Slovenská pošta vznikla ako štátny podnik 1. januára 1993. Na akciovú spoločnosť sa transformovala v októbri 2004, eviduje základné imanie 214,3 mil. eur. Slovenská pošta mala začiatkom novembra automatizovaných 1 383 pôšt, do polovice roka 2012 bude zautomatizovaných všetkých 1 585 pôšt centrálnym informačným systémom APONet. Stopercentným vlastníkom spoločnosti je štát prostredníctvom Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. Slovenská pošta zabezpečuje zo zákona takzvanú univerzálnu službu, čo znamená, že je povinná doručovať zásielky do všetkých sídiel minimálne jedenkrát denne a za primeranú cenu.
„Pre Slovenskú poštu je memorandum významným dokumentom, ktorý deklaruje poštu ako partnera Slovenskej republiky v oblasti rozvoja komunikačnej spoločnosti,“ vyhlásila generálna riaditeľka Slovenskej pošty Marcela Hrdá. Slovenská pošta podľa nej disponuje dostatočne kvalifikovaným a vyškoleným personálom, pričom štandardom je overovanie totožnosti, práca s hotovosťou, dodržiavanie zásad ochrany osobných údajov a práca s výpočtovou technikou.
V súčasnosti poskytuje Slovenská pošta až 90 % svojich služieb v plne konkurenčnom prostredí. Od začiatku budúceho roka sa trh poštových služieb úplne otvorí, čo znamená, že okrem Slovenskej pošty bude môcť listy a reklamne adresované zásielky do 50 gramov a tiež úradné zásielky doručovať ktorýkoľvek registrovaný poštový podnik. „Za posledné roky sa neustále znižuje počet listových zásielok, je to približne 10 % ročne. Pošta musí vstupovať na nové trhy a hľadať ďalšie spôsoby ako si udržať svoju pozíciu lídra na poštovom trhu,“ dodala Hrdá. Ambíciou pošty je podľa nej zmeniť sa z prevádzkovo-úradnej inštitúcie na obchodno-komunikačnú spoločnosť.
Obdobné projekty v oblasti e-Governmentu poskytujú aj poštové správy napríklad v Belgicku, Českej republike alebo Estónsku Zahraničné skúsenosti podľa pošty ukazujú, že poskytovanie služieb verejnej správy na poštových pobočkách je veľmi populárne a predstavuje presun bližšie k občanom a podnikateľom.