BRATISLAVA 10. augusta (WEBNOVINY) – O tom, ktoré potraviny sa ocitnú v nákupnom košíku Slovákov, rozhoduje hlavne ich cena a kvalita. Vyplýva to z prieskumu Eurobarometer, ktorý zverejnila Európska komisia. Údajom na cenovkách a kvalite venuje pozornosť zhodne 97 % opýtaných Slovákov.
Slováci však v obozretnom nakupovaní potravín nie sú v Európskej únii žiadnou výnimkou. Výsledky Eurobarometra hovoria, že na cenovky prihliada až deväť z desiatich Európanov. To, koľko stoja potraviny, najviac sledujú bulharskí spotrebitelia. Až 98 % z nich si pri nákupe všíma práve cenu. Naopak v Holandsku berú ohľad na peňaženky len necelé tri štvrtiny opýtaných.
Pre analytický tím Poštovej banky nie je veľkým prekvapením, že práve cena patrí medzi rozhodujúce kritéria pri nákupe. „V čase, keď je nezamestnaným každý siedmy ekonomicky aktívny Slovák a každý ôsmy zamestnanec nezarába ani 400 eur v hrubom, sú obozretnosť a šetrenie spotrebiteľov pochopiteľné,“ uvádzajú analytici. Preto má podľa ich názoru výsledná suma na účte pre Slovákov vyššiu váhu ako kvalita.
Ak má značka výrobku v očiach spotrebiteľa dobré meno, je synonymom kvality alebo priaznivej ceny, neváhajú po ňom siahnuť dve tretiny Slovákov. Avšak pred značkou má prednosť ešte krajina pôvodu potravín. Podľa tohto kritéria sa rozhoduje 80 % slovenských zákazníkov.
To však podľa analytikov Poštovej banky neznamená, že slovenské potraviny sú tie, ktorým dávajú nakupujúci prednosť. „Inak by slovenskí obchodníci či výrobcovia stále nepoukazovali na vysoký podiel potravín na pultoch v našich obchodoch pochádzajúcich práve od zahraničných producentov,“ tvrdia analytici.
Ostatní európski spotrebitelia venujú značkám a pôvodu potravín v priemere menej pozornosti ako Slováci. Podľa značky sa rozhoduje len necelá polovica Európanov, vyplýva z výsledkov prieskumu. Značkám najviac veria Taliani, až 68 %, v Holandsku zaujímajú iba necelú pätinu nakupujúcich. Krajina pôvodu skúma v priemere 71 % Európanov. V Grécku považuje pôvod potravín za dôležitý až 90 % kupujúcich, v Holandsku to zaujíma menej než polovicu zákazníkov.