BRATISLAVA 5. júna (WEBNOVINY) – Rozhodnutie o predaji nákladných vozňov Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a. s. (ZSSK Cargo) považuje strana SaS za ukážku, ako vládny Smer poškodzuje Slovensko.
Privatizácia sa podľa opozičnej strany uskutoční až v čase, keď sa vyčerpali všetky možnosti na revitalizáciu štátneho nákladného dopravcu a „už nebolo pomaly čo z firmy na hranici bankrotu vytunelovať“. Ako SaS vo štvrtok ďalej informovala, prvá Ficova vláda zastavila privatizáciu firmy, hoci z nej mohla získať zhruba 520 mil. eur.
„Na základe zákulisných informácií a niektorých čudných aktivít okolo prenájmu vozňov sme očakávali, že súťaž vyhrá švajčiarsky investor, a tak sa aj stalo. Naše podozrenie, že sa v tejto súťaži riadne nesúťažilo, zostáva,“ povedal poslanec a podpredseda SaS Ľubomír Galko. „Len idiot predáva firmu za menej, keď ju mohol predať za viac. Toto je ekonomická vlastizrada,“ uzavrel Galko.
Ako jediná podmienky splnila firma AAE
Švajčiarska spoločnosť AAE Ahaus – Alstätter Eisenbahn Cargo AG (AAE) zvíťazila v tendri na vstup do spoločnosti Cargo Wagon, a. s. dcérskej firmy ZSSK Cargo. Ako jediná splnila podmienky. AAE ponúkla za 66-percentný podiel v Cargo Wagon 7 miliónov eur a zároveň sa zaviazala, že od ZSSK Cargo odkúpi 12 344 nákladných vozňov za 216,66 miliónov eur a spätne jej prenajme 8 218 vozňov na osem rokov, s opciou na ďalších osem rokov, za cenu 10,35 eura za vozeň na deň.
Prenájom vozňov na osem rokom má tak stáť vyše 248 miliónov eur. Minimálna cena za kúpu majoritného podielu v Cargo Wagon bola 6,6 milióna eur. Záväznú ponuku v tendri predložilo aj konzorcium v zložení Slovenská plavba a prístavy, a. s. a Axbenet, s. r. o. Trnava. Nezabezpečilo však financovanie kúpy vagónov.
Mohlo by ísť o skrytú privatizáciu
Odborníčka na železničnú dopravu Desana Mertinková označila celý proces predaja majoritného podielu v Cargo Wagon za málo transparentný. Spoločnosť AAE, ktorá má v SR dcérsku firmu AAE Slovensko, s. r. o. so sídlom v Bratislave, však považuje za renomovanú lízingovú spoločnosť pôsobiacu na európskom trhu, ktorá vyvíja aktivity na Slovensku od konca 90-tych rokov 20. storočia.
„Spolupracuje so štátnymi železničnými podnikmi aj so súkromnými dopravcami. Jej ďalším obchodným partnerom je Tatravagónka – nakupuje v nej nové vagóny,“ uviedla pre agentúru SITA Mertinková, ktorá je šéfredaktorkou časopisu Železničná revue. Ako dodala, koncom minulého roka si AAE objednala v Tatravagónke tristo vagónov na prepravu kontajnerov a prenajímať si ich bude skupina Metrans.
Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej (SDKÚ-DS) tvrdí, že spôsob predaja väčšiny vozňov ZSSK Cargo a ich spätného prenájmu od budúceho investora je pravdepodobne najnevýhodnejší predaj štátneho majetku.
Ide podľa neho o skrytú privatizáciu. Myslí si, že dcérsku firmu nebolo potrebné vôbec zakladať a vagóny bolo potrebné predať priamo cez elektronickú aukciu. A následne by si mala materská spoločnosť prenajímať na dvojročné obdobia len vagóny, ktoré by potrebovala.