BRATISLAVA 29. apríla (WebNoviny.sk) – Každý piaty Slovák nakupujúci online si v minulom roku prostredníctvom internetu nakúpil jedlo a potraviny. V roku 2013 pritom potraviny a jedlo nakupovalo takýmto spôsobom iba 7 % všetkých Slovákov nakupujúcich online.
Informovalo o tom v pondelok na základe svojej analýzy Slovenské farmárske, družstvo (SFD), ktoré uviedlo, že skok za posledných päť rokov je pri online nákupe potravín a jedla neprehliadnuteľný.
Online nakupovanie už nie je raritou
V nakupovaní potravín cez internet sú pritom podľa analýzy SFD, ktoré čerpalo údaje zo Štatistického úradu SR a Eurostatu, dominantnejšie ženy, mladí ľudia či zamestnanci v oblasti informačných a komunikačných technológií.
„Nakupovať tovary a služby prostredníctvom internetu už nie je na Slovensku žiadnou raritou. Ak už nakupujeme online, tak najčastejšie odevy a športový tovar. Ďalšou kategóriou sú tovary pre domácnosť s vyše 34-percentným podielom za rok 2018, hoci v tomto prípade treba podotknúť, že táto oblasť už zaznamenala aj vyššie podiely online nakupujúcich počas uplynulých rokov,“ uviedla analytička SFD Eva Sadovská.
Zdravá zmena je v slovenských nemocniciach potrebná, ukázal prieskum medzi odborníkmi
Online nakupujú Slováci aj lístky na podujatia (takmer 30 % z online nakupujúcich v roku 2018), za nimi nasledujú už spomínané potraviny a jedlo, ktoré s podielom 21,2 % zaznamenali zároveň za posledných 5 rokov najvýraznejší nárast podielu. Lieky na Slovensku online nakupuje necelých 12 % zo všetkých nakupujúcich cez internet.
Najväčšími online nákupcami sú Briti
Podľa údajov Eurostatu z roku 2016 boli najväčšími online nákupcami potravín a jedla Briti (35 % z online nakupujúcich), za nimi nasledovali Slovinci a Holanďania (s rovnakým podielom 28 %).
Podiel obyvateľov EÚ nakupujúcich potraviny a jedlo online predstavoval podľa týchto štatistík 23 %, v prípade Slovenska išlo o podiel 20 %. Naopak, online nakupovanie potravín bolo v roku 2016 podľa SFD takpovediac v plienkach v Chorvátsku, Grécku a Rumunsku s podielmi 5 % až 6 %.
Aj pri predaji potravín cez internet alebo sociálne siete musí predávajúci dodržať všetky povinnosti, ktoré určuje legislatíva pri predaji na diaľku. Upozorňuje na to Štátna veterinárna a potravinová správa SR (ŠVPS).
„Každý prevádzkovateľ vrátane prevádzkovateľa predaja na diaľku oznámi príslušnému orgánu úradnej kontroly potravín každú prevádzkareň podliehajúcu jeho kontrole, ktorá vykonáva činnosť na akomkoľvek stupni výroby, spracúvania a distribúcie potravín na účely registrácie,“ upozornila ŠVPS.
Slovenské farmárske, družstvo (SFD) vzniklo za účelom vytvorenia silného partnerstva medzi vybranými podnikmi poľnohospodárskej prvovýroby na Slovensku. Cieľom je zabezpečiť ich dlhodobú a udržateľnú prosperitu a finančnú stabilitu.