S platobnou neschopnosťou sa stretla pätina firiem

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Peniaze, mena
Foto: Ilustračné foto : SITA/AP

BRATISLAVA 20. apríla (WEBNOVINY) – S určitou formou platobnej neschopnosti sa vlani na Slovensku stretla viac ako pätina spoločností. Najčastejším dôvodom výskytu problémov s uhrádzaním záväzkov je podľa prieskumu spoločnosti Deloitte pokles dopytu v dôsledku dopadov hospodárskej krízy. Podľa záverov prieskumu z úvodu tohto roka malo pritom vlani v susednej Českej republike skúsenosť s platobnou neschopnosťou 15 % oslovených firiem. Drvivá väčšina firiem priznala, že pocítila dopady hospodárskej krízy. Na Slovensku to podľa prieskumu bolo 87 % firiem a v Českej republike 91 %.

Firmy sa pritom pozerajú na tohtoročný vývoj pomerne optimisticky. V prieskume totiž až 67 % slovenských a 84 % českých firiem uviedlo, že vnímajú nulové alebo mierne riziko v súvislosti s platobnou neschopnosťou. Firmy síce podľa riaditeľa na oddelení poradenských služieb Deloitte Slovensko Ivana Lužicu zareagovali na dopady krízy, avšak ich manažéri robili jednoduché a ľahké opatrenia, pričom existuje široká škála ďalších možností. K znižovaniu prevádzkových nákladov pristúpilo vlani 79 % slovenských firiem a 33 % oslovených podnikov pristúpilo aj k redukcii počtu zamestnancov. Slovenské firmy zvolili podľa vedúceho partnera na oddelení consultingu spoločnosti Deloitte v strednej Európe Petra Kymličku sociálnejší prístup, keďže v Českej republike pristúpilo k znižovaniu počtu zamestnancov 58 % oslovených spoločností.

Z prieskumu spoločnosti Deloitte ďalej vyplýva, že väčšina firiem venuje riadeniu úhrad svojich záväzkov veľkú pozornosť a takmer 80 % ich uhrádza v deň splatnosti. Väčšina podnikov je pritom presvedčená, že už vyčerpali možnosti zavedenia úsporných opatrení. S takýmto záverom sa stotožnilo 71 % firiem na Slovensku a 62 % českých spoločnosti. Jedným zo zaujímavých záverov prieskumu je podľa spoločnosti Deloitte aj fakt, že až 79 % slovenských firiem vlastní neprevádzkové aktíva, avšak o ich prípadnom predaji uvažuje iba polovica z oslovených firiem. Manažmenty firiem si podľa Petra Kymličku stále neuvedomujú, čo znamená kríza.

Prieskum spoločnosť realizovala vo februári a marci tohto roka na reprezentatívnej vzorke firiem zo všetkých odvetví. Deloitte oslovil formou dotazníka 150 slovenských, 200 českých firiem a niekoľko vybraných spoločností, ktoré sa ocitli v procese úpadku. Do prieskumu boli zaradené firmy pôsobiace vo výrobnej sfére, v oblasti služieb či veľko a maloobchodu. Deloitte poskytuje služby v oblasti auditu, daní, poradenstva a finančného poradenstva.

SITA

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ivan Lužica
Firmy a inštitúcie Deloitte