BRATISLAVA 24. septembra (WEBNOVINY) – Novela stavebného zákona, ktorú v utorok 23. septembra schválil parlament, umožní podľa nezávislého kandidáta na primátora Bratislavy Iva Nesrovnala zlegalizovať načierno postavené bilbordy.
Uvádza sa to v stanovisku, ktoré agentúre SITA poskytla Nesrovnalova asistentka Ivana Skokanová. Poslanci Smeru-SD podľa jeho slov odmietli šancu vyriešiť problémy s vizuálnym smogom, ktoré sú najvypuklejšie práve v Bratislave. „Zvolili neriešenie, čo bude mať za následok ďalšiu privatizáciu a devastáciu verejných priestorov,” uviedol.
Nová úprava zavádza pojem reklamná stavba
Podľa schválenej novely poslancov Smeru-SD Renáty Zmajkovičovej a Igora Chomu by sa mali bilbordy pri cestách obmedziť. Nová legislatívna úprava podľa Chomu zavádza nový pojem „reklamná stavba“, ktorý spresňuje doterajší nejednoznačný výklad pevného spojenia so zemou a zahŕňa už aj informačné, reklamné a propagačné zariadenia, ktoré doteraz neboli stavbami, ale len hnuteľnými vecami, keďže boli upevnené napríklad o betónový kváder.
Návrh tiež sprísňuje zákonnú reguláciu povoľovania vonkajšej reklamy. Taktiež ruší možnosť dodatočného povolenia stavby, čím by sa zabránilo nejednotnému konaniu stavebných úradov. Nová právna úprava taktiež rieši čierne stavby uložením pokuty pevnými sumami, čím sa odstránia viaceré prieťahy vo vymáhaní pokút v odvolacom konaní.
Novela poslancov Smeru-SD čiastočne definuje pásmo, v ktorom sa sprísňujú podmienky pre umiestnenie reklamných stavieb. Týmto pásmom je priestor mimo obcí a miest pri diaľniciach, cestách pre motorové vozidlá a cestách I. triedy, ktoré sú medzinárodným cestným ťahom. Toto pásmo má byť 100 metrov od cesty.
Mestá nebudú mať povinnosť viesť evidenciu reklamných plôch
Ako uviedol Ivo Nesrovnal, v novele sa okrem iného píše aj to, že na reklamné plochy do 20 metrov štvorcových nebude potrebné kolaudačné rozhodnutie, reklamné tabule na stĺpoch budú môcť byť osádzané bez stavebného povolenia a pokuty za porušenie zákona budú od 50 do 450 eur za najväčšie plochy. Mestá už navyše nebudú mať povinnosť viesť evidenciu svojich reklamných plôch, doplnil.
„Bratislava má medzi európskymi mestami smutné prvenstvo v počte bilbordov na jedného obyvateľa a týmto zákonom sa to ešte zhorší. Mrzí ma, že primátor Milan Ftáčnik opäť mlčal a ani sa nepokúsil stranu, ktorá ho podporuje, zastaviť,” uviedol kandidát na primátora. Dôsledkom podľa neho bude pokračujúci úpadok Bratislavy.
Podstatou problému je podľa Nesrovnala chýbajúca kompetencia samospráv určovať, kde bilbordy byť môžu a kde nie. „Aj strana Smer-SD aj primátor Ftáčnik raz budú musieť pochopiť, že v hlavnom meste nemôže ísť iba o biznis, ale aj o to, ako sa v ňom cítia Bratislavčania,” priblížil. Bratislava by mala podľa neho spracovať koncepciu vonkajšej reklamy a na jej základe znížiť počet bilbordov v meste. „Treba tiež vypracovať cenovú mapu, v ktorej by sa zohľadnilo umiestnenie bilbordov – za reklamu v centre mesta by sa platilo vyššie nájomné ako v okrajových častiach,“ vysvetlil.