BRATISLAVA 8. októbra (WEBNOVINY) – Minister školstva Dušan Čaplovič sa obáva toho, ako dopadnú slovenskí žiaci v medzinárodnom porovnaní PISA.
„Ja sa bojím toho vyhlásenia PISA, ktorá bude opäť po troch rokoch a iste vzbudí veľkú diskusiu v Slovenskej republike o hodnotení našich žiakov z matematiky, slovenského jazyka a prírodovedných predmetov,“ povedal novinárom Čaplovič.
Minister to nevidí optimisticky
Výsledky štúdie z roku 2012, ktorú zastrešuje OECD, by mali zverejniť 3. decembra, uviedla riaditeľka Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM) Romana Kanovská. „Budem čakať, aké budú výsledky, ja nie som veľký optimista, ale môže ma aj niečo prekvapiť,“ povedal minister.
V štúdii je vždy jedna z troch skúmaných oblastí hlavná a dve sú doplnkové. V apríli 2012 bola PISA zameraná na matematiku, na Slovensku sa na nej zúčastnilo 231 škôl a približne 5000 žiakov.
Testovanie PISA sa vo svete uskutočňuje od roku 2000 v trojročných cykloch a poskytuje údaje o vedomostiach a zručnostiach 15-ročných žiakov zúčastnených krajín v troch oblastiach – čitateľskej, matematickej a prírodovednej gramotnosti.
Jej cieľom nie je hodnotiť výkony jednotlivých žiakov alebo škôl, ale sledovať výsledky vzdelávacích systémov zúčastnených krajín. Slovensko sa do štúdie zapája od roku 2003.
Slovenskí žiaci dopadli najhoršie v čitateľskej gramotnosti
Podľa posledných zverejnených výsledkov z testovania v roku 2009 dopadli slovenskí žiaci najhoršie v čitateľskej gramotnosti, spomedzi krajín V4 sme skončili najnižšie. Naši 15-roční žiaci sú v čitateľskej gramotnosti pod priemerom v porovnaní so svojimi rovesníkmi z krajín OECD. Podpriemerná je u nás podľa výsledkov PISA aj prírodovedná gramotnosť, v matematike sa nachádzame na úrovni priemeru krajín OECD.
Ministerstvo školstva chystá v novom štátnom vzdelávacom programe viaceré zmeny, na prvom stupni základných škôl ide posilniť materinský jazyk.
„Musím trvať na tom, aby dieťa ovládalo slovenský jazyk,“ hovorí Čaplovič. Podľa neho slovenčinu posilnia tak, že bude zameraná na čítavosť, hravosť, na výklad textu, prácu s ním a slovnú zásobu.
Posilniť na základnej škole sa má aj matematika, informatika a prírodovedné predmety, pracovné vyučovanie spolu s výtvarnou a hudobnou výchovou. To by sa malo odraziť na znížení počtu voliteľných hodín v školách. V novom vzdelávacom programe sa navrhuje aj zrušenie povinnej angličtiny od tretieho ročníka, ktorú zaviedli v roku 2011.
K zmenám prebieha do konca októbra verejná diskusia, po nej zhodnotia podnety a zapracujú ich do materiálu. Nový štátny vzdelávací program schvaľuje ministerstvo školstva, zmeny by mali začať platiť najskôr od 1. septembra 2014.