BRATISLAVA 18. júna (WEBNOVINY) – Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), a.s. pripravila návrh nového cestovného poriadku 2012/2013 na základe objednávky výkonov od ministerstva dopravy a objednávky samosprávnych krajov v spojitosti s regionálnymi traťami.
Štátny železničný osobný dopravca pritom zohľadnili požiadavku rezortu dopravy na zavedenie taktovej dopravy.
„Keďže ide o návrh cestovného poriadku, ZSSK bude naďalej rokovať s ministerstvom dopravy o pripomienkach a návrhoch na zmenu pripravovaného nového grafikonu 2012/13 a takisto o oprávnených požiadavkách príslušných vyšších územných celkov,“ informoval v pondelok agentúru SITA riaditeľ odboru komunikácie Železničnej spoločnosti Slovensko Tomáš Šarluška.
Dôvody zmien neuviedli
Pripomienky k návrhu nového cestovného poriadku ZSSK, ktorý bude od 9. decembra 2012 platiť dvanásť mesiacov, možno posielať na odbory dopravy samosprávnych krajov do 8. júla.
ZSSK neuviedla, aké najväčšie zmeny v cestovnom poriadku navrhuje, aké sú ich dôvody, prípadne, ako sa môžu prejaviť na obmedzení či rušení vlakových spojov a na ktorých tratiach. Spoločnosť neinformovala ani o tom, s akými dopravnými výkonmi a príspevkami štátu počíta v budúcom roku.
Spoločnosť 10. júna vykonala druhú zmenu v terajšom cestovnom poriadku, ktorý platí od 11. decembra 2011 do 8. decembra 2012. „Išlo o plánovanú zmenu. Takto sa upravuje grafikon každý rok po vyhodnotení polroka účinnosti cestovného poriadku,“ uviedol Šarluška. Zmena sa dotkla dvanástich vlakov, pričom napríklad vlaky SC Pendolino boli zrušené na trase Mosty u Jablunkova – Čadca – Žilina.
Samosprávy sú proti
S návrhom nového cestovného poriadku ZSSK už vyslovili nespokojnosť napríklad Banská Štiavnica a okolité obce, ale aj iné samosprávy v Banskobystrickom kraji.
Nepáči sa im, že od decembra má byť úplne zrušená osobná doprava na trati Hronská Dúbrava – Banská Štiavnica a medzi Banskou Bystricou a Turčianskymi Teplicami a na trase Jesenské – Plešivec – Turňa nad Bodvou by mali premávať iba rýchliky a zrýchlené vlaky.
Medzi obcami Jesenské a Plešivec by tak ľudia mohli využívať iba stanice v kúpeľoch Číž a Tornali a medzi Banskou Bystricou a Turčianskymi Teplicami žiadnu. Primátor Banskej Bystrice Peter Gogola označil za neprijateľné hlavne navrhované značné obmedzenie priameho rýchlikového spojenia centra stredného Slovenska s Bratislavou.
Cestujúci na tejto trase by mali od decembra totiž zväčša prestupovať vo Zvolene, teda ako v čase pred elektrifikáciou železnice medzi Zvolenom a Banskou Bystricou. Výhrady k návrhu cestovného poriadku sa ozývajú aj v iných regiónoch Slovenska.
Prejazdia takmer 200 miliónov eur
ZSSK plánovala v tomto roku v osobnej doprave najazdiť 29,35 mil. vlakokilometrov. Štát by jej mal za tieto výkony vo verejnom záujme zaplatiť 199,34 mil. eur.
Tieto peniaze sú vyčlenené v návrhu štátneho rozpočtu na terajší rok. Plánované výkony sú nižšie o redukciu prepravy, uskutočnenú vlani v máji. Je z nich vyňatá aj preprava na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno, ktorú od 4. marca 2012 zabezpečuje súkromný dopravca RegioJet.
Vlani mala ZSSK najazdiť 30,3 mil. vlakokilometrov, reálne by to malo byť okolo 31,4 mil. vlakokilometrov.
Ministerstvo dopravy potvrdilo, že uhradilo spoločnosti na prevádzku osobnej dopravy vlani celú plánovanú sumu 205 mil. eur.
Štátny železničný prepravca vlani plánoval stratu okolo 7,5 mil. eur, hospodársky výsledok však zatiaľ nezverejnil. „Súčasné vedenie ZSSK analyzuje a vyhodnocuje hospodársky výsledok spoločnosti za rok 2011. Akonáhle budeme mať k dispozícii auditované výsledky firmy za rok 2011, okamžite budú k dispozícii,“ prisľúbil Šarluška.