BRATISLAVA 4. septembra (WEBNOVINY) – Zavedenie progresívnej registračnej a cirkulačnej dane z automobilov je vhodným nástrojom na zdaňovanie majetku a môže napomôcť aj pri konsolidácii verejných financií.
Vo svojej štúdii to tvrdí Inštitút finančnej politiky (IFP) pri Ministerstve financií (MF) SR, ktorý navrhuje zavedenie registračnej dane v rozpätí od 31 eur pre vozidlá s výkonom do 33 kW až 2992 eur pre vozidlá s výkonom vyšším ako 254 kW.
So zvyšovaním registračných poplatkov ráta aj súčasný návrh zákona MF SR, ktorý by mal platiť od októbra, na rozdiel od návrhu IFP však viac zaplatíme až za autá s výkonom nad 80 kW.
Inštitút tiež navrhuje zavedenie progresívnej, tzv. cirkulačnej dane uhrádzanej každoročne, a to v rozpätí od 10 do 539 eur pri identickej úrovni výkonu. „Fiškálny výnos vo výške približne 65,3 mil. eur by bol v prípade implementácie predkladaného návrhu financovaný prevažne najbohatšou časťou populácie,“ konštatuje IFP. Určitý typ cirkulačnej dane existuje v súčasnosti na Slovensku v podobe dane z motorových vozidiel, no vzťahuje sa len na právnické osoby.
„Neexistuje ekonomické zdôvodnenie, prečo by cirkulačnou a registračnou daňou mali byť zaťažení iba podnikatelia a právnické osoby,“ konštatuje IFP.
Zdanenie automobilov je pritom podľa inštitútu efektívnym, jednoduchým a spravodlivým spôsobom zdanenia majetku, pretože vlastníctvo vozidla poskytuje relatívne presnú informáciu o bohatstve zdaňovaného subjektu.
„Nezanedbateľným pozitívom je aj vysoká efektivita výberu, keďže predmet dane je viditeľný, čo znižuje možnosť vyhýbania sa plateniu dane a presunu predmetu dane mimo režim zdanenia. Jednoduchosť dane spočíva v tom, že má jednoznačne definovanú základňu a pevne stanovený základ dane bez existencie množstva výnimiek, oslobodení a špeciálnych režimov,“ uviedol IFP vo svojej štúdii.