BRATISLAVA 27. októbra (WEBNOVINY) – Niektoré školy žiadajú, aby im ministerstvo školstva ponechalo slobodu v plánovaní a rozdeľovaní učiva. Poslali preto v pondelok ministerstvu otvorený list. Školy, učitelia, rodičia aj predstavitelia niektorých stavovských školských organizácií, ktorí sa pod list podpísali, žiadajú otvorený variant štátneho vzdelávacieho programu.
„To znamená, že ak niekto chce postupovať podľa pevne stanoveného učiva po ročníkoch, prosím, nech tak postupuje. Ale ak niekto chce pri tom voľnosť, tak nech má tú možnosť,“ vysvetľuje prezidentka Asociácie súkromných škôl a školských zariadení SR Saskia Repčíková.
V súčasnosti na ministerstve školstva pripravujú inovovaný štátny vzdelávací program, ktorý má priniesť niektoré zmeny vo vyučovaní. Okrem iného sa uvažovalo o tom, že by priniesol rozdelenie učiva aj po ročníkoch. V súčasnosti totiž majú základné školy predpísané, aké učivo sa má prebrať na jednotlivých stupňoch – prvom a druhom.
Súkromné školy so zmenami nesúhlasia
Podľa pôvodného návrhu nového štátneho vzdelávacieho programu by mali mať učitelia určené aj to, čo sa deti majú naučiť v prvom, druhom či treťom ročníku.
S takouto zmenou už predčasom vyjadrili nesúhlas súkromné školy. Teraz na ministerstvo posielajú otvorený list, pod ktorý sa podpísali aj niektoré cirkevné či verejné základné školy. Žiadajú v ňom, aby si školy mohli vybrať, akou cestou sa vyberú.
„To znamená, štátny vzdelávací program aj pre školy, ktoré potrebujú podrobné vodidlo pri vypracovaní svojich školských vzdelávacích programov, aj pre školy, ktoré žiadajú viac slobody pri ich tvorbe, aby mohli postupovať podľa seba a podľa toho, aké majú možnosti, schopnosti pedagogického tímu a aké sú predpoklady, možnosti a podmienky detí,“ hovorí Repčíková.
Školy a učitelia poznajú deti najlepšie
V otvorenom liste, ktorý poslali na ministerstvo, žiadajú aj ponechanie možnosti pre školy vytvoriť si v rámci disponibilných hodín vlastné predmety. Podľa Repčíkovej sa takto dá vyhovieť konkrétnym vzdelávacím potrebám detí v danej škole a v danom regióne.
Podľa nej práve školy a učitelia najlepšie poznajú svoje deti, a teda by mali mať právo rozhodovať o zaraďovaní učiva. „Školy, ktoré si voľne tvoria vzdelávací obsah a zaraďujú témy nie podľa ročníkov, ale podľa toho, ako postupujú vo výučbe, robia napríklad to, že keď sa deti učia v šiestej triede na matematike desatinné čísla a zlomky a takisto v šiestej triede na fyzike majú premeny jednotiek alebo začínajú s finančnou gramotnosťou, tak matematickú tému zlomkov a čísiel presunú už do piateho ročníka, aby deti mali zvládnuté toto učivo, keď sa s ním začnú stretávať v iných predmetoch,“ vysvetľuje Repčíková.
Iné školy zas podľa nej majú radšej súlad medzi predmetmi a preberajú rovnaké učivo na rôznych predmetoch. Podľa Repčíkovej nie je dôležité, aby v danom ročníku v presne stanovenom čase žiaci prebrali niektoré učivo, ale aby na konci deviateho ročníka mali zvládnutý požadovaný štandard. „Ako sa k nemu škola dopracuje, by malo byť na nej,“ dodala.
Štátne školy preferujú učivo podľa ročníkov
Ministerstvo školstva dodáva, že zatiaľ je štátny vzdelávací program stále rozpracovaný. „Je preto predčasné sa vyjadrovať k tomu, či z neho bude variant otvorený alebo či bude učivo rozdelené na ročníky alebo či to ostane tak, ako to bolo teraz. Podľa našich informácií napríklad väčšina štátnych škôl preferuje verziu po ročníkoch,“ uvádza hovorkyňa rezortu školstva Beáta Dupaľová-Ksenzsighová.
S tým, aby školy mali učivo rozdelené po ročníkoch, súhlasilo pri diskusii o podobe vzdelávacieho programu Združenie samosprávnych škôl Slovenska. Jeho predsedníčka Alena Petáková však dodáva, že nie je proti tomu, aby si školy mohli vybrať.
„Voľnejší variant bude zrejme najmä pre potreby súkromných a alternatívnych škôl a možno aj pre cirkevné. Treba ale potom rátať s tým, že žiak môže mať problém pri prestupovaní medzi školami, keďže sa nebude v danom ročníku na nich učiť to isté,“ dodáva Petáková. Naopak, po presne stanovenom učive po ročníkoch by podľa nej siahla väčšina štátnych škôl.