BRATISLAVA 16. novembra (WEBNOVINY) – Strana Sloboda a Solidarita (SaS) zásadne odmieta snahy o zvýšenie cien výstavby diaľnic. Ako povedal na tlačovej besede v piatok predseda SaS Richard Sulík, tragédiu pri výstavbe diaľničného mosta z 2. novembra, treba riadne vyšetriť a potrestať vinníkov.
„Ale aby toto slúžilo na také predražovanie diaľnic, aké sme zažili počas prvej vlády Roberta Fica, to by bolo nehorázne,“ uviedol.
Líder liberálov označil za prekvapujúcu rýchlosť, s akou bola vo štvrtok odstrelená poškodená časť mostnej konštrukcie. Ministerstvo dopravy informovalo, že mostná konštrukcia bola zlikvidovaná riadeným odstrelením tak, aby neboli poškodené dôkazy o príčine tragédie.
„Chceme dúfať, že nebudú žiadne pokusy o rôzne manipulácie a zatajenia dôkazov. Očakávame, že vzhľadom na tragické okolnosti bude k dispozícii čoskoro posudok nezávislého experta,“ vyhlásil Sulík.
Vzhľadom na vážne podozrenia okolo spôsobu výstavby mosta, keď pri betonáži nevydržala pevná podperná konštrukcia, SaS chce ešte v piatok listom požiadať ministra dopravy Jána Počiatka, aby na najbližšej schôdzi parlamentu predniesol správu o stave vyšetrovania prípadu a vysvetlil, prečo bol nutný taký skorý odstrel existujúcej časti mosta.
„Takisto nás bude zaujímať, či všetky časti stavby, napríklad visutá konštrukcia v cene 390 tis. eur, boli aj naozaj vykonané. Tento most nepadol náhodou. Podľa nám dostupných informácií sa len s nalievaním betónu začalo, to nebolo tak, že už sa všetko nalialo a potom to podporná konštrukcia neudržala,“ povedal Sulík.
Podľa neho použitých mohlo byť 10 až 20 % betónu a potom sa stavba mosta zrútila. „Tu zrejme došlo k oveľa väčšiemu zlyhaniu, k oveľa väčšej chybe, ako sa na prvý pohľad môže zdať. Dúfame, že toto všetko bude správa obsahovať,“ dodal predseda SaS.
Podľa tímlídra SaS pre dopravu Miroslava Ivana neobstojí názor, že cena má vplyv na technické vlastnosti stavby. Uviedol to v spojitosti s tým, či nižšia cena prác mohla mať vplyv na nešťastie pri stavbe mosta na diaľnici D1 Jánovce – Jablonov.
Závery po expertných posudkoch
„Najskôr sa robí projekt a z neho vyplývajúci výkaz výmer. Podľa neho sa stanovuje rozpočet, nie naopak,“ povedal Ivan. Ako dodal, uchádzači v tendri presne vedia, čo idú naceniť a v prípade úspechu aj realizovať.
Odborníka, ktorý sa na mieste nešťastia bol pozrieť, prekvapilo, že kolaps podpernej konštrukcie nastal prakticky hneď po tom, ako do debnenia začali liať betón. „To všetko sa však dozvieme až z expertných posudkov,“ dodal.
Ivan si myslí, že zo spadnutých častí, ktoré po odstrele mosta môžu použiť na expertízu, bude možné vyvodiť nejaké závery o príčinách tragédie. „Podľa mňa nebolo treba odstreľovať tú časť, ktorá stála,“ povedal Ivan.
O možných dôvodoch nešťastia nechcel expert SaS špekulovať, lebo každé vyjadrenie môže byť zavádzajúce. „Aj rôzne vyjadrenia politikov, ktoré doteraz odzneli, môžu mať vplyv na nezávislé organizácie, ktoré expertízy vykonávajú,“ myslí si Ivan. Podľa neho by bolo dobré nechať ich, aby sa naozaj venovali svojej práci, ktorú v rámci expertízy vykonávajú, a mohli prísť čo najskôr s výsledkom.
Potrebné je mať súhrnnú správu
Aj podľa Sulíka nejaký dôvod havárie určite je, ale potrebné je mať súhrnnú správu o vyšetrovaní. Doterajšie vzájomné obviňovanie súčasného a bývalého ministra dopravy zo zodpovednosti za tragédiu označil za nedôstojné. „Mali by skôr hľadať vinníka, trvať na dôslednom prešetrení prípadu a nastoliť pravidlá do budúcna tak, aby sa niečo podobné už nezopakovalo,“ vyhlásil líder SaS.
Sulíka ešte viac prekvapilo, že nepočul žiadne vyjadrenie k tragédii od spoločnosti Váhostav. Tá je spolu s českou firmou Bögl a Krýsl generálnym dodávateľom stavby prvého úseku diaľnice pri Levoči.
„Ani raz sa k tomu nevyjadrila, na ich webovej stránke nenájdete najmenšiu zmienku k tomu, že by boli zahynuli štyria ľudia. Akurát pán minister Počiatek sa rozhodol robiť hovorcu spoločnosti Váhostav,“ povedal Sulík. Podľa neho sa patrí, aby sa aj táto spoločnosť k tomu vyjadrila a netvárila sa, že sa nič nestalo.