BRATISLAVA 17. augusta (WEBNOVINY) – Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) mení od 1. septembra ceny cestovného a spôsob predpredaja v rýchlikoch InterCity (IC). Štátny osobný vlakový dopravca tak reaguje na pokles cestujúcich vo vlakoch tejto kategórie takmer o pätinu.
Na prevádzku IC vlakov už štát od začiatku tohto roka neposkytuje dotácie. Moderné súpravy fungujú na komerčnom princípe bez zmluvy s rezortom dopravy o výkonoch vo verejnom záujme, mali by si na seba zarobiť, zatiaľ sú však v strate. Cestujúci budú môcť v závislosti od spôsobu zakúpenia cestovného lístka na tieto vlaky ušetriť niekoľko eur.
„Nový cenník cestovného v IC vlakoch zohľadňuje jednak deň zakúpenia cestovného lístka, potom aj konkrétny vlak kategórie IC, ktorý si na svoju cestu cestujúci vyberie a takisto aj deň, kedy bude cestovať,“ uviedol riaditeľ odboru komunikácie železničnej spoločnosti Tomáš Šarluška.
Na IC vlaky je možné zakúpiť si lacnejší cestovný lístok v predpredaji aj v súčasnosti, ale jeho spôsob sa od septembra zmení. Pokiaľ teraz je podľa dopravcu počet cestovných lístkov v predpredaji obmedzený, od budúceho mesiaca si za najnižšiu cenovú úroveň bude môcť kúpiť cestovný lístok na IC vlak každý cestujúci.
Vybrané vlaky s vybranými cenami
Cestovné pre IC vlaky bude mať päť cenových kategórií osobitne na 1. a 2. vozňovú triedu, v závislosti od času predaja i vybraného vlaku. Najnižšia cena bude pri zakúpení cestovného lístka 60 až deväť dní pred odchodom vlaku, výhodná cena bude platiť pri zaplatení cestovného osem až jeden deň do odchodu vlaku a pri kúpe lístka v deň cesty zaplatí cestujúci plnú cenu.
Ľudia pritom budú môcť aj v deň odchodu vlaku získať lístok za najnižšiu cenu. Bude totiž závisieť aj od toho, ktorý IC vlak si vyberú a v ktorý deň budú cestovať. Pre vybrané vlaky a vybrané dni, konkrétne napríklad na vlak IC 501 Kriváň v ktorýkoľvek deň, budú v predaji cestovné lístky vždy za najnižšiu cenovú úroveň C nezávisle od toho, kedy si lístok zakúpia. Predpredaj cestovných lístkov na IC vlaky začne platiť až 1. septembra.
Rozhodnutie o oddelení IC vlakov od výkonov vo verejnom záujme, ktoré si objednáva a uhrádza ministerstvo dopravy, sa podľa neho neukazuje ako zlé. A to napriek tomu, že prevádzka týchto vlakov vyššej kategórie je stále stratová.
„Eliminácia cenovej regulácie v prípade týchto vlakov dáva dopravcovi šancu naplno využiť trhové mechanizmy na vyrovnanie ponuky a dopytu. Tieto vlaky majú potenciál na to, aby si dokázali na seba zarobiť,“ uviedol už skôr pre agentúru SITA rezortný hovorca Martin Kóňa.
Slabé zisky
Ministerstvo dopravy podľa neho v súčasnosti neuvažuje o vrátení IC vlakov do verejných výkonov, ak budú naďalej prerábať. Nevidí totiž dôvod, prečo do objemu dotovaných železničných výkonov zarátavať aj tieto nadštandardné výkony, ktoré majú potenciál na samofinancovanie. Podiel IC vlakov na celkových výkonoch železničnej spoločnosti bol vlani takmer štyri percentá.
Na 445-kilometrovej trati Bratislava – Košice v súčasnosti jazdia v oboch smeroch denne tri páry rýchlikov IC Kriváň, Tatran a Gerlach (predtým Šariš). Vlak Rysy premáva len smerom do Košíc v pracovných dňoch a Chopok obojsmerne v nedeľu. Podľa návrhu nového grafikonu vlakovej dopravy 2012/13 budú medzi hlavným mestom Slovenska a metropolou východu krajiny v prevádzke denne v oboch smeroch štyri súpravy IC vlakov Tatran, Gerlach, Chopok a Ďumbier.
Pritom Chopok do Košíc a Gerlach do Bratislavy nebudú premávať v nedeľu. IC vlak Solisko bude jazdiť z Bratislavy do Košíc vo štvrtok a v piatok a opačne v nedeľu, Kriváň len z Košíc do Bratislavy v piatok. Nový cestovný poriadok v osobnej železničnej doprave bude platiť od 9. decembra nasledujúcich dvanásť mesiacov.
Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. začala svoju činnosť ako samostatný podnik od začiatku roka 2005 po rozdelení bývalej Železničnej spoločnosti, a.s. na dva subjekty. Spoločnosť prebrala aktivity v osobnej železničnej doprave a má základné imanie vo výške 212,441 mil. eur.