BRATISLAVA 3. januára (WEBNOVINY) – Federácia strojvodcov SR sa podľa jej prezidenta Milana Hoštáka pripravuje štrajkovať.
Protestná akcia by mala byť najmä v nákladnej železničnej doprave a v podobe solidarity aj v osobnej doprave. Odborové združenie rušňovodičov nesúhlasí s pripravovaným podpisom kolektívnej zmluvy v Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s., ktorý je plánovaný na stredu 4. januára o 14:00.
Ak sa tak stane, strojvodcovia uvažujú aj o podaní žaloby proti spoločnosti na súde. Rušňovodiči totiž nie sú spokojní s tým, že s Federáciou vlakových čiat sa nemohli zúčastniť na záverečnom kole kolektívneho vyjednávania v Cargu 28. decembra minulého roka.
Vedenie nákladného dopravcu v závere vlaňajška s ďalšími deviatimi odborovými centrálami dohodlo zvýšenie priemernej mzdy pre 8 tis. pracovníkov firmy v tomto roku o 2 %. Odborári zastupujúci strojvodcov a vlakové čaty, ktorí sa k ostatným odborovým zväzom pre rozdielne návrhy o raste miezd nepridali, sú od 29. decembra v štrajkovej pohotovosti. Strojvodcovia trvajú na pokračovaní kolektívneho vyjednávania, Cargo však v utorok už oznámilo, že rokovanie považuje za ukončené a chce podpísať kolektívnu zmluvu na rok 2012 s väčšinou odborových centrál.
Nedemokratický postup
„Postup v Cargu je nedemokratický a nie je v súlade so zákonom o kolektívnom vyjednávaní. To sme oznámili pri vyhlásení štrajkovej pohotovosti 29. decembra minulého roka,“ povedal v utorok Hošták pred novinármi. Strojvodcovia v pondelok listom požiadali generálneho riaditeľa Carga Pavla Ďuriníka o pokračovanie kolektívneho vyjednávania.
„Dodnes nemáme odpoveď na tento list,“ dodal líder rušňovodičov s tým, že nedostali právo na kolektívne vyjednávanie. Strojvodcovia žiadajú Cargo, aby prehodnotilo svoje rozhodnutie, keď Federáciu strojvodcov a Federáciu vlakových čiat jednostranne vylúčilo na jednom rokovaní z kolektívneho vyjednávania.
Štrajk podľa Hoštáka nebude na základe zákona o kolektívnom vyjednávaní, ale podľa Ústavy SR, ktorá im zaručuje právo kolektívne vyjednávať. „V súčasnosti sme v období prípravy štrajku a ešte stále ponechávame priestor na rokovanie. To znamená, či do zajtrajšieho dňa generálny riaditeľ zmení svoje rozhodnutie. Nie je možné v zmysle zákona uzatvoriť kolektívnu zmluvu tak, ako je zajtrajší podpis plánovaný,“ uviedol ďalej šéf strojvodcov.
Možný je i súd
FotogalériaIlustračné foto SITA
„Už v súčasnosti pracujeme s právnikmi a zajtra (v stredu – pozn. red.) zvolíme postup. Pravdepodobne už to bude vo veci právnej, teda právnici sa obrátia na príslušný súd a podajú žalobu,“ povedal Hošták na otázku, či vyhlásia štrajk, ak bude kolektívna zmluva v stredu podpísaná. „Predpokladám, že prípravy na štrajk musia prebehnúť v orgánoch Federácie strojvodcov a kedy by mal byť, to je ešte trochu predčasné,“ doplnil. Čo sa stalo v Cargu, sa podľa neho môže stať odborárom v hociktorej firme, nielen na železnici. „Tento štrajk nebude len za Federáciu strojvodcov, tento štrajk bude za demokraciu v SR,“ tvrdí Hošták.
„ZSSK Cargo má preukázané, že deväť odborových centrál, ktoré podpísali spoločné stanovisko k predloženému návrhu zamestnávateľa, zastupuje väčší počet zamestnancov ako ďalšie dve odborové organizácie – Federácia strojvodcov SR a Federácia vlakových čiat, združujúce iba niektoré úzko profesijne zamerané skupiny zamestnancov. Keďže sa zástupcovia zamestnancov z jedenástich odborových centrál nedokázali dohodnúť na jednom spoločnom stanovisku, zamestnávateľ rokoval s tými odborovými organizáciami, ktoré zastupujú prevažnú časť zamestnancov ZSSK Cargo a reprezentujú všetky profesie,“ informovalo Cargo.
Spoločnosť informovala Federáciu strojvodcov, aby zvážila všetky aktivity smerujúce k ohrozeniu bezpečnosti a plynulosti prevádzky v doprave a vyhla sa tak prípadnej zodpovednosti za vzniknutú škodu, ktorú by si Cargo od nej vymáhalo.
Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) vyzýva k zodpovednosti, férovosti, spolupráci a dialógu. „Od októbra minulého roka je na Slovensku odvaha lacná a rozum je drahší. Spolieham na zdravý rozum, pretože ak sa neozývali vtedy, keď sa zmrazovali mzdy, keď sa zadlžovali až likvidačne firmy na železniciach, ale ozývajú sa teraz, keď sú dobré výnosy, keď rastú mzdy vo všetkých troch spoločnostiach, tak mi to znie ako politikum, nie ako vecný prístup,“ povedal Figeľ v utorok zástupcom médií. Dúfa pritom, že zodpovednosť prevládne.