BRATISLAVA 7. februára (WEBNOVINY) – Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR uvoľnilo viac ako 90 mil. eur z eurofondov na diaľnicu pri Prešove a obchvat Čadce. Zmluvy o poskytnutí nenávratného finančného príspevku z eurofondov podpísal minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ v pondelok.
Prvá zo zmlúv sa týka financovania prešovského úseku diaľnice D1 Fričovce – Svinia a druhá obchvatu Čadce, ktorý je cestou I. triedy. Podpísanie zmlúv o poskytnutí nenávratného finančného príspevku podľa rezortu dopravy znamená, že na oba projekty je možné začať čerpať eurofondy z Operačného programu Doprava.
Európska komisia (EK) povolila čerpanie finančných prostriedkov ešte predtým, ako bude žiadosť v Bruseli schválená, v rámci balíka opatrení na prekonanie hospodárskej krízy v roku 2009.
„V praxi to znamená, že ministerstvo dopravy ako Riadiaci orgán Operačného programu Doprava uzavrie zmluvu o poskytnutí nenávratného finančného príspevku so žiadateľom aj pred prijatím rozhodnutia EK o potvrdení pomoci a následne prepláca oprávnené výdavky,“ hovorí minister dopravy Ján Figeľ.
Ministerstvo dopravy tento systém využíva pri projektoch, kde existuje odporučenie od odborníkov a je reálny predpoklad schválenia týchto projektov.
Súťaž o vyše 11 kilometrov dlhý diaľničný úsek pri Prešove vyhralo združenie firiem Doprastav, a.s. a Strabag, s. r. o. Diaľnicu začalo stavať minulý rok v decembri. Víťazné konzorcium má postaviť diaľnicu za 114,6 mil. eur v režime „naprojektuj a postav“, v ktorom je podľa rezortu dopravy výrazne obmedzená možnosť uzatvárať dodatky k zmluve.
„Vybudovaním diaľnice sa zlepší a zrýchli prístup do regiónu Prešova, dôjde k výraznému zlepšeniu dopravných podmienok a uvoľnia sa existujúce cesty pre regionálnu a vnútroregionálnu dopravu,“ uvádza ministerstvo.
Vysúťažená suma prešovského úseku je podľa rezortu dopravy o 153 mil. eur nižšia ako mal stáť v tzv. prvom balíku PPP. Ide výlučne o sumu nákladov za stavebné práce, teda bez nákladov na údržbu a prevádzku diaľnice. Vzhľadom na to, že úsek je financovaný z eurofondov, viac ako polovicu z vysúťaženej sumy preplatí Brusel.
Podľa odhadov víťazného konzorcia by priamo na stavbe prešovskej diaľnice malo nájsť prácu približne 800 ľudí. Spolu s diaľnicou pri Martine a Levoči je tak v súčasnosti rozostavaných 37 kilometrov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom. Dokopy by prácu na týchto úsekoch malo nájsť vyše 4-tisíc ľudí. K tým, ktorí nájdu prácu priamo na diaľničných staveniskách, pribudnú podľa ministerstva dopravy aj ďalšie stovky pracovných miest v službách, ktoré nadväzujú na stavebné aktivity, ako je stravovanie, doprava či
Ďalšie desiatky nových pracovných miest má podľa ministerstva dopravy priniesť výstavba obchvatu Čadce. „Novovybudovaná cesta zabezpečí spojenie diaľničného privádzača D3 s cestou prvej triedy č. 11. V súťaži o obchvat vyhrala firma Alpine Slovakia, s r.o., ktorá sa zaviazala postaviť stavbu za 6,96 mil. eur, čo je o polovicu menej ako bola predpokladaná hodnota zákazky,“ uvádza ministerstvo. Výstavba obchvatu začala v lete 2011.