského ekosystému na Slovensku a rozvíjanie start-upov. Sponzorujú slovenské firmy, aby vycestovali do USA a získali tam klientov. Z balíka 35-tisíc dolárov zástupcovia spoločností cestujú do USA a zúčastňujú sa napríklad na konferenciách a výstavách, kde si môžu nájsť zákazníkov.
Premiér Peter Pellegrini sa s MacPherson, ako aj s ďalšími zástupcami amerických firiem pôsobiacich na Slovensku, stretol počas svojej nedávnej návštevy Washingtonu.