BRATISLAVA 9. februára (WEBNOVINY) – Ministerstvo dopravy považuje za možnú úpravu mýtnych poplatkov pre automobily nad 3,5 tony. Zdôvodňuje to tým, že priemerné sadzby mýta prepočítané podľa dopravných intenzít boli v roku 2010 nižšie ako sadzby schválené Európskou komisiou. Ministerstvo dopravy a Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. uvažujú o zmene sadzieb mýta v snahe o ich optimalizáciu, pričom by mali byť diferencované podľa emisií vozidiel a časovo premenlivé. Sadzby mýta by sa mohli zmeniť najskôr od roku 2012. Európska komisia (EK) totiž odporúča meniť poplatky najskôr po dvoch rokoch prevádzky mýtneho systému, ktorý u nás funguje od začiatku minulého roka. Vyplýva to zo správy rezortu dopravy o situácii autodopravcov na Slovensku, o prehodnocovaní dopadov mýta na dopravcov a podmienok fungovania výberu mýta, ktorú vláda v stredu vzala na vedomie. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) predložil správu na základe listu premiérky Ivety Radičovej (SDKÚ-DS) z konca januára. Stalo sa tak potom, čo Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) vyhlásila 15. januára štrajkovú pohotovosť do 15. februára a predložila štyri požiadavky, pričom jedna z nich sa týkala mýta.
Úpravy a zmeny sadzieb mýta musí rezort dopravy prerokovať a nechať odsúhlasiť Európskou komisiou. Tá schvaľuje sadzby mýta na základe notifikačného listu, v ktorom musí SR predložiť navrhované sadzby mýta a dokladovať všetky oprávnené náklady, ktoré sú do sadzieb zahrnuté. V prípade, že navrhovaná optimalizácia a vylepšovanie mýtneho systému nesplnia predstavy prevádzkovateľa mýta SkyToll, a.s., respektíve ministerstva dopravy, výber mýta môže byť podľa materiálu prevedený na NDS. „Takýto krok si však vyžaduje veľmi detailnú prípravu a realizáciu všetkých relevantných analýz spolu s identifikáciou všetkých súvislosti takéhoto kroku,“ uvádza v správe rezort dopravy. Elektronický výber mýta je podľa ministerstva dopravy funkčný, vyžaduje si však ďalšie vylaďovanie, aby bola jeho prevádzka spoľahlivá.
Podľa zástupcov UNAS v dôsledku zavedenia mýta v čase vrcholiacej hospodárskej krízy, ktorá sa v doprave prejavila znížením dopytu po preprave, ukončilo činnosť okolo 400 autodopravcov s 3 tisíc automobilmi. Ministerstvo dopravy a NDS na základe analýz tvrdia, že dopady mýta na dopravcov sú akceptovateľné a čím lepšie sa na zavedenie mýta pripravili, o to boli dopady menšie. Ministerstvo dopravy vyšlo v ústrety dopravcom, ktorí považujú výšku mýtnych pokút za neprimeranú, a navrhlo ich zníženie o vyše polovicu – v blokovom konaní z 1 655 eur na 700 eur a v správnom konaní z 2 655 eur na 1 300 eur.