BRATISLAVA 11. novembra (WEBNOVINY) – Konzorcium Slovenské diaľnice, a.s. nevidí žiadny dôvod pre zaplatenie pokuty, ktorú mu udelilo ministerstvo dopravy vo výške 10 mil. eur. Tvrdenie ministerstva dopravy, že koncesionár nezabezpečil financovanie prvého balíka PPP na výstavbu a prevádzku piatich úsekov D1 medzi Martinom a Prešovom v dĺžke 75 kilometrov, je podľa generálneho riaditeľa Doprastavu, a.s. a predsedu predstavenstva Slovenských diaľnic Dušana Šamudovského v absolútnom rozpore so skutočnosťou.
„V máji 2010 sme mali záväzné ponuky od 18 komerčných bánk v celkovej sume dlhového financovania projektu 1 662 mil. €, 1 000 mil. € od EIB, 190 mil. € od EBOR a 379 mil. € vlastných akcionárskych zdrojov. Spolu 3 231 mil. €, čo vysoko prevyšovalo skutočnú potrebu dlhového financovania projektu,“ uviedol ďalej Šamudovský vo štvrtok v stanovisku pre agentúru SITA. Ďalšie zdroje v sume 768 mil. € boli podľa neho pripravené vo forme záruk, 132 mil. € na daň z pridanej hodnoty a ďalšie na hedging.
Všetky zdroje, tvrdí Šamudovský, boli plne k dispozícií od 28. mája tohto roku. Ako dodal, všetky dokumenty k finančnému uzavretiu boli pripravené v exekutívnej podobe a v listoch bánk sa konštatuje ich pripravenosť do troch pracovných dní uzavrieť zmluvy, na čo vyčlenili príslušné zdroje. „To všetko s jednou jedinou podmienkou, aby Slovenská republika získala kladné stanovisko Európskej komisie k prešetrovanej sťažnosti niektorých mimovládnych organizácií na proces posudzovania vplyvov na životné prostredie,“ pokračoval Šamudovský.
Pretože PPP projekty sú podľa Šamudovského v prvom aj poslednom rade o partnerskom hľadaní akceptovateľných riešení medzi viacerými stranami, koncesionár záväzne ponúkol viaceré ústupky, ktoré mohol priamo garantovať. „Znížili sme pevnú cenu stavebných prác až do roku 2014 voči platne podpísanej cene v dodatku č. 4 ku Koncesnej zmluve o 6%. Voči ponukovej cene spred jeden a pol roka to bolo zníženie o 3 %. Znížili sme cenu prevádzky v ročných platbách o 4 mil. €. Znížili sme výnosnosť vlastného kapitálu o 1%,“ dodal.
Vzhľadom na lepšiu situáciu na finančných trhoch Slovenské diaľnice požiadali nové vedenie ministerstva dopravy o predĺženie zmluvy o jeden mesiac, aby mohli záväzne potvrdiť s bankami predrokovávané zníženie marží na úvery. „Súčasne sme upozornili na historicky najnižšiu úroveň ceny peňazí na európskom medzibankovom trhu (Euribor – voči ponuke o 1,5%), čo by umožnilo výrazné zníženie ceny projektu,“ pokračoval predstaviteľ koncesionára. Synergia všetkých vplyvov podľa neho smerovala k hodnote ročných platieb okolo 200 mil. €, čo by znamenalo zníženie o viac ako 30 % v porovnaní s dodatkom č. 4 a o 20 % voči ponuke z januára 2009. Ministerstvom dopravy neustále zdôrazňované viacnásobné predlžovania termínov finančného uzatvorenia projektu PPP, boli podľa koncesionára takmer všetky z dôvodov nevyriešenia problémov vzniknutých na strane ministerstva.
Vzájomný spor možno podľa koncesnej zmluvy vyriešiť dohodou v 18-dňovej lehote. „V opačnom prípade je ktorákoľvek zo strán oprávnená postúpiť spor na arbitrážne konanie,“ informoval Šamudovský. Koncesionár bude podľa neho postupovať striktne v súlade s ustanoveniami koncesnej zmluvy upravujúcej presný postup pre riešenie vzájomných sporov o výklad alebo jej plnenie.
Výsledok prípadného arbitrážneho konania je podľa Šamudovského plne v kompetencii nezávislého rozhodcovského tribunálu a ani jednej zo strán sporu neprináleží prejudikovať výsledok sporu. „Ten v rozhodujúcej miere závisí od sily jednotlivých argumentov, ktoré sporové strany v arbitrážnom konaní uplatnia. Konzorcium však zastáva názor, že v danom prípade neboli splnené podmienky pre vznik nároku na zmluvnú pokutu v zmysle Koncesnej zmluvy,“ dodal zástupca koncesionára.
Rezort dopravy dal pokutu, lebo koncesionár nezohnal financie
Ministerstvo dopravy zdôvodňuje udelenie pokuty vo výške 10 mil. eur pre koncesionársku spoločnosť Slovenské diaľnice, a.s. tým, že nezabezpečila financovanie projektu PPP na výstavbu a prevádzku piatich úsekov D1 medzi Martinom a Prešovom. Podľa ministerstva dopravy koncesionár mal zaplatiť pokutu, vyplývajúcu z koncesnej zmluvy, do dvoch týždňov od jej udelenia, teda takmer do konca októbra. Riaditeľ Inštitútu stratégie rezortu dopravy na štvrtkovom stretnutí s médiami ďalej uviedol, že koncesionár neodovzdal všetku dokumentáciu, ktorá je potrebná na to, aby štát mohol nielen prevziať stavenisko, ale mohol aj pokračovať vo výstavbe po vykonaných prípravných prácach.
„Na to, aby sme mohli tieto úseky ďalej vytendrovať a budúci zhotoviteľ bol schopný využiť zakladanie mosta a prevziať za budúci most záruku, potrebujeme nejaký rozsah dokumentov. Toto sú veci, ktoré potrebujeme dostať od koncesionára a ktoré nám stále nebol schopný dodať,“ uviedol Kovalčík s tým, že profesionálny stavebník takúto dokumentáciu musí mať. Na druhom rokovaní ministerstva s koncesionárom o odovzdaní staveniska, ktoré bolo začiatkom septembra, rezort dopravy vyslovil želanie, aby sa tak stalo do piatich týždňov. „Zástupcom konzorcia sa to zdalo dlho, že prečo tak dlho, oni to vedia rýchlejšie,“ pripomenul Kovalčík reakciu konzorcia.
Koncesná zmluva pre prvý balík PPP, ktorú za rezort dopravy podpísal bývalý minister Ľubomír Vážny, stratila platnosť po tom, ako minister dopravy Ján Figeľ (KDH) nepredĺžil šiesty termín finančného uzatvorenia projektu, ktorý uplynul 30. augusta. Koncesná zmluva podľa rezortu dopravy rieši platbu za vykonané prípravné práce, ktoré štát koncesionárovi uhradil v polovici októbra. Nerieši však situáciu, ako bude prebiehať odovzdávanie staveniska a uskutočnených prípravných prác v prípade, že zmluva nenadobudne účinnosť a spolupráca medzi zmluvnými stranami skončí.
Pokiaľ ide o druhý balík PPP pri výstavbe štyroch úsekov R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, vrátane severného obchvatu Banskej Bystrice, koncesionárska spoločnosť Granvia, a.s. oznámila rezortu dopravy 14 možných kompenzačných prípadov. Nezávislý dozor, ktorý platí koncesionár, zatiaľ schválil dve kompenzačné udalosti, keď investorovi vznikli náklady navyše v objeme viac ako 9 mil. eur kvôli nálezu nebezpečného odpadu. Ide o staveniska severného obchvatu Banskej Bystrice a úseku Nitra západ – Selenec. Ministerstvo dopravy a koncesionár pokračujú v rokovaní o oprávnenosti úhrady kompenzačných udalostí.