BRATISLAVA 18. marca (WEBNOVINY) – Spoločnosť Skanska SK, a.s. aj Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) protestujú proti rozhodnutiu Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO), ktorý nariadil železničiarom zrušiť rok a štvrť trvajúci tender na modernizáciu 12-kilometrovej trate Zlatovce – Trenčianska Teplá. Úrad tak spravil ešte na základe kontroly pred uzatvorením zmluvy. Zdôvodnil to porušením princípu transparentnosti a nediskriminácie uchádzačov pri verejnom obstarávaní. Skanska, ktorá mala kontrakt získať, už podala na súde žalobu na preskúmanie zákonnosti rozhodnutia úradu z 2. marca. Agentúre SITA to potvrdil hovorca Krajského súdu v Bratislave Pavol Adamčiak.
Podať žalobu na úrad v súvislosti s tendrom sa rozhodli ako obstarávateľ aj ŽSR, čomu predchádzala analýza a zohľadnenie všetkých možných rizík a dopadov. „Nakoľko ŽSR podávajú žalobu, vyjadrujú tým, že sa s rozhodnutím ÚVO nestotožňujeme. Tvrdíme, že obstarávateľ neporušil zákon o verejnom obstarávaní, čo potvrdili aj medializované vyjadrenia uchádzačov k rozhodnutiu úradu,“ uviedli železničiari. Železnice očakávajú, že súd rozhodne rýchlo a efektívne, keďže na modernizáciu trenčianskeho úseku trate majú byť využité európske prostriedky.
„Železnice Slovenskej republiky podali 17. marca návrh na začatie konania v právnej veci proti Úradu pre verejné obstarávanie, a to žalobu o preskúmanie zákonnosti rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie z 2. marca, doručeného 7. marca, a Žiadosť podľa Občianskeho súdneho poriadku o odloženie výkonu rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie,“ informovala v piatok agentúru SITA Dana Hurtová z odboru komunikácie ŽSR.
Skanska predložila v tendri najnižšiu cenu, a to 201 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty
Trnavská firma TSS Grade, a.s., ktorá navrhla druhú najlacnejšiu ponuku vo výške 245 mil. eur a priebeh tendra aktívne kritizovala, sa k otázkam agentúry SITA, smerujúcim k rozhodnutiu úradu a prípadnej žalobe, nevyjadrila. Predpokladaná cena prác v obstarávaní, ktoré pôvodne vyhlásili ŽSR, bola vyše 296 mil. eur bez dane, pričom trvanie zákazky bolo naplánované na tri roky a štyri mesiace.
Úrad pre verejné obstarávanie, ktorý vedie nominant opozičného Smeru-SD Roman Šipoš, sa k žalobám zatiaľ nechcel vyjadriť s tým, že nepozná ich obsah. Trvá však na tom, že v tomto prípade konal štandardným postupom pri ochrane verejného záujmu, podľa platného zákona o verejnom obstarávaní. „Vykonanou kontrolou boli zistené porušenia zákona o verejnom obstarávaní v postupe obstarávateľa, ktorými boli porušené základné princípy verejného obstarávania – princíp transparentnosti a nediskriminácie uchádzačov. Zistenia kontroly o porušení zákona v postupe zadávania zákazky nebolo možné odstrániť inak, ako nariadením predmetnú verejnú súťaž zrušiť,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca ÚVO Branislav Zvara.
Súd po prijatí žalôb najprv vykoná prvotné úkony – zašle žalobu úradu a vyzve ho, aby sa k nej vyjadril. Zároveň ho vyzve, aby doručil súdu svoj administratívny spis v tejto veci. „Až po zaslaní týchto písomností môže súd vo veci ďalej postupovať a senát sa musí s nimi dôkladne oboznámiť,“ dodal Adamčiak. Prípadné vytýčenie termínu pojednávania podľa neho závisí aj od počtu nápadu nových vecí v danom senáte a aj od dátumu podania žaloby.
ŽSR vyhlásili tender na modernizáciu trate Zlatovce – Trenčianska Teplá koncom roka 2009, ponuky štyroch skupín uchádzačov boli otvorené v marci 2010. Ďalšie dve konzorciá predložili vyššie ceny, a to 263 mil. eur a 279 mil. eur. Stavebné práce majú byť spolufinancované z Kohézneho fondu Európskej únie a štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava. Ide o tretiu etapu prác v rámci modernizácie železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov v dĺžke okolo 59 kilometrov. Prvá, druhá, ako aj štvrtá a piata etapa prác na tejto trati už začali.