Na scéne takmer dve storočia. Romantické, pôvabné, s nádhernou melodickou hudbou a nesmierne emotívne – také je baletné dielo Giselle. Na programe v Slovenskom národnom divadle je v aktuálnej sezóne len jediný blok štyroch predstavení od 17. septembra do 8. októbra 2022.
Giselle, vrcholné dielo romantizmu, malo premiéru v Paríži v roku 1841. V skratke by sme mohli označiť príbeh, inšpirovaný údajne atmosférou francúzskych kaviarničiek, ako príbeh o láske, ktorá prekoná aj smrť. Dejovo sa sústreďuje na osud vidieckej dievčiny, ktorú zradí
Objekt jej lásky Albert, v skutočnosti šľachtic zasnúbený s inou dámou. Keď sa Giselle dozvie pravdu, zo žiaľu zošalie a premení sa na vílu. Dostane sa medzi víly, ktoré sú obeťami nešťastnej lásky a tých, ktorí ich zradili, nútia niesť za svoj čin zodpovednosť.
Čím je tento príbeh očarujúci aj po mnohých rokoch a stovkách uvedení po celom svete? Zrejme posolstvom emócie a očistnej sily lásky: Giselle nezatracuje vinníka zrady, svojou čistotou a krásou duše prináša katarziu.
Balet Giselle je výzvou predovšetkým pre balerínu v hlavnej postave, od ktorej vyžaduje dokonalú techniku, ale aj herecké dispozície. Divákov si získava vrcholným tanečným výkonom a tiež pretlmočením citov od naivnej dedinskej dievčiny, ktorá verí v dobro a lásku, až po sklamanie z nej, šialenstvo a odpúšťanie zrady. Možno sa tento veľký dramatický oblúk podarilo skladateľovi Adolphovi Charlovi Adamovi hudobne vyjadriť tak citlivo aj preto, že dôverne poznal umelecké prostredie, špeciálne baletné. Prvá predstaviteľka titulnej postavy Carlotta Grisi patrila k jeho najbližším priateľom, a tak mohol konštatovať, že „tance vznikali v jeho pracovni“.
Kto sa podpísal pod úspešné dielo, ktoré reflektuje mnoho čŕt vrcholného obdobia romantizmu, teda istý únik od reality, nenaplnené nádeje – aj dobových spoločenských poryvov, návrat k prírode, tradíciám a tiež k momentom z vidieckeho prostredia?
Théophile Gautier, jeden z predstaviteľov francúzskeho romantizmu, sa inšpiroval poviedkou Heinricha Heineho a básňou Victora Huga. Námet bol taký silný, že libreto vzniklo za tri dni. Pod výsledný tvar sa podpísalo viacero tvorcov. Autorom ľahučko plynúcej hudby, ktorej nechýba pompéznosť, je spomínaný Adolphe Charles Adam. Hoci pre divadelnú scénu skomponoval viacero opusov, preslávila ho práve Giselle.
V SND sa baletný súbor vrátil k tomuto titulu osemkrát. Verziu, ktorú uvádza SND aktuálne, naštudoval Rafael Avnikjan v roku 2016 ešte v historickej budove. Tentoraz si ju diváci majú možnosť pozrieť po prvý raz na veľkej scéne v novej budove. Príťažlivá na aktuálnej inscenácii je aj prítomnosť zahraničných tvorcov: kostýmy navrhol taliansky výtvarník Luca Dall‘ Alpi a autorom idylickosť i pestrosť navodzujúcej scény je Španiel Juan Guillermo Nova. Prácu s detailom podporujú aj šperky od dizajnérky Lucie Šimončič, ktoré osviežujú kostýmy baletiek.
Klasika v balete má svoje miesto, dôkazom sú nové inscenácie konkrétne tohto titulu vo svete, ale aj to, že pohľad na Giselle môže byť zaujímavý aj od tvorcu moderného poňatia, akým je Arkhan Khan. V SND choreograf Rafael Avnikjan zachováva čistotu a štýl romantického diela a zároveň prináša výnimočnosť, nové mizanscény i variácie.
Od 17. septembra do 8. októbra sa v hlavnej postave Giselle v alternáciách predstavia Tatum Shoptaugh, Luana Brunetti a Olga Chelpanova, v postave Alberta Artemyj Pyzhov, Konstantin Korotkov i nový člen Baletu SND, ukrajinský tanečník Vladyslav Bosenko. Vo všetkých štyroch predstaveniach účinkuje orchester Opery SND pod taktovkou šéfdirigenta Kevina Rhodesa.
Informačný servis