BRATISLAVA 22. januára (WEBNOVINY) – Slovensko veľmi napomohlo učňovskému stredisku St. Joseph Vocational Training Centre v sudánskom Chartúme, združenie Savio aj vďaka oficiálnej slovenskej rozvojovej pomoci vymenilo staré stroje za nové.
Automechanická dielňa v v Chartúme má približne 50 rokov. V dielni sa konajú nielen učňovské kurzy, dovážajú tam aj väzňov na desaťmesačné kurzy na základné opravy auta. Okrem zabezpečenia nových technológií, ktoré umožnia opravu áut a uľahčia následné autofinancovanie, poskytli Slováci Afričanom aj know-how. Odbor je v severnom Sudáne veľmi populárny. „Keďže celý svet pomáha Sudánu, je tam oveľa viac áut,“ vysvetlila pre agentúru SITA Mária Lacková zo Savia. Projekt podporil Slovak Aid sumou takmer 148-tisíc eur.
Výsledkom projektu je odborná výučba s využitím moderných technických pomôcok a strojov, potrebných k oprave a údržbe súčasných áut. Predpokladom výučby je odborná spôsobilosť učiteľov. Výučba prostredníctvom nových strojov a pomôcok sa začala až po absolvovaní tréningu učiteľov a ich zaškolení na prácu s nimi a výučbu ich použitia. Keďže ide o študentov z najnižších vrstiev, bola potrebná aj pomoc a zabezpečenie nutných školských pomôcok pre nich, v prvom rade kúpa strojového vybavenia, vyučovacích pomôcok pre učiteľov a školských pomôcok pre žiakov a ich transport do strediska.
Projekt už začína fungovať samostatne. „Študenti počas praxe opravujú autá a minimálne finančné prostriedky, ktoré dostanú ako odmenu za opravu auta, idú naspäť na tento odbor, aby sa napomohlo vzdelanie ďalším študentom aj na rozvoj celej automechanickej dielne,“ vysvetlila Lacková. Na kruzy hľadajú partneri peniaze aj v iných krajinách. Pomáha im mimovládna organizácia z Nemecka, ktorá pomôže zaškoliť učiteľov nielen v pedagogike a odbornej oblasti, ale aj v psychológii.
Ako vysvetlila Lacková, Sudán je chudobný štát, skoro päťdesiat rokov sa krajina zmietala vo vojne a asi štyri roky je mier. Úplne celú krajinu treba vybudovať. Na severe sú autá, v hlavnom meste sú aj vybudované cesty a vozidlá vlastnia aj miestni obyvatelia. Na juhu cesty vybudované nie sú. V Sudáne jazdia najmä japonské autá, pretože cesty sú zlé a iné značky by ich „neprežili“. Automobilový priemysel sa rozvíja, mladých automechanikov školia práve na prácu s japonskými vozidlami.